ترکان با حضور در تاپیکو: اصل شستا اینجاست/ با حضور ابویی شاهد یک “تیک آف” خواهیم بود

رئیس هیات مدیره شستا با حضور در شرکت سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تأمین با مدیران جدید این هلدینگ دیدار و بر تاثیر این هلدینگ بر صنعت و اقتصاد کشور تاکید کرد.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛  وی افزود: در ایران هم بنگاه هایی مثل ایدور، NPC، ایدرو، ایمیدرو، فولاد مبارکه، شستا که بخش زیادی از آن در تاپیکو تعریف شده است، هلدینگ غدیر و… لوکومتیوهای توسعه ما هستند که می توانند بخشی از توسعه را پیش ببرند.

ترکان یادآور شد: اگر در این شرکتها که پیشران توسعه هستند، بتوانیم شکل گیری سرمایه را جلو ببریم، افت کشور در ایجاد ظرفیت از طریق سرمایه گذاری را می‌توانیم جبران کرده و روند تشکیل سرمایه را در کشور مثبت کنیم.

وی با تاکید بر ضرورت انجام سرمایه‌گذاری های جدید توسعه‌ای در شرکتهای تابعه شستا تصریح کرد: ما دو روش برای سرمایه گذاری داریم، یکی افزایش ظرفیت واحد موجود و یکی احداث واحد جدید از صفر ؛ بررسی‌هایی که کردیم نشان داد شیوه اول بهتر است. به عنوان مثال هزینه راه اندازی یک واحد جدید ۵۰ هزار تنی ساخت لاستیک ۳۰۰ میلیون دلار است. در حالی که گروه صنعتی بارز با هزینه‌هایی به مراتب پایین‌تر، همین ۵۰ هزار تن را افزایش ظرفیت ظرفیت می‌دهد . که خوشبختانه در شستا مصوب شد و در حال اجراست و فاز اول با ۱۰ هزار تن هم محقق شده است.

ترکان با بیان اینکه ارزان ترین کار امروز در کشور مهندسی است، تصریح کرد: بهترین کار این است که مهندسین مشاور در کنار شما باشند و برای پیدا کردن راه حل به شما مشورت بدهند.

رئیس هیات مدیره شستا تاکید کرد: هلدینگ تاپیکو بزرگترین هلدینگ زیرمجموعه شستا است و برای این شرکت راه‌های زیادی برای توسعه سرمایه‌گذاری وجود دارد. شما باید پروژه متولد کنید. اصل شستا اینجاست. مابقی هلدینگهای شستا همه با هم یک سوم شستا را تشکیل می‌دهند. اینجاست که باید تولید پروژه مولد کند. پروژه خلق کنید. سعی کنید برای آنها در شستا مصوبه بگیرید. حتی فرایند مهندسی را هم انجام بدهید و اجازه بدهید طرح آماده باشد تا به محض تامین اعتبار بتوانیم پروژه را اجرا کنیم.

ترکان نوسازی پتروشیمی آبادان را یک اقدام ارزشمند دانست و گفت: آبادان یک پتروشیمی بیش از ۵۰ ساله بود که با این همه مشکلات، نهایتاً یک بخش مهمی از کارخانه به همت مهندسان ایرانی نوسازی شد.
وی تعیین تکلیف حوزه سلولزی را هم در مجموعه تاپیکو ضروری دانست و گفت: باید از طریق مدیریت روشهای سازماندهی، سینرژی و هم افزایی مثبت ایجاد کنیم که یکی از آنها زنجیره سازی است.

رئیس هیات مدیره شستا در پایان تجربیات ابویی مدیرعامل تاپیکو در وزارت صنایع، شرکت ملی صنایع پتروشیمی و سایر تجربیات کاری وی را بسیار ارزشمند توصیف کرد و اظهار امیدواری کرد که با تکیه بر این توانمندی‌ها، تاپیکو در دوره جدید با ایجاد ظرفیت‌های جدید سرمایه گذاری یک تیک آف و حرکت موثر رو به جلو داشته باشد.