رهبران «گروه ۲۰» معاهده جهانی حداقل مالیات شرکتها را تصویب کردند

رهبران 20 اقتصاد بزرگ جهان (G20) معاهده حداقل مالیات جهانی سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) را برای شرکت‌های چند ملیتی تایید کردند.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛ جانت یلن، وزیر خزانه داری ایالات متحده آمریکا که در اجلاس سران گروه ۲۰ در رم، پایتخت ایتالیا شرکت کرد، طی بیانیه‌ای اعلام کرد که رهبران گروه ۲۰ توافقنامه سازمان همکاری و توسعه اقتصادی با ۱۳۶ کشور را برای مالیات بر شرکت‌های چندملیتی با نرخ حداقل ۱۵ درصد از سال ۲۰۲۳ در کشورهایی که در آن فعالیت می‌کنند، تصویب کرده‌اند.

یلن با بیان اینکه رهبران گروه ۲۰ “یک توافق تاریخی در مورد قوانین مالیاتی بین المللی جدید، از جمله حداقل مالیات جهانی” را تصویب کردند، گفت که تصویب حداقل مالیات برای شرکت‌های آمریکایی و کارمندان آنها “منافع” تامین خواهد کرد.

یلن اعلام کرد:”این معامله، اقتصاد جهانی را به مکانی پردرآمدتر برای مشاغل و کارگران آمریکایی تبدیل خواهد کرد.”

در ۸ اکتبر، سازمان همکاری و توسعه اقتصادی موافقتنامه اصلاح مالیات بین المللی ۱۳۶ کشور از جمله ایالات متحده آمریکا، چین، آلمان، فرانسه، انگلیس، ژاپن و ترکیه را که بیش از ۹۰ درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی را نمایندگی می‌کنند، امضا کرد.

توافق؛ تضمین می‌کند که شرکت های جهانی از جمله شرکت های اینترنتی مانند گوگل، آمازون، مایکروسافت و فیس بوک از سال ۲۰۲۳ مشمول نرخ مالیات حداقل ۱۵ درصدی خواهند شد.

انتظار می‌رود این معامله با ایجاد دفتر مرکزی خود در کشورهایی مانند ایرلند و مجارستان که نرخ‌های مالیاتی جذابی ارائه می‌دهند، فرار از مالیات را برای شرکت‌های چندملیتی دشوارتر کند.