بررسی سهام های پتروشیمی در بازار سرمایه/هفته رویایی بورس

بازگشت سرمایه های حقیقی به بورس که در هفته گذشته اتفاق افتاد، در صورت تداوم می تواند بسیار امید بخش باشد.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛ سومین هفته کاری دومین ماه پاییز (۱۴ – ۱۸ آبان ماه) مطمئنا هفته ای رویایی و بی نظیر در طول دو سال گذشته بازار سرمایه بود. در این هفته شاخص کل بورس دو کانال صعود کرد و از یک میلیون و ۲۸۳ هزار واحد در آغاز معاملات هفته به یک میلیون و ۴۱۴ هزار واحد در پایان معاملات چهارشنبه رسید. به این ترتیب به طور میانگین ۱۰.۲ درصد سود کردند. بازگشت سرمایه های حقیقی به بورس نیز در این هفته اتفاق افتاد که در صورت تداوم بسیار امید بخش است.

وضعیت سهام پتروشیمی در این هفته نشان می دهد که عموم سهام پتروشیمی پیشرو در این بازار هستند. افزایش بیش از ۱۰ درصدی تعداد قابل توجهی از سهام های پتروشیمی اتفاق خوشایندی بود که در این وضعیت شکل گرفت. در این هفته ۲۸ سهم از میان ۳۲ سهم قابل خرید و فروش این گروه افزایش قیمت داشتند و تنها ۴ سهم نیز کاهش قیمت داشتند.

نماد پتروشیمی بوعلی (بوعلی) در این هفته همچنان بسته ماند اما نماد پتروشیمی جم (جم) در این هفته باز شد.

بیشترین سود

همانطور که بیان شد در این هفته ۲۸ سهم با افزایش قیمت روبرو شدند. ۶ سهم از این تعداد سودی کمتر از ۵ درصد داشتند، ۸ سهم سودی بین ۵ تا ۱۰ درصد را ثبت کردند و ۱۴ سهم نیز با افزایش قیمت بالاتر از ۱۰ درصد، سود چشمگیری را نصیب سهامداران خود کردند.

نکته جالب توجه در این جدول این است که همه پنج سهم پربازده این هفته، سودی بیش از ۱۵ درصد داشتند. پتروشیمی اراک (شاراک) با بیش از ۲۲ درصد سود در صدر جدول پربازده ها قرار گرفت. پس از آن گروه قائد بصیر (شبصیر)، پتروشیمی غدیر (شغدیر)، سرمایه گذاری پتروشیمی (وپترو) و پتروشیمی تندگویان (شگویا) قرار دارند.

پنج سهم پرسود این هفته به ترتیب عبارت است از:

نماد

درصد سود

قیمت ابتدای هفته

قیمت پایانی

وضعیت نهایی

شاراک

۲۲.۲

۲۸۶۸۰

۳۵۰۵۰

شبصیر

۱۹.۱

۹۱۵۵۰

۱۰۹۰۰۰

شغدیر

۱۸.۳

۵۱۸۳۰

۶۱۳۰۰

وپترو

۱۷.۲

۸۰۶۰

۹۴۵۰

شگویا

۱۶.۳

۸۳۲۰

۹۶۸۰

 

بیشترین زیان

همان طور که گفته شد این هفته ۴ سهم از میان سهام پتروشیمی با زیان مواجه شدند که همه این ۴ سهم زیانی کمتر از ۵ درصد داشتند.

در صدر جدول پرزیان ها، همچون هفته قبل نام  پتروشیمی نیمه کاره داراب (داراب) قرار دارد؛ اگر چه زیان این هفته این شرکت نسبت به هفته قبل نصف شده است. پتروشیمی فارابی (شفارا)  هم در این هفته در این جدول قرار گرفت و زیانده باقی ماند. پتروشیمی نیمه کاره گلستان (شستان) هم این هفته با بیش ز ۲ درصد زیان مواجه شد اما سهام دیگر پتروشیمی های نیمه کاره مثل پتروشیمی جهرم (جهرم)، پتروشیمی فسا (فشا)، پتروشیمی ممسنی (ممسنی) و پتروشیمی کازرون (کازرو) این هفته کاهش قیمت نداشتند.

 

چهار سهم پرزیان این هفته به ترتیب عبارت است از:

نماد

درصد زیان

قیمت ابتدای هفته

قیمت پایانی

وضعیت نهایی

داراب

۴.۵

۹۰۷

۸۶۶

شفارا

۲.۹

۴۲۲۴

۴۱۰۰

شستان

۲.۱

۴۴۶۸

۴۳۷۵

مارون

۰.۴

۱۷۹۳۵۰

۱۷۸۶۰۰

 

 چشم انداز هفته آینده

وضعیت امیدبخش این هفته بورس مطمئنا تمایل به سرمایه گذاری در این بازار را افزایش داده است. از این نظر هفته پیش رو هفته ای حیاتی برای بورس است. اگر افزایش قیمت ها در این هفته هم ادامه پیدا کند، می توان به ثبات دراین بازار امید داشت.