عملکرد درخشان پتروشیمی غدیر در ۱۰ماهه/ روند سودسازی همچنان ادامه دارد

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: مدیرعامل شرکت پتروشیمی غدیر از افزایش بیش از ۲.۲ برابری ارزش سهام شرکت پتروشیمی غدیر در بورس از سال گذشته تا حال خبر داد و گفت:‌ هر سهم شرکت پتروشیمی غدیر در سال گذشته مبلغ ۶۰۰ تومان بود، این در حالی است که امروز حدود ۱۴۶۰ تومان معامله می‌شود.

وحید نام نیک، در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا عنوان کرد: خط تولید شرکت پتروشیمی غدیر از کشور بلغارستان خریداری و پروژه  نصب آن از ۸۱ آغاز شد. با توجه به اینکه لایسنس واحد، آمریکایی بود، به دلیل تحریم ها، به ناچار راه‌اندازی توسط مهندسین ایرانی صورت گرفت. نهایتا شرکت پتروشیمی غدیر در سال ۸۸ به بهره‌برداری رسید.محصول تولیدی این شرکت، وینیل کلراید مونومر(VCM) با ظرفیت تولید سالانه ۱۵۰ هزار تن و پلی ونیل کلراید (PVC) با ظرفیت تولید سالانه ۱۲۰ هزار تن است که در ساخت انواع لوله‌ها، شیلنگ‌ها، عایق‌های الکتریکی، چارچوب درب و پنجره، کابینت و صنایع خودروسازی و … کاربرد دارد.

وی، بومی گزینی، جوانگرایی و ارتقای از درون را از سیاست‌های مهم این شرکت عنوان کرد و گفت: آنچه که مردم ساکن در شهرهای نفت خیز توقع دارند عدم تبعیض منطقه‌ای است. خوشبختانه قریب به ۸۰ درصد کارکنان پتروشیمی غدیر بومی هستند و بانوان نیز سهم بسزایی در استخدام و سمت‌های مدیریتی این شرکت دارا هستند. در حال حاضر متوسط سنی هیأت مدیره این شرکت زیر ۴۰ سال است و این امر می‌تواند باعث ایجاد رویکردهای نو و موفقیت شرکت شود.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی غدیر با بیان اینکه در سال جاری پیشرفت‌های خوبی در این شرکت روی داده است،‌ گفت:‌ طی ۱۰ سال گذشته این شرکت با فراز و فرود‌های بسیاری همراه بوده و برخی از سال‌ها با مشکلاتی مانند کمبود خوراک و مسائل فنی دست و پنجه نرم کرده است؛ خوشبختانه در دو سال گذشته این شرایط بهبود یافته و در ۱۰ ماهه گذشته تغییرات بسیاری را در روند سوددهی و عملکرد شرکت داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه شرکت پتروشیمی غدیر جزو ۴۰ شرکت برتر شرکت‌های بورسی و فرابورسی است و شفافیت در سرلوحه عملکرد خود به ارتقاء جایگاهش انجامیده است، ادامه داد:‌ شرکت پتروشیمی غدیر با سرمایه اولیه ۲۳۰ میلیارد تومان آغاز و در حال حاضر سرمایه آن به مبلغ حدود ۲ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

نام نیک رویکرد اصلی شرکت پتروشیمی غدیر را حمایت از شرکت‌های دانش بنیان دانست و گفت: در تأمین مواد شیمیایی و قطعات، نگاه شرکت پتروشیمی غدیر به شرکت‌های دانش بنیان است؛ این امر علاوه بر ممانعت از خروج ارز از کشور باعث حمایت از شرکت‌های داخلی و اشتغالزایی نیز شده است.

وی از صرفه‌جویی چند میلیون یورویی با پیاده سازی این سیاست در شرکت پتروشیمی غدیر خبر داد و گفت:  یکی از مشکلات  شرکت، تامین گیربکس راکتورهای پلیمریزاسیون شرکت بود.  با توجه به اینکه تامین قطعات یدکی اصلی امکانپذیر نبود و این موضوع به یکی از موانع رسیدن تولید مجتمع به ظرفیت برنامه ریزی شده تبدیل شده بود، پس از بررسی و محاسبات دقیق امکان جایگزینی گیربکس‌های کولینگ تاور قدیمی (که به عنوان کالای مازاد محسوب می‌شد) بجای گیربکس های راکتور در دستور کار قرار گرفت. با اجرای این طرح  در حال حاضر دو دستگاه از آن بیش از یک سال است که در سرویس قرار دارد و نیاز شرکت تا سال‌ها به طور کامل مرتفع شد.

وی ادامه داد: گرمای طاقت فرسای خوزستان، کار در اتاق‌های کنترل و آزمایشگاه را دشوار و همواره باعث شکایت پرسنل بود و برای سیستم کنترلی و ابزار دقیق نیز مشکلاتی را بوجود آورده بود. برای رفع این مشکل سه راه‌حل پیش روی مدیریت قرار داشت: خرید کولرهای ضدانفجار با هزینه بسیار بالا، خرید دو دستگاه چیلر تراکمی با هزینه‌ای بیش از ۲۰ میلیارد تومان و استفاده از چیلرهای تراکمی قدیمی موجود در انبار که به عنوان کالای مازاد نگهداری می‌شد با اعتماد به دانش و تخصص تیم فنی داخلی شرکت، از چیلرهای قدیمی استفاده و با تغییر طراحی صورت گرفته روی آنها، نصب گردید و در حال حاضر نیز مورد استفاده قرار گرفته است.

نام نیک، سومین مورد را  پروژه ساخت کمپرسور و قطعات آن عنوان کرد و افزود:  ساخت کمپرسورهای واحد PVC و قطعات آن با نگاه به توانمندی‌های داخلی این مجتمع در دستور قرار گرفت. چهارمین مورد، ساخت‌ پمپ‌های Solution و Refrigeration بود که با کمک شرکتهای دانش بنیان داخلی به این مهم دست یافتیم.

وی با اشاره به تعمیر تیوب‌های راکتور  DC-201 گفت: طی تعمیرات اساسی سال گذشته پس از باز کردن راکتور و بازرسی که روی تیوب‌های آن انجام شد، کاهش ضخامت و خوردگی زیاد مشاهده شد و باید تعویض می‌شد. مدیریت با اعتماد به تیم فنی داخلی مجتمع، اجرای آن را در حالی به آنها محول نمود که این عملیات برای اولین بار در کشور عزیزمان انجام می‌شد. این عملیات به لطف پروردگار به اتمام رسید و راکتور در حال حاضر در سرویس قرار دارد.

نام نیک ادامه داد:  مورد بعدی بومی‌سازی کاتلیست: EHP و ماده شیمیایی Term.N.Ator  است. این دو ماده  شیمیایی بسیار مهم در سال‎های گذشته از اروپا تامین می‌شد که با تلاش تیم فنی شرکت و با همکاری شرکت‌های دانش بنیان پس از قریب به ۲ سال تعامل فنی و آزمایش در ایران، بومی‌سازی شد و شرایط استفاده از آن برای سایر تولید کنندگان PVC کشور نیز فراهم شده است.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی غدیر آخرین مورد را بومی‌سازی پاکت‌های پلاستیکی و استرچ هود خط بسته‌بندی FFS؛ عنوان کرد و گفت: پس از جایگزینی خط بسته‌بندی، مهمترین موضوع تامین باکت‌های پلاستیکی و استرچ هود خط FFS بوده است و به دلیل تخصصی بودن تکنولوژی ساخت این مواد، از ابتدای راه‌اندازی خط بسته‌بندی از خارج تأمین می‌شد. در این راستا بعد از مذاکرات فراوان سرانجام یک شرکت داخلی اعلام آمادگی نمود و پس از ساخت و انجام تست‌های لازم مورد قبول واقع شد، پاکت‌های داخلی جایگزین خارجی گردید.

نام نیک تصریح کرد: با این رویکرد خوشبختانه در زمینه واردات تامین لوازم یدکی و ‌مواد شیمیایی کاهش چشمگیری نسبت به سال گذشته داشتیم. در حال حاضر ۸۰ تا ۹۰ درصد کاتالیست ها و مواد شیمیایی مورد نیاز از داخل تأمین می‌شود.

وی با اشاره به حضور ۴ شرکت تولید کننده PVC در ایران گفت: مجموع ظرفیت نصب شده در صنعت PVC بیشتر از نیاز کشور است. این ۴ شرکت ضمن اینکه نیاز کشور را برآورده می‌کنند، با صادرات توانسته‌اند برای کشور ارزآوری داشته باشند؛‌ خوشبختانه شرکت پتروشیمی غدیر در این ۱۰ ماه توانست بیشتر از آنچه که تعهد عرضه در داخل داشته، به بازار داخل و بورس کالا عرضه نماید و ضمنا فروش ارزی مناسبی هم داشته است.

نام نیک در خصوص طرح توسعه‌ای شرکت پتروشیمی غدیر گفت: خوشبختانه شرکت پتروشیمی غدیر چند سالی است از زیان دهی، خارج و به  مرحله ی سوددهی رسیده است. یک طرح توسعه‌ای در دست بررسی و محاسبه داریم که در صورت اجرا زنجیره ی تولید را تکمیل می‌کند. همچنین طرح افزایش ظرفیت را در دست بررسی و امکان سنجی داریم.