بررسي هفتگي سهم‌های پتروشيمي در بازار سرمايه؛

«وپترو» و «بوعلی» سودده‌ترین سهم‌ها

هفته گذشته در بازار سرمایه پتروشیمی ها 20 سهم با افزایش قیمت روبرو شدند. 17 سهم از این تعداد سودی کمتر از 5 درصد و 3 سهم نیز سودی بالاتر از این مقدار داشتند.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛ بازار سرمایه در هفته کاری گذشته (۵ -۹ آذرماه) وضعیت متعادل اما کم تحرکی را تجربه کرد.  در این هفته شاخص کل بورس از عدد یک میلیون و ۴۱. هزار واحد در آغاز معاملات شنبه و پس از یک هفته کاری نهایتا به عدد یک میلیون و ۴۱۷ هزار واحد رسید که به این ترتیب سهامداران به طور میانگین به سود ۰.۵ درصدی رسیدند. شاخص هم‌وزن نیز همانند هفته‌های گذشته وضعیت خوبی داشت و توانست با افزایش ۱.۴ درصدی در تراز ۴۱۳ هزار واحدی بایستد.

وضعیت سهام پتروشیمی در این هفته وضعیتی همراه با شاخص داشت. از میان ۳۳ سهم قابل خرید و فروش این گروه، ۲۰ سهم با افزایش قیمت روبرو شدند و ۱۳ سهم نیز کاهش قیمت داشتند. اکثر این افزایش و کاهش ها در محدوده پایین تر از ۲ درصد بود.

نماد پتروشیمی بوعلی (بوعلی) این هفته بعد از چند هفته باز شد و اتفاقا مورد استقبال خریداران قرار گرفت.

بیشترین سود

همانطور که بیان شد در این هفته ۲۰ سهم با افزایش قیمت روبرو شدند. ۱۷ سهم از این تعداد سودی کمتر از ۵ درصد و ۳ سهم نیز سودی بالاتر از این مقدار داشتند. شرکت سرمایه گذاری پتروشیمی (وپترو) که در هفته ماقبل بعد از مدتها مورد اقبال واقع شد و سود هفتگی ۱۴ درصد داشت، این هفته نیز با ۷ درصد سود باعث خوشحالی سهامدارانش شد و در صدر جدول پربازده ها بود.

پتروشیمی بوعلی (بوعلی) نیز که فقط در دو روز آخر هفته باز و قابل خرید و فروش شده بود، توانست در همین دو روز با ۶.۷ درصد سود هفته خوبی را برای سهامدارانش رقم زند.

پنج سهم پرسود این هفته به ترتیب عبارت است از:

نماد

درصد سود

قیمت ابتدای هفته

قیمت پایانی

وضعیت نهایی

وپترو

۷.۱

۱۰۲۸۰

۱۱۰۱۰

بوعلی

۶.۷

۲۴۵۶۰

۲۶۲۰۰

شستان

۶

۴۵۵۴

۴۸۲۹

نوری

۴.۶

۹۰۴۱۰

۹۴۶۰۰

شاروم

۳.۹

۱۴۴۱۰

۱۴۹۷۰

بیشترین زیان

همان طور که گفته شد این هفته ۱۳ سهم از میان سهام پتروشیمی با زیان مواجه شدند که ۱۱ سهم زیانی کمتر از ۵ درصد داشتند و تنها دو سهم زیانی بالاتر از ۵ درصد داشتند. پتروشیمی غدیر (شغدیر) این هفته وضعیت مساعدی نداشت و با ۷ درصد زیان در صدر جدول زیانده ها قرار گرفت.

 نکته قابل توجه در این هفته خروج سهام سه پتروشیمی مرتبط و نیمه کاره ممسنی، کازرون و دهدشت از جدول زیانده ها بود. این سه سهام این هفته مقدار اندکی رشد قیمت داشتند.

پنج سهم پرزیان این هفته به ترتیب عبارت است از:

نماد

درصد زیان

قیمت ابتدای هفته

قیمت پایانی

وضعیت نهایی

شغدیر

۷

۵۸۲۹۰

۵۴۲۰۰

شپترو

۶.۱

۱۵۵۲

۱۴۵۷

زاگرس

۲.۱

۱۱۶۹۰۰

۱۱۴۵۰۰

پارس

۱.۹

۲۲۵۳

۲۲۱۰

شیراز

۱.۸

۷۶۳۳۰

۷۴۹۸۰

 

چشم انداز هفته آینده

تلاطم و هیجان در بازار ارز و طلا می تواند تاثیر منفی روی بازار سرمایه بگذارد؛ اگرچه در طول یک سال گذشته عموم سهامداران غیرحرفه ای از این بازار خارج شده اند و عموم افراد باقیمانده بورس باززان حرفه ای هستند.