سهامداران آماده یک خرید جذاب دیگر؛

نگاهی به سهم پتروشیمی “اروند” در آستانه عرضه اولیه

با موافقت هیئت‌پذیرش بورس اوراق بهادار، شرکت پتروشیمی اروند به عنوان پانصد و هشتاد و ششمین شرکت پذیرفته شده در بخش محصولات شیمیایی، گروه ولید مواد شیمیایی اساسی و طبقه تولید پلاستیک اولیه و لاستیک ترکیبی، با نماد "اروند" از تاریخ 20 اسفند ماه 99 در فهرست نرخ‌های بازار دوم بورس اوراق بهادار تهران درج شد تا در صف عرضه اولیه 12 درصدی سهام قرار گیرد.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛  حال می خواهیم به معرفی کامل شرکت پتروشیمی اروند و ارائه جزئیاتی از قبیل سرمایه، ترکیب سهامداران، موضوع فعالیت، صورت سود و زیان در سه سال اخیر و … بپردازیم.

معرفی شرکت پتروشیمی اروند با نماد “اروند”

پتروشیمی اروند بصورت سهامی خاص تاسیس و در ۲۰ مرداد سال ۷۹ در اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسید. مرکز اصلی شرکت به موجب مجمع فوق‌العاده از تهران به بندر امام، منطقه ویژه اقتصادی، سایت سه منتقل و ۱۷ اردیبهشت سال ۸۶ در اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری ماهشهر به ثبت رسید و متعاقباً از یکم فروردین سال ۸۹ شروع به بهره برداری کرد.

سرمایه و ترکیب سهامداران “اروند”

سرمایه اولیه شرکت در بدو تاسیس مبلغ  ۵۰۰ هزار تومان بوده که طی چهار دوره افزایش سرمایه به ۱.۲ هزار میلیارد تومان رسیده است. هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس با ۷۹ درصد سهامدار اصلی پتروشیمی اروند بشمار می رود و گروه پتروشیمی تابان فردا با ۲۰ درصد و گروه گسترش نفت و گاز پارسیان یک درصد از سهم در ترکیب سهامداری حضور دارند.

موضوع فعالیت “اروند”

موضوع اصلی فعالیت شرکت با ۲۱۱۵ نیروی انسانی شامل سرمایه‌گذاری در احداث، راه اندازی، بهره برداری کارخانجات صنعتی، توسعه، نوسازی، تعمیر و نگهداشت، تحقیقات، آزمایشات، پژوهش، بسته بندی و غیره به منظور تولید، بازاریابی، فروش، صدور محصولات پتروشیمی، ذخیره، واردات و صادرات و تبدیل کلیه مواد پتروشیمی و پتروشیمیایی و فرآورده های فرعی و مشتقات نفتی به مواد اولیه صنایع پایین دستی و غیره انجام کلیه فعالیت های تولیدی، صنعتی، فنی، مهندسی و بازرگانی که به طور مستقیم و غیرمستقیم مربوط به عملیات فوق است، می شود.

پتروشیمی اروند در راستای توسعه صنعتی و تامین مواد اولیه صنایع شیمیایی و پایین دستی در بازارهای داخلی و صادراتی در سایت ۳ منطقه ویژه اقتصادی بندر امام در زمینی به مساحت ۱۰۸ هکتار احداث شده است. سهولت دسترسی به خوراک، سوخت و مواد اولیه، استفاده از امکانات جاده‌ای، شبکه راه آهن و حمل و نقل دریایی، وجود فرودگاه، دسترسی به آب مورد نیاز و کمک به توسعه و عمران استان خوزستان به عنوان یکی از دو قطب صنعت پتروشیمی و مهمتر از همه ایجاد ارزش افزوده و جلوگیری از سوختن گازهای همراه با نفت، ویژگی هایی است که انتخاب این مکان را توجیه می کند.

این شرکت شامل واحدهای salt washing، کلر الکالی، اتیلن دی کلراید و وینیل کلراید مونومر، پی وی سی سوسپانسیون و امولسیون واحد خدمات جانبی شامل واحد تفکیک هوا در زمینی به وسعت ۱۰۸ هکتار در سایت ۳ منطقه ویژه اقتصادی بندر امام قرار دارد. پتروشیمی اروند یکی از بزرگترین تولید کنندگان زنجیره PVC در منطقه خاورمیانه است و بالاترین ظرفیت تولید کاستیک در ایران، تولید کننده انحصاری گریدهای E-PVC و نیز توانایی جدید گروه های خاص S-PVC شامل medical grades از ویژگی های خاص آن است.

با توجه به اینکه پتروشیمی اروند با ۳۴۰ هزار تن تولید زنجیره محصولات PVC، یکی از بزرگترین تولید کنندگان این محصول در جهان و با ۶۶۰ هزار تن بزرگترین تولید کننده محصول کاستیک در منطقه است، لذا انتظار می رود بیشترین سهم بازار نیز به این شرکت اختصاص یابد. سهم اروند در بازار محصول S-PVC بالغ بر ۷۵ درصد و در محصول E-PVC. بالغ بر ۱۰۰ درصد است. همچنین سهم بازار محصول کاستیک نیز تقریباً ۱۰۰ در صد است. پتروشیمی اروند در بازار داخلی برای محصول S-PVC تنها دارای دو رقیب اصلی پتروشیمی بندر امام و پتروشیمی غدیر است که مجموع ظرفیت تولید هر دو شرکت کمتر از ظرفیت تولید پتروشیمی اروند بوده و برای محصولات E-PVC و کاستیک نیز رقیبی ندارد.

ظرفیت تولید و تولید واقعی “اروند”  برای دوره ۶ ماهه منتهی به شهریور سال جاری

کاهش تولید محصولات در ۲۹ اسفند سال ۹۸ نسبت به دوره مشابه سال قبل عمدتا مربوط به کاهش مقدار مواد اولیه خریداری شده (گاز اتیلن) است.

ظرفیت تولید اسمی و واقعی محصولات “اروند”

اتیلن و نمک به عنوان ماده اولیه محصولات شرکت پتروشیمی اروند بشمار می رود که تمام مواد اولیه از طریق داخل تامین می‌شود. نرخ خرید اتیلن به صورت نرخ هر تن اتیلن ۳۵ درصد فوب خلیج فارس توسط انجمن صنعت پتروشیمی تعیین می شود. نرخ خرید نمک بصورت قیمت سال قبل به اضافه هفتاد درصد شاخص بهای گروه خوراکی و آشامیدنی از زیرمجموعه‌های کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری هفته نامه اداره آمار اقتصاد بانک مرکزی تعیین می‌شود.

نحوه قیمت گذاری محصولات

فروش های صادراتی بر اساس قرارداد منعقده فی مابین با شرکت کارگزاری فروش و با پرداخت ۳.۵ در هزار بهای فروش به عنوان کارمزد انجام می شود. بدین منظور در روزهای یکشنبه هر هفته جلسه تعیین کف قیمت صادراتی محصولات این شرکت با حضور مدیر بازرگانی، تحقیقات بازار، فروش صادراتی و فروش داخلی و نماینده مدیرعامل شرکت کارگزاری فروش تشکیل می‌شود و قیمت های بین المللی کالاها در بازارهای مختلف و بخصوص بازارهای هدف با استفاده از قیمت‌های اعلام شده در نشریات ای از جمله ICIS و Argus به منظور تعیین قیمت نهایی مورد بررسی قرار می گیرد.

فروش های داخلی نیز با توجه به عرضه و فروش از طریق بورس کالا از این طریق و بر اساس قرارداد منعقده فی مابین با شرکت مزبور با پرداخت ۱.۲۲ در هزار و های فروش به عنوان کارمزد به شرکت مزبور محول شده و از طریق آن شرکت به عنوان عامل فروش انجام می پذیرد. کشورهای صادرکننده محصولات شامل هندوستان، ترکیه، عراق، آذربایجان، آفریقای جنوبی، افغانستان و ارمنستان است.

صورت سود و زیان سه سال مالی اخیر و ۶ ماهه منتهی به شهریور ۹۹ پتروشیمی اروند

صورت سود و زیان پیش بینی شده دو سال مالی آتی پتروشیمی اروند