نشت‌یابی بیش از ۵ هزار کیلومتر خط لوله گاز در ۴ استان

مدیر منطقه ۴ عملیات انتقال گاز ایران از نشت‌یابی بیش از ۵ هزار و ۵۰۰ کیلومتر خط لوله فشار قوی گاز در چهار استان کشور با هدف ایمن‌سازی خبر داد.

به گزارش نفیرنفت | خبرگزاری صنعت نفت ایران؛ محمد کامل با بیان اینکه شناسایی، کنترل و رفع نشتی گاز از خطوط لوله و تأسیسات و تجهیزات انتقال گاز عاملی مؤثر در جلوگیری از خطرآفرینی برای انسان و محیط زیست است، گفت: مطابق با برنامه ابلاغی تاکنون ۵ هزار و ۵۰۰ کیلومتر نشت‌یابی در مسیر خطوط لوله سراسری گاز انجام شده که در این میان ۱۳ مورد نشت زیرزمینی خطوط لوله مشاهده و برای رفع آن اقدام لازم انجام شده است.

وی با بیان اینکه در جابه‌جایی گاز در گستره تقریبی ۳۸ هزار کیلومتر خط لوله انتقال گاز در کشور، سهم منطقه ۴ عملیات انتقال گاز ۱۵ درصد است، افزود: این منطقه عملیاتی با بهره‌گیری از بیش از ۵ هزار و ۶۰۰ کیلومترخط لوله تا حداکثر قطر ۴۸ اینچ، سهم قابل توجهی در شبکه انتقال گاز کشور دارد.

مدیر منطقه ۴ عملیات انتقال گاز با بیان اینکه انفجار، آتش‌سوزی، تلفات و آسیب‌دیدگی جانی، تخریب تأسیسات و ساختمان‌های اطراف حریم و از بین رفتن دام و محصول کشاورزی، از عمده پیامدهای مهم نشت گاز در خطوط لوله هستند، تصریح کرد: این موضوع سبب شده در صنعت انتقال گاز نگاه جدی‌تری به مسئله حفاظت از حریم خطوط لوله، همچنین حفاظت و نگهداشت استاندارد خطوط لوله شکل گیرد.

کامل ادامه داد: افزون بر انجام عملیات نشت‌یابی، همه تجاوز به حریم، آب‌بردگی‌ها و نمایان بودن لوله‌های گاز و دیگر اشکال‌های موجود در مسیر خطوط لوله نیز ازسوی کارکنان نشت‌یابی گزارش و اقدام شده است.

وی با تأکید بر ضرورت دقت و حساسیت این مجموعه در زمینه تداوم انتقال گاز به صورت ایمن و بهره‌ور در این حوزه عملیاتی، گفت: با تلاش و نظارت کارکنان منطقه ۴ عملیات انتقال گاز، هم‌اکنون در حوزه انتقال پایدار گاز در چهار ۴ استان خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی و بخش‌های زیر پوشش این منطقه از استان سمنان، مشکل خاصی وجود ندارد.