افزایش تجارت مواد شیمیایی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس

انجمن پتروشیمی و مواد شیمیایی خلیج فارس (GPCA) پیش‌بینی کرد که تجارت مواد شیمیایی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در سال 2021 میلادی از نظر حجم با 10 درصد افزایش همراه بوده است.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛ انجمن پتروشیمی و مواد شیمیایی خلیج فارس (GPCA) اعلام کرد که تجارت مواد شیمیایی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در سال ۲۰۲۱ از نظر حجم تا ۱۰ درصد رشد خواهد کرد.

صنایع شیمیایی شورای همکاری خلیج فارس بیشتر صادرات‌محور است و سهمی معادل ۴.۳ درصد در صادرات جهانی مواد شیمیایی دارد و با بیش از ۱۰۰ کشور در سراسر جهان مبادلات تجاری دارد و سالانه بیش از ۷۳ میلیون تن مواد شیمیایی صادر می‌کند.

شورای همکاری خلیج فارس مرکز اصلی تولید و صادرات مواد شیمیایی است، در سال ۲۰۱۹ میلادی، صادرات مواد شیمیایی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس با ۶.۴ درصد رشد به ۸۲.۵ میلیون تن رسید.

انجمن پتروشیمی و مواد شیمیایی خلیج فارس کاهش حجم صادرات مواد شیمیایی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس را در سال ۲۰۲۰ میلادی ۱۵ تا ۲۰ درصد برآورد می‌کند که به‌دلیل اختلال‌های قابل توجه تقاضا در بازارهای عرضه مواد شیمیایی ناشی از شیوع ویروس همه‌گیری کووید-۱۹ (کرونا) به ۶۶ تا ۷۰ میلیون تن می‌رسد.

اگرچه حجم صادرات کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در سال ۲۰۱۹ میلادی ۶.۴ درصد افزایش یافت، درآمد صادراتی این منطقه ۱۰.۳ درصد کاهش یافت و پیش‌بینی می‌شود که در سال ۲۰۲۰ بیش از ۲۰ درصد کاهش یافته باشد.

مازاد مواد شیمیایی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس همچنان در حال افزایش است و به بالاترین حد خود یعنی ۵۹ میلیون تن در سال ۲۰۱۹ رسید که حدود ۷۰ درصد از حجم صادرات را نشان می‌دهد.

پیش‌بینی پنج‌ساله کنونی تجارت سالانه مواد شیمیایی شورای همکاری خلیج فارس ۳ تا ۵ درصد است.

بیشترین سهم صادرات شیمیایی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در یک دهه گذشته از پلیمرها و کودها با سهم ۲۹.۶ درصد و ۲۷.۹ درصد بوده است.

با این حال، تحت یک چارچوب سیاست بین المللی مناسب، ظرفیتی مناسب برای این صنعت به‌منظور گسترش بیشتر و پاسخگویی به جمعیت دائم در حال رشد جهانی وجود دارد.

در حالی که پتروشیمی‌ها و پلیمرها بیشترین سهم را در صادرات مواد شیمیایی شورای همکاری خلیج فارس شامل می‌شوند، واردات مواد شیمیایی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس حول مواد شیمیایی معدنی متمرکز شده است که ۴۸.۱ درصد از کل واردات را تشکیل می‌دهد.

انجمن پتروشیمی و مواد شیمیایی خلیج فارس در گزارشی یادآور شد که با آن، پتروشیمی‌ها و کودها بیشترین سهم را در مازاد تجاری شورای همکاری خلیج فارس دارند، در حالی که مواد شیمیایی معدنی بیشترین سهم را در کسری تجاری دارند.

انجمن پتروشیمی و مواد شیمیایی خلیج فارس به‌طور مداوم از تجارت آزاد با بلوک‌های اقتصادی جهانی حمایت می‌کند.