فرآیند ساخت واحدی‌های پایین‌دستی پروپیلن و پلی‌اتیلن سنگین و سبک پتروشیمی دهلران آغاز شد

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق بازنشستگی صنعت نفت از آغاز فرآیند ساخت یک واحد ۳۰۰ هزار تنی پلی‌اتیلن سنگین و یک واحد ۳۰۰ هزار تنی پلی‌اتیلن سبک و یک واحد ۱۵۰ هزار تنی تولید پروپیلن خبر داد.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛ به نقل از صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت، عبدالحسین بیات روز سه‌شنبه (نهم فروردین‌ماه) در چهاردهمین برنامه بازدید از شرکت‌های تابع و طرح‌های آنها، از پروژه‌های ایستگاه‌های تقویت فشار گاز دهلران، پتروشیمی دهلران، ان‌جی‌ال ۳۱۰۰ و نیروگاه صبا دهلران (پروژه‌های قطب غرب) بازدید کرد.

وی در جمع کارکنان تأسیسات تقویت فشار گاز دهلران ضمن تبریک عید نوروز گفت: طرح‌های حوزه نفت و انرژی که روزگاری توسط غیرایرانی‌ها راهبری می‌شدند امروز توسط فرزندان این سرزمین اجرایی می‌شوند.

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت با اشاره به سوزانده شدن گازهای غنی و هدررفت سرمایه کشور افزود: کارهای زیادی در حوزه نفت و انرژی انجام شده، اما کار انجام‌نشده همچنان فراوان است، بنابراین این امور جز با کار جهادی و انقلابی به سامان نخواهد رسید.

بیات، کار و تلاش کارکنان واحدهای عملیاتی را ستودنی خواند و گفت: مقام معظم رهبری کار و تلاش در صنعت نفت را جهاد فی‌سبیل‌الله بیان فرمودند. از سوی دیگر، تأسیسات ایستگاه تقویت فشار گاز دهلران، پتروشیمی دهلران یا میدان سروک آذر در مناطقی احداث شده‌اند که در سال‌های نه‌چندان دور جمع زیادی از ایرانی‌ها برای خاک و اعتقادشان، جان خویش را در این مناطق ایثار کرده‌اند از این رو همان‌طور که ما اکنون به آنان افتخار می‌کنیم باید در راه سازندگی و توسعه و آبادانی کشور به‌گونه‌ای کار کنیم که نسل بعدی این سرزمین به پدارنشان مفتخر باشند.

وی در این بازدید که مدیران عامل شرکت سرمایه‌گذاری اهداف و اویک و معاون پروژه‌های اهداف نیز حضور داشتند، گفت: پس از اجرای طرح پایش سرمایه‌گذاری‌ها، موانع پیش‌ روی پروژه‌ها تا حدود زیادی رفع شده و هم‌اکنون شاهد فعالیت مستمر طرح‌های صندوق‌ها در غرب کشور هستیم. از این رو، پیشرفت پروژه‌ها طبق برنامه زمان‌بندی شده اولویت نخست است.

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت افزود: تأسیسات تقویت فشار گاز دهلران به سبب اینکه بخشی از خوراک ان‌جی‌ال ۳۱۰۰ را تأمین می‌کند برای طرح‌های اقتصادی صندوق‌ها در قطب غرب بسیار بااهمیت است.

بیات ادامه داد: قرارداد احداث خط لوله انتقال خوراک از ایستگاه تقویت فشار گاز دهلران تا محل تأسیسات ان‌جی‌ال ۳۱۰۰ به طول ۵۸ کیلومتر، نهایی و عملیات اجرایی این طرح آغاز شده است.

وی در بازدید از تأسیسات ان‎جی‌ال ۳۱۰۰ گفت: این طرح ضمن آنکه در تقویت منابع ورودی صندوق‌ها مؤثر خواهد بود سبب جمع‌آوری و فرآورش گازهای غنی منطقه می‌شود که برای کشور بسیار ارزشمند است، بنابراین متان تولیدی به شرکت نفت مرکزی برای تزریق به شبکه تحویل داده و محصول تولیدی +C2 نیز با خط لوله ۴۸ کیلومتری به پتروشیمی دهلران منتقل می‌شود.

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت در بازدید از پتروشیمی دهلران افزود: +C2 دریافتی از کارخانه ان‌جی‌ال ۳۱۰۰ در پتروشیمی دهلران به اتیلن و پروپیلن و بنزین پرولیز و دیگر ترکیبات جانبی الفین تبدیل خواهد شد.

بیات ادامه داد: در شورای عالی پروژه‌های صندوق‌ها تصمیم گرفته شد به‌منظور تکمیل زنجیره و ارزش‌ افزوده، واحدهای پایین‌دستی اتیلن و پروپیلن در پتروشیمی دهلران ایجاد شود از این رو فرآیند احدث یک واحد ۳۰۰ هزار تنی HDPE و یک واحد ۳۰۰ هزار تنی HD/LLDPE و یک واحد ۱۵۰ هزار تنی پروپیلن برای تولید پلی‌پروپیلن آغاز شده است که راه‌اندازی این طرح‌ها سبب تکمیل زنجیره هم خواهد شد.

وی گفت: برای راه‌اندازی به‌موقع این طرح‌ها نیاز به تأمین منابع به‌هنگام هست، از این رو از محل منابع صندوق توسعه ملی، تسهیلات بانک‌ها و بخشی نیز از دیگر منابع مالی، تامین منابع برنامه‌ریزی شده است.

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت با اشاره به پیشرفت‌ پروژه‌های صندوق‌ها در غرب کشور از مدیرعامل اویک و مدیران پروژه‌ها و کارکنان تشکر و قدردانی کرد و افزود: استمرار روحیه جهادی و انقلابی که امروز در دیدار با مدیران و کارکنان عملیاتی اویک و زیرمجموعه‌های آن مشاهده شد نوید تحقق اهداف ۱۴۰۴ را می‌دهد.