آمادگی کامل پایانه خارک برای حداکثرسازی صادرات نفت خام

به گزارش نفیرنفت | خبرگزاری صنعت نفت ایران؛ مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران از آمادگی کامل پایانه نفتی خارک برای حداکثرسازی صادرات نفت خام کشور خبر داد.

عباس اسدروز امروز (دوشنبه، ششم بهمن‌ماه) در حاشیه روز پایانی بیست‌وپنجمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی گفت: شرکت پایانه‌های نفتی ایران پس از اعمال تحریم‌ها و کاهش صادرات نفت، از این فرصت برای روزآمد کردن، تعمیر و توسعه زیرساخت‌های خود استفاده کرد و هم‌اکنون برای حداکثرسازی صادرات نفت آمادگی کامل دارد.

وی ادامه داد: ۹ پهلوگاه پایانه خارک (سه پهلوگاه اسکله غربی و ۶ پهلوگاه اسکله شرقی) در آمادگی کامل قرار دارند و زیرساخت‌های این شرکت حتی می‌تواند به‌منظور صادرات روزانه ۸ تا ۱۰ میلیون بشکه نفت پاسخگو باشد.

مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران به حساسیت‌های زیاد فرآیندهای کاری در شرکت پایانه‌های نفتی ایران و نیاز به دقت و تخصص بسیار در راهبری عملیات، ضرورت توجه مستمر به منابع انسانی، فیزیکی (تجهیزات و تأسیسات)، اطلاعاتی و مالی اشاره کرد و گفت: این شرکت با اتکا به سرمایه انسانی متخصص خود و با استفاده از ظرفیت سازندگان ایرانی و ظرفیت علمی دانشگاه‌ها، در زمینه بومی‌سازی تجهیزات به‌ویژه کارت‌های الکترونیکی اقدام‌های ارزشمندی انجام داده و بیش از ۳۰۰ قلم کالای ایرانی را جایگزین نمونه‌های خارجی کرده است.

اسدروز در این زمینه به بومی‌سازی کارت‌های الکترونیکی سیستم‌های میترینگ با همکاری دانشگاه صنعتی شریف اشاره کرد و افزود: در همین زمینه امروز نیز تفاهم‌نامه‌ای را برای ساخت کارت‌های الکترونیک سیستم‌های گاورنر با شرکتی ایرانی امضا کردیم که در صورت موفقیت این پروژه، این نوع کارت‌های الکترونیکی برای نخستین بار در کشور ساخته می‌شود و از طریق کنترل دقیق هوا و سوخت یدک‌کش‌ها به بهینه کردن عملیات در این شرکت کمک خواهد کرد.

وی به اهمیت بحث ایمنی در فرآیندهای کاری شرکت پایانه‌های نفتی ایران نیز اشاره و تصریح کرد: به‌طور طبیعی حصول اطمینان‌ در گرو افزایش آگاهی و اطلاعات است و به این منظور در همه اداره‌های شرکت پایانه‌های نفتی ایران نسبت به شناسایی و تجزیه‌وتحلیل ریسک‌ها اقدام شده است.

مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران در پاسخ به پرسشی درباره اجرای طرح راهبردی انتقال نفت خام گوره به جاسک نیز عنوان کرد: بی‌شک متنوع‌سازی پایانه‌های صادراتی می‌تواند با تسهیم ریسک عملیات صادرات نفت، به اطمینان‌بخشی بیشتر منتج شود و توسعه و رونق اقتصاد به امنیت اجتماعی و سیاسی منطقه بیش از پیش کمک خواهد کرد.