معاون برنامه ریزی وزارت نفت:

تولید صنعت پتروشیمی به ۹۴ میلیون تن می‌رسد

معاون برنامه ریزی وزارت نفت با بیان اینکه صنعت پتروشیمی، بزرگ‌ترین صنعت کشور است، گفت: تولیدات صنعت پتروشیمی از عدد ۵۲ میلیون تن از سال ۹۱-۹۲ به تولید ۹۴ میلیون تن در انتهای سال ۱۴۰۱ می‌رسد.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛ هوشنگ فلاحتیان افزود: این میزان تولید منجر به حدود ۱۸ تا ۲۰ میلیارد دلار ارز آوری می‌شود که از این ۱۸ میلیارد دلار، یک سوم، یعنی حدود ۶ میلیون دلار برای تامین نیازهای داخلی مصرف می‌شود و حدود ۱۲ میلیارد دلار ارزآوری خالص در سامانه نیما عرضه می‌شود و به مصرف بخش‌های دیگر کشور می‌رسد.

به گفته وی این حجم از تولید با حدود ۶۷ واحد پتروشیمی شکل می‌گیرد. همچنین برای جهش سوم تولید، وزارت نفت و شرکت ملی پتروشیمی در تلاش هستند که واحدهای جدید وارد مدار کنند. تولید صنعت پتروشیمی از ۹۴ میلیون تن تا سال ۱۴۰۴ به ۱۴۰ میلیون تن افزایش می‌یابد و ارزآوری آن به ارزآوری میعانات گازی تنه خواهد زد.

معاون برنامه ریزی وزارت نفت با بیان اینکه درآمدهای ناشی از محصولات پتروشیمی و تکمیل زنجیره ارزش در سال ۱۴۰۵ به بیش از ۳۰ میلیارد دلار خواهد رسید، گفت: هرچه این زنجیره ارزش تکمیل شود، ثروت ملی افزایش پیدا می‌کند. اگر گاز به متانول تبدیل شود، هر تن بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ دلار ارزآوری دارد
همین متانول اگر در زنجیره ارزش به پروپیلن یا پلی پروپلین تبدیل شود به ۹۰۰ دلار می‌رسد که ارزش افزوده ۳۰۰ درصدی خواهد داشت. اگر این زنجیره ارزش کامل و به قطعات تلفن همراه تبدیل شود یا سایر اقلام، به بالای هزار دلار می‌رسد.

فلاحتیان در خصوص وضعیت احداث پارک‌های پتروشیمی گفت: ۱۳ منطقه در پهنه چهار استان خوزستان، بوشهر، استان هرمزگان و استان سیستان و بلوچستان برای احداث این پارک‌ها انتخاب شده است. مطالعات فنی و اقتصادی این طرح‌های زنجیره ارزش در حال انجام است و بخشی تمام و بخشی به زودی آغاز خواهد شد.

به گفته وی برنامه ریزی شده تا ظرف سه سال آینده، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با رویکرد فناورانه به عنوان توسعه دهنده این مناطق، زمین‌ها را تسخیر و آماده کند. همچنین هم خودش سرمایه گذاری کند و هم سرمایه گذاران دیگر با هماهنگی وزارت نفت و شرکت ملی پتروشیمی، سرمایه گذاری کنند. برای فاز اول این کار، سرمایه گذاری حداقل یک میلیارد دلاری در این ۱۳ منطقه درنظر گرفته شده و واحدهای موردنظر تا سال ۱۴۰۴ به بهره برداری می‌رسد.