پتروپالایش‌ها تامین کننده بخشی از خوراک واحدهای پتروشیمی می‌شوند

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی با تاکید بر ضرورت تامین خوراک مورد نیاز پتروشیمی‌های جدید در طرح توسعه منطقه ویژه اقتصادی گفت: بخشی از نیاز خوراک پتروشیمی‌ها با هدف افزایش میزان تولید آنها، از طریق پتروپالایش ها تامین خواهد شد.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛ پیام برزگر بیان کرد: سازمان منظقه ویژه اقتصادی پتروشیمی به دلیل جایگاه حاکمیتی که برخوردار است، باید زمینه لازم به منظور تحقق ظرفیت اسمی تولید محصولات پتروشیمی در منطقه را فراهم کند.

وی یکی از الزامات مهم در این رابطه را تامین خوراک مورد نیاز پتروشیمی های مستقر در منطقه دانست و افزود: بخشی از خوراک مورد نیاز پتروشیمی ها با اجرای پروژه جمع آوری گازهای همراه تولید نفت از میادین نفتی تامین می ‌شود که هم اکنون در مرحله عملیات اجرایی است.

برزگر بیان کرد: بخشی از نیاز خوراک مجتمع های پتروشیمی باید از طریق سرمایه گذاری پتروشیمی ها در بالا دست خود تامین شود.

وی ادامه داد: پتروپالایش ها نیز می‌توانند با انعطاف پذیری در محصولات خود برای تامین خوراک مورد نیاز برخی مجتمع های پتروشیمی کمک قابل قبولی محسوب شوند.

برزگر همچنین بیان کرد: اگر بخواهیم گاز بیشتری در اختیار صنعت پتروشیمی قرار دهیم، باید در مصرف گاز خانگی بهره وری و صرفه جویی بیشتری ایجاد شود.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی با بیان اینکه حدود ۴۵ درصد از گاز کشور به مصارف خانگی اختصاص می یابد افزود: با ایجاد بهره وری و صرفه جویی بیشتر در مصارف خانگی، امکان تامین خوراک مورد نیاز پتروشیمی ها و افزایش ظرفیت تولید آنها با سرعت بیشتری فراهم خواهد شد.

منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در محدوده‌ای به وسعت حدود ۲ هزار و ۸۵۰ هکتار در جنوب غربی ایران و در ساحل خلیج فارس، واقع در شهرستان بندر ماهشهر، شهر بندرامام خمینی (ره) قرار گرفته شده است.

این منطقه به عنوان بخشی از استان خوزستان، همانند یک پایگاه استراتژیک و تاثیرگذار در مناطق نفت و گازخیز ایران عمل کرده و دستیابی به منابع نفت و گاز مواد اولیه و خوراک واحدهای صنعتی را بیش از پیش تسهیل می کند.

در این راستا سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی برای مدیریت و تحقق توسعه فعالیت‌های صنعتی و اقتصادی در منطقه از جمله صنایع پتروشیمی، به صورت زیر مجموعه‌ای از شرکت ملی صنایع پتروشیمی، بر اساس مصوبه تیر سال ۱۳۷۶ شورای عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی فعالیت‌ خود را در سال ۱۳۷۷ آغاز کرده و از سرمایه گذاران داخلی و خارجی به منظور سرمایه‌گذاری در این منطقه مهم اقتصادی دعوت شده است.

ایجاد سه طرح پتروپالایش در شهرستان‌های رامهرمز، آغاجاری و بهبهان توسط بخش خصوصی، مرداد پارسال به تصویب کمیسیون ماده ۲۱ طرح‌های غیرکشاورزی استان رسید.

اجرای این سه پروژه پتروپالایش در استان خوزستان منجر به ایجاد پنج هزار فرصت شغلی خواهد شد.