ظرفیت تولید میدان نفتی دارخوین افزایش یافت

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان از افزایش حدود ۲۰ هزار بشکه‌ای ظرفیت تولید نفت میدان دارخوین طی یک‎سال اخیر خبر داد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی نفت ایران، جهانگیر پورهنگ با اعلام این خبر، به برگزاری مناقصه‌ای برای تعمیر پنج حلقه چاه این میدان نفتی نیز اشاره کرد و گفت: این مناقصه در راستای برنامه‌های راهبردی در حوزه نگهداشت توان تولید دارخوین برگزار شده است.

وی از واگذاری طرح جمع‌آوری ۵۰ میلیون فوت مکعب گاز مشعل‌های غرب کارون به بخش خصوصی خبر داد و گفت: شرکت برنده مناقصه، موظف به تبدیل گاز جمع‌آوری‌شده به مایعات گازی و گاز خشک است.هم‌اکنون مراحل مربوط به واگذاری زمین و تجهیز کارگاه اولیه به پیمانکار انجام‌شده و کلنگ‌زنی طرح نیز به‌زودی انجام خواهد شد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان درباره فواید انجام این طرح عنوان کرد: با جمع‌آوری گازهای همراه نفت در میدان‌های غرب کارون، افزون بر اینکه گام بلندی در حفاظت از محیط زیست برداشته می‌شود، برای بخش قابل ملاحظه‌ای از نیروهای بومی هم اشتغال‌زایی می‌شود.

پورهنگ با بیان اینکه حجم مالی حاصل از اجرای این طرح در مدت زمان پنج سال از انجام آن حدود ۱۲۰ میلیون دلار برآورد می‌شود، گفت: این مبلغ به‌صورت مستقیم از شرکت پیمانکار به شرکت ملی نفت ایران پرداخت می‌شود که خود گویای منافع مالی قابل توجه اجرای این طرح است.

وی به اقدام‌های موثر این شرکت در بومی‌سازی قطعات و توانمندسازی بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: کمیته ساخت قطعات در شرکت نفت و گاز اروندان از زمستان گذشته تشکیل شده و با آغاز فعالیت اجرایی آن از امسال، شناسایی قطعات مورد نیاز صنعت نفت و همچنین سازندگان ذیصلاح تجهیزات و قطعات انجام شده است. تاکنون ۱۴۰ قلم کالای اساسی ساخته شده  و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۵۰ قطعه دیگر نیز ساخته شود.

حمایت همه‌جانبه از طرح‌های مسئولیت اجتماعی

پورهنگ با بیان اینکه نفت و گاز اروندان در چارچوب اختیارات قانونی نسبت به انجام تعهدات اجتماعی خود در استان‌های کمترتوسعه یافته اقدام می‌کند، توضیح داد: به عنوان مثال در سیل استان خوزستان که اوایل امسال روی داد، شرکت نفت و گاز اروندان به عنوان معین شهرستان‌های خرمشهر و شادگان توانست در مدت ۴۵ روز عملیات مهار آبگرفتگی و تخلیه اضطراری حدود ۲۲ روستای واگذارشده را به انجام برساند. در عین حال تلاش شد تا با ترمیم و ایجاد حدود ۵۰ کیلومتر سیل‌بند و ارائه کمک‌های پزشکی و لجستیکی، بخشی از آسیب‌های سیل را به حداقل برسانیم.

به گفته وی، این شرکت همچنین با کمک به بازسازی و ساخت حدود ۹۰ مدرسه و دریافت موافقت وزیر نفت درباره ساخت ۲ مدرسه مختص دانش‌آموزان استثنایی خرمشهر با ۸۰ میلیارد ریال اعتبار، توانسته بخشی از تعهدات خود را در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی به انجام برساند.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان در ادامه با بیان اینکه بسیج سازندگی در این شرکت در سال ۹۸ فراتر از مسئولیت‌های ذاتی خود عمل کرده است، گفت: برخی از امور عام‌المنفعه نظیر تجهیز مدارس و مساجد و ارائه کمک‌های آموزشی و تامین نوشت‌افزار دانش‌آموزان و… به صورت مستقیم و با بودجه خود شرکت انجام می‌شود