انتقال ۲۰هزار تن از محصول صادراتی پتروشیمی امیرکبیر به وسیله خطوط ریلی

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: پتروشیمی امیرکبیر برای اولین بار قرارداد انتقال ۲۰هزار تن از محصول صادراتی خود به وسیله خطوط ریلی و بارگیری به وسیله ۲۰واگن با هماهنگی عوامل اجرایی در سطح منطقه ویژه اقتصادی گمرک بندرامام خمینی ، گمرک منطقه ویژه و سازمان بنادر و دریانوردی و پایانه بندری ، سازمان منطقه ویژه امور گمرکی و مدیریت پایانه راه آهن بندرامام در دوره سه ماهه را اجرایی کرده که این مهم، بادستور مدیرعامل کلید خورده است.

نقش حمل و نقل در توسعه پایدار بسیار روشن و انکار ناپذیر است. سهم چشمگیر بخش حمل و نقل در تولید ناخالص داخلی کشورها حکایت از ارتباط تنگاتنگ کلیه زیر بخشهای اقتصادی با بخش حمل و نقل دارد.

به گزارش روابط عمومی پتروشیمی امیرکبیر، مزایای نسبی حمل و نقل ریلی نسبت به حمل و نقل جاده ای در امور حمل و نقل انبوه بار به خصوص در مسافت های طولانی؛ کاهش قابل ملاحظه در مصرف انرژی (گازوییل) ، ایمنی فوق العاده بالا و تلطیف محیط زیست بلحاظ مصرف سوخت فسیلی کمتر  ، کاهش حجم ترافیک جاده های کشور و فعال کردن زیرساخت ریلی موجود به عنوان سرمایه ملی می باشد .

برای پتروشیمی امیرکبیر  کاهش ریسک ناشی از تجمع تریلرها و کامیونت ها در سطح مجتمع های تولیدی ، کاهش حجم رفت و آمدها ی سالانه بر روی جاده های مجتمع ، جلوگیری از ماند سرمایه و افزایش گردش کالا ، تحویل بموقع ، مدیریت اعتصاب های حمل و نقل جاده ای و افزایش رضایتمندی مشتریان در حمل و نقل این مجتمع تولیدی یه عنوان مزیت هایی می باشد که سازمان را بر آن داشت تا با دستور مدیریت، ضمن شناسایی ظرفیت های داخلی و خارجی در منطقه و زیرساخت موجود و همچنین در نظر گرفتن مزایای نسبی اقدام به باز تعریف و بکارگیری  استراتژی تقویت زیر ساخت ها و ارتقاء متوازن جایگاه سازمان در مسیر توسعه پایدار جهت دستیابی به اهداف مندرج در سند بالادستی خود نماید .

به گفته سرپرست عملیات انبارهای محصول و بسته بندی شرکت امیرکبیر، این مجتمع تولیدی با توجه به وجود زیرساخت این نوع حمل و نقل در مجتمع در کنار انبار محصول پلی اتیلن سبک  LDPE برنامه ریزی جهت انتقال ۲۰ درصد حجم تولیدات خود به میزان ۱۲۰ هزارتن انواع محصولات به بازارهای داخل و خارج دارای این زیرساخت  را در دستور کار قرار داده است .

مهندس کامران جودکی افزود:پتروشیمی امیرکبیر برای اولین بار قرارداد انتقال ۲۰هزار تن از محصول صادراتی خود به وسیله خطوط ریلی و بارگیری به وسیله ۲۰واگن با هماهنگی عوامل اجرایی در سطح منطقه ویژه اقتصادی گمرک بندرامام خمینی ، گمرک منطقه ویژه  و سازمان بنادر و دریانوردی و پایانه بندری ، سازمان منطقه ویژه امور گمرکی و مدیریت پایانه راه آهن بندرامام در دوره سه ماهه را اجرایی کرده که این مهم، بادستور مدیرعامل کلید خورده است.

به گفته جودکی؛هر واگن ظرفیت حمل ۳۶تن محصول پالاتایز یعنی معادل یک و نیم کانتیر را به خود اختصاص می دهد.

کامران جودکی افزود:به این ترتیب بارگیری محصول به وسیله ۲۰واگن معادل جابه جایی بار به وسیله ۳۰کانتیر خواهد بود. ما امیدواریم با تداوم این عملیات و رفع موانع احتمالی در قالب عملیات اعلام شده و تهیه یک دستگاه پشت تراک بتوانیم روزانه ۶۰ واگن بارگیری و به مقاصد مورد نظر ارسال کنیم .

وی در توضیح حمل ریلی محصولات به جای حمل با کامیون  نیز گفت:در این شیوه،بار از طریق واگن به ترمینال کانتیری منتقل شده و از آنجا استاف محصولات در کانتینر و انتقال به یارد کانتینری برای حمل دریایی به مقصد مورد نظر منتقل می شود.

مهندس جودکی تاکید کرد: با دستور مدیرعامل بحث انتقال ریلی محصول در بازار داخل هم کلید خورده و در دستور کار مدیریت بازرگانی و مدیریت برنامه ریزی و کنترل تولید قرار گرفته است  .