اعتراض کارگران پتروشیمی رجال به اجرا نشدن بخشنامه‌ یکسان‌سازی حقوق و مزایا/ فرماندار بندر ماهشهر: مطالبات کارگران را پیگیری می‌کنیم

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: کارگران«پتروشیمی رجال» نسبت به اجرا نشدن بخشنامه‌ یکسان‌سازی حقوق و مزایای اقلیمی اعتراض دارند.

جمعی از کارگران پتروشیمی رجال واقع در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در تماس با خبرنگار ایلنا، خواسته‌های صنفی خود را برشمردند.

آنها ابتدا به اجرا نشدن بخشنامه‌ یکسان‌سازی حقوق و مزایای اقلیمی اشاره کردند: در سایر پتروشیمی‌های منطقه «بخشنامه یکسان‌سازی حقوق و مزایای اقلیمی» اجرایی شده اما تاکنون در رجال اقدامی صورت نگرفته است. امیدواریم تا پایان سال جاری تکلیف اجرای این بخشنامه روشن شود. این امر برای کارگران بسیار پراهمیت است؛ چراکه پرداخت مزایایی چون فوق‌العاده‌ بدی آب و هوا، را مورد تاکید قرار داده است.

در حالی کارگران پتروشیمی رجال از عدم اجرای بخشنامه‌ یکسان‌سازی حقوق و مزایای اقلیمی گلایه می‌کنند که در تیرماه سال ۹۷، مدیران منابع انسانی شرکت‌های پتروشیمی با یکدیگر توافق کردند که «در جهت ساماندهی مزایای اقلیمی و جایگزینی با سایر پرداخت‌های متفرقه ناهماهنگ کنونی و یکسان‌سازی آن نسبت به پرداخت فوق‌العاده‌های بدی آب و هوا، محرومیت از تسهیلات زندگی و صعوبت شرایط محل زندگی» قانون طبقه‌بندی مشاغل را از ۱ مرداد ماه سال گذشته، اجرایی کنند.

بنابراین پرداخت مزایای مزدی باید طبق عرف و بر اساس توافق نام برده انجام شود؛ در غیر این صورت اداره کار منطقه ویژه ماهشهر می‌تواند تذکر دهد. «سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی» که مناسبات حاکم بر پتروشیمی‌ها را تنظیم می‌کند، هم می‌تواند، شرکت‌ها را تحت فشار بگذار و از آنها پاسخ بخواهد. 

کارگران پتروشیمی رجال با بیان اینکه خواهان آن هستیم که مدیران شرکت جلسه‌ای با کارگران برگزار کنند و صحبت‌های ما را بشنوند، گفتند: در ضمن خواست‌هایی دیگری هم داریم که لازم است آنها را به مدیران شرکت منعکس کنیم.

کارگران معترض پتروشیمی رجال در تشریح سایر خواسته‌ها، که به گفته خود بارها آنها را از طریق رسانه‌ها منعکس کرده‌اند، افزودند: عدم پرداخت تعطیل کاری و جمعه کاری، پرداخت پاداش عادلانه تولید و پاداش بهره‌وری نفت و تشکیل تشکل صنفی در درون شرکت، از این جمله هستند که خواهان رسیدگی به آنها هستیم اما تاکنون اقدامی در این‌باره صورت نگرفته است؛ آنهم درحالی‌که در رسانه‌ها بارها درباره این موارد گلایه‌های خود را مطرح کرده‌ایم.

در همین‌ باره «محسن بیرانوند» فرماندار شهرستان بندر ماهشهر به ایلنا، گفت: «با جدیت مطالبات جامعه‌ی کارگری را پیگیری می‌کنیم و درباره خواسته‌های کارگران پتروشیمی رجال نیز همان حساسیت و اهمیت را قائل هستیم.»

وی افزود: «تمرکز کارگران باید بر افزایش تولید باشد و بهتر است مدیران اهمیت این موضوع را درک کنند، زیرا اعتراضات کارگری خط قرمز ماست و علاوه بر وارد نمودن لطمه به صنعت کشور، امنیت روانی جامعه را نیز دستخوش مشکلات عدیده‌ای می‌کند.»