مشتریان امیدوار به تغییرات در زیرمجموعه تاپیکو؛

عقب نشینی خریداران پی وی سی در بازار داخلی ایران

قیمت پی وی سی در بازار داخلی ایران تا محدوده ۵۴ هزار و ۵۰۰ تومان افت کرده است، اما همچنان خریداران حاضر نیستند محموله های پی وی سی را با این رقم خریداری کنند.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛ البته در بورس کالا همچنان قیمت پایه پی وی سی افزایش یافت و برای گرید ۶۵ به محدوده ۴۲ هزارتومان در هر کیلو رسید.افزایش بیش از حد قیمت ها در بازار پی وی سی سبب شده تا مصرف کنندگان دیگر تمایلی به خرید نداشته باشند. بازارهای صادراتی صنایع پایین مانند افغانستان، عراق و… نیز به همین دلیل دچار رکود شده اند و به سوی بازارهای دیگر چرخش کرده اند. به نظر می رسد بازار ترکیه بیش از بازارهای دیگر به خرید محموله های پی وی سی ایران آن هم با نرخ ۲۱۰۰ تا ۲۱۵۰ به دلیل افزایش نرخ حمل و نقل دریایی علاقه نشان می دهد، البته برخی از کارشناسان بازار پتروشیمی معتقدند که قیمت پی وی سی بیش از حد افزایش یافته است و همین موضوع بازارها را وارد فاز کاهش حجم معاملات می کند.

با این حال بازار پی وی سی ایران همچنان به دلیل عدم رعایت کف عرضه در بورس کالا و کاهش فروش های نقدی با تب و تاب همراه است.

حاشیه سودهای بالای صادرات، پی وی سی سازها را مجاب می کند تا فروش صادراتی خود را افزایش داده و حجم عرضه های داخلی را کاهش دهند. معاملات پی وی سی صادراتی ایران هم در بورس کالا برای چندین بار انجام شده بود، در حال حاضر متوقف شده است.

برخی معامله گران می گویند فروش صادراتی پی وی سی در بورس کالا نمایشی بوده یا رانت های مخفی اجازه ادامه این فروش ها را نمی دهد، البته برخی از منابع خبری معتقدند که با تغییر مدیرعامل شستا در انتظار تغییراتی در زیرمجموعه های تاپیکو هستند تا اندکی روند معاملات در این شرکتها شفاف شود.

اما موضوعی که در هفته های اخیر مورد توجه بازار پتروشیمی بود، تغییر نرخ گذاری محصولات پتروشیمی و حذف دلاری قیمتها بود که به نظر می رسد برنامه جامعی برای آن وجود ندارد و برخی منابع خبری می گویند: پیشنهاد پی وی سی سازها، تعیین قیمت ها براساس میانگین معاملات بورس است که به نظر می رسد آسان ترین و غیرکاربردی ترین نحوه قیمت گذاری باشد، چراکه معاملات نقدی محصولات پتروشیمی نادرست ترین روش معاملاتی در این بازار می تواند باشد، از سوی دیگر خریداران بورس اغلب به واسطه تبدیل شده و مصرف کنندگان واقعی در بین این خریداران به مشکلات بسیاری مبتلا شده اند. به نظر می رسد فروش محصولات پلیمری که خوراک صنایع پایین دست است باید به صورت قراردادی انجام شود.