سلاجقه: اگر دستگاه قضایی خوزستان نمی‌تواند این مسائل را حل کند، در سطح ملی این مسائل را حل خواهیم کرد

انتقاد شدید سازمان محیط زیست از صنایع مستقر در ماهشهر/ آب و خاک از بین رفته و فرزندان این منطقه با استشمام این بوی خطرناک با مشکل مواجه می‌شوند

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه کیفیت آب و خاک و هوا در ماهشهر در اثر فعالیت پتروشیمی‌ها با مشکل مواجه شده است، گفت: فرزندان این منطقه با استشمام این بوی خطرناک با مشکل مواجه می‌شوند و اگر دستگاه قضایی خوزستان نمی‌تواند این مسائل را حل کند، در سطح ملی این مسائل را حل خواهیم کرد تا مردم توسعه و زندگی سالم داشته باشند.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛ علی سلاجقه افزود: در شرایطی که با فعالیت صنایع و مشکلات کمبود آب، شهرهای استان خوزستان از نظر آلایندگی، آلودگی آب، خاک و هوا با مشکل می‌شوند، باید به این مسائل دقت شود. فرسودگی و نوع سیستم پتروشیمی‌ها و این بوی آمونیاک در منطقه برای مردم ماهشهر پذیرفتنی نیست. رهاسازی پساب پتروشیمی‌ها در دریا نیز قابل پذیرش نیست. روزانه ۲۰ مترمکعب اسید خالص وارد آب این مجموعه می‌شود که پذیرفتنی نیست.

وی با بیان اینکه کیفیت آب و خاک و هوا در منطقه ماهشهر در اثر فعالیت صنایع و پتروشیمی‌ها با مشکل مواجه شده است، تصریح کرد: صنعت موظف است همان گونه که خسارت ایجاد می‌کند، جبران کند. فرصت نیست و پتروشیمی‌ها باید مکلف شوند که استانداردهای ابلاغی محیط زیست را رعایت کنند.

سلاجقه با بیان اینکه یک شات‌داون در سیستم پتروشیمی‌ها، بسیاری از جانداران و بخش‌های اکوسیستم محیط زیست منطقه را از بین می‌برد و کیفیت آب و خاک را تحت تاثیر قرار می‌دهد، افزود: انتخاب چند پتروشیمی این منطقه در سطح سبز، نشان‌دهنده رویکرد مناسب این مجموعه است و دیگر پتروشیمی‌ها نیز باید در این خصوص اقدام کنند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: اگر دستگاه قضایی خوزستان نمی‌تواند این مسائل را حل کند، در سطح ملی این مسائل را حل خواهیم کرد تا مردم توسعه و زندگی سالم داشته باشند.

سلاجقه با اشاره به استشمام بوی ناخوشایند ناشی از فعالیت پتروشیمی‌های آلاینده در ماهشهر گفت: فرزندان این منطقه با استشمام این بوی خطرناک با مشکل مواجه می‌شوند. ذخایر دریایی و آبزیان منطقه نیز با مشکل مواجه شده‌اند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه به هیچ وجه اجازه رهاسازی پساب در دریا را نخواهیم داد، گفت: به دنبال تعطیلی پالایشگاه‌هایی هستیم که چندین بار تذکر گرفته‌اند و پرونده‌های آن‌ها مطرح شده است و در اولین فرصت بر اساس قانون با پالایشگاه‌های آلاینده برخورد می‌شود.

علی سلاجقه در حاشیه بازدید از خورموسی در ماهشهر که امروز (۲۷ آبان‌ماه) انجام شد، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: هدف بازدید از این مجموعه این است که ببینیم ارتباط صحیح بین صنعت و محیط زیست ایجاد شده است یا خیر.

وی با اشاره به وجود صنایع بزرگ و پتروشیمی‌ها در منطقه ماهشهر، افزود: از طرفی در دریا اشتغال و ماهیگیری و ظرفیت‌هایی وجود دارد که مردم از آن استفاده می‌کنند از طرف دیگر باید ببینیم با فعالیت این صنایع و پتروشیمی‌ها، در ایجاد اشتغال برای مردم بومی و همچنین ایجاد آلاینده‌های دریا و جو چه اتفاقی افتاده است؛ یعنی باید ببینیم چه چیزی به دست آورده‌ایم و چه چیزی از دست داده‌ایم.

وی افزود: در واقع مردم این منطقه دارند متحمل این خسارات می‌شوند و اکوسیستم آبی، خشکی و محل زندگی مردم ماهشهر با مشکل مواجه شده است. از طرف دیگر، صنایع این منطقه برای کشور، صنایع اولویت‌دار هستند.

سلاجقه با بیان اینکه این صنایع باید وظایف خود در خصوص محیط زیست را طبق قانون انجام دهند، گفت: این صنایع همان گونه که تخلیه و خسارت وارد می‌کنند مکلف به احیا نیز هستند. در این راستا تصفیه‌خانه‌های چند پتروشیمی در مرحله نهایی هستند که در ماه‌های آینده افتتاح می‌شوند اما برخی مجموعه‌ها ظاهراً با قانون کاری ندارند. این صنایع سعی نمی‌کنند خواسته‌های مردم را برآورده کنند بنابراین بر اساس قانون با این صنایع برخورد می‌شود.