معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی؛

داخلی سازی نبض توسعه صنعت پتروشیمی کشور است/تسهیل در تامین منابع مالی طرح ها

معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: استفاده از توان داخلی به ویژه شرکت های دانش بنیان باید از سوی طرح های توسعه ای صنعت پتروشیمی مورد توجه قرار بگیرد.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛ مرتضی شاهمیرزایی معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی صبح امروز (سه شنبه ۱۷ آبان) در راس هیاتی  به عسلویه سفر کرد تا با برگزاری نشست های تخصصی با نمایندگان هلدینگ ها و شرکت های پتروشیمی، آخرین وضعیت طرح های در دست احداث در مناطق کنگان، دیر و سیراف بررسی شود.

معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در جریان این نشست های تخصصی، با تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیت و توانمندی های  شرکت های ایرانی برای ساخت طرح های پتروشیمی، اظهار کرد: امروز صنعت پتروشیمی ایران با تکیه بر توان و دانش شرکت های توانمند ایرانی از جمله سازندگان کالاها وتجهیزات و نیز شرکت های دانش بنیان در مسیر توسعه قرار گرفته است و برنامه های کلان صنعت پتروشیمی  منجر به تحول در سطح منطقه خواهد شد.

وی وجود نیروهای انسانی کارآمد و متخصص در صنعت پتروشیمی را یکی از عوامل اصلی توسعه برشمرد و افزود: فعالیت ها ودستاوردهای کسب شده  در صنعت پتروشیمی ایران، به همت و تلاش نیروهای متخصص کشور تحقق یافته است وهمین امر سبب شده است که شاهد تقاضا برای همکاری های تخصصی پتروشیمیایی از سوی برخی کشورها وتقاضای خرید کالاها ، تجهیزات و کاتالیست از شرکت های ایرانی باشیم.

مرتضی شاهمیرزایی ادامه داد: شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی و دیگر شرکت های تولید کننده کاتالیست می توانند نیازهای طرح های منطقه کنگان، دیرو سیراف را تامین کنند و دراین راستا هیچ گونه محدودیتی وجود ندارد.

 وی با بیان این که تسهیل گری مشکلات طرح ها از سوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی با جدیت پیگیری خواهد شد گفت: رفع برخی چالش ها و مشکلات طرح های توسعه ای پتروشیمی با سازمان ها، نهاد ها و شرکت های دولتی و حمایت از توسعه صنعت پتروشیمی در مسیر تکمیل زنجیره ارزش با هدف توسعه اقتصاد و صنعت کشور تداوم خواهد یافت.

تسهیل در صدور مجوز و موافقت های اصولی

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی بیان کرد: سرعت ساخت واحد های میان دستی و پایین دستی در مناطق عسلویه، کنگان، دیر و سیراف باید با هدف کاهش خام فروشی و تولید محصولات نهایی شتاب گیرد.

شاهمیرزایی تصریح کرد: صدور مجوز و موافقت های اصولی در صورت دریافت مجوز از سوی سازمان محیط زیست و دیگر مجوزهای لازم مورد نیاز، با در نظر گرفتن قوانین و دستورالعمل های موجود تسهیل خواهد شد و خوشبختانه همکاری و تعامل بسیار خوبی با بخش های مختلف دولت در این زمینه وجود دارد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی افزود: باید در بخش های مختلف صنعت نفت به ویژه در صنعت ارزش آفرین پتروشیمی با استفاده از همه توان موجود در کشور به سوی خودکفایی و بومی سازی حرکت و از سرمایه های موجود در کشورصیانت کنیم.

تامین مالی طرح های پتروشیمی تسهیل می شود

معاون وزیر نفت، با بیان این که با همکاری صندوق توسعه ملی و دیگر نهاد های بانکی و مالی روند تامین سرمایه طرح های پتروشیمی تسهیل خواهد شد، تصریح کرد: مدیریت سرمایه گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی در این زمینه برنامه های خوبی دارد و مذاکره های بسیار خوبی انجام شده است که به زودی اجرایی خواهد شد.

وی ادامه داد: ساخت طرح های توسعه ای صنعت پتروشیمی با توجه به برنامه ریزی های انجام شده برای افزایش ظرفیت تولید و نیز تکمیل زنجیره ارزش با توجه به مذاکره های انجام شده با نظام بانکی تحقق خواهد یافت که پیامد آن توسعه اقتصادی و صنعتی کشورخواهد بود.