معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی:

توسعه صنعت پتروشیمی با تکیه بر توان داخلی‌ها/ منافع ملی کشور در توسعه دیده شود

معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تأکید بر توسعه صنعت پتروشیمی با تکیه بر توانمندی های داخلی‌، گفت: در توسعه صنعت پتروشمی منافع کلان و ملی کشور دیده شود.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛

مرتضی شاهمیرزایی امروز (سه‌شنبه، ۲۰ اردیبهشت‌ماه) در نشست هم‌اندیشی مدیران عامل هلدینگ‌های پتروشیمی با مدیران ارشد صنعت نفت که به میزبانی شرکت ملی صنایع پتروشیمی برگزار شد، با اشاره به اینکه افق جدیدی در صنعت پتروشیمی در حال رونمایی است، اظهار کرد: صنعت پتروشیمی با همت فعالان این حوزه تا ۱۰ سال آینده از لحاظ کیفی و کمّی بیش از دو برابر گسترش می‌یابد که در منطقه کم‌نظیر خواهد بود.

 وی با اشاره به نیاز سرمایه‌گذاری و تأمین فناوری در صنعت پتروشیمی افزود:  برای توسعه این صنعت بهتر است به توانمندی شرکت‌های پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری شرکت های داخلی تکیه شود.

 مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تأکید بر اینکه صنعتگران متخصص بسیاری در داخل کشور وجود دارد، ادامه داد: باید نیازهای صنعت را با توان داخلی تکمیل و صنعت پتروشیمی را به‌معنای واقعی خودکفا کرد.

 شاهمیرزایی به صدور حکمی مبنی بر امکان ارائه دانش‌های فنی صنعت از سوی پتروشیمی‌ها به بیرون از مرزها اشاره کرد و گفت: تولید و دانش فنی تمامی کاتالیست‌های صنعت پتروشیمی براساس قولی که به وزیر نفت در روز صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۰ داده شده، تا پایان دولت سیزدهم بومی‌سازی خواهند شد.

 وی با تأکید بر اینکه حتی یکی از شرکت‌های پتروشیمی در مالکیت وزارت نفت و شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیست، اما تذکرات نهادهای دولتی به این شرکت مادرتخصصی منعکس می‌شود، تصریح کرد: خواهش می‌کنم شرکت‌ها و هلدینگ‌های پتروشیمی تذکرات این شرکت را رعایت کنند تا مشکلات به‌سرعت حل شود.

برنامه‌های عملیاتی ارائه شود

 معاون وزیر نفت اظهار کرد: مجوزهایی که تاکنون صادرشده است راستی‌آزمایی می‌شوند تا در صورت عدم پیشرفت سهمیه‌های حبس شده خوراک، زمین و… آزاد و فرصت سرمایه‌گذاری به دیگر سرمایه‌گذاران داده شود.

 وی به حمایت همه‌جانبه شرکت ملی صنایع پتروشیمی به شرکت‌ها، هلدینگ‌ها و سرمایه‌گذاران صنعت پتروشیمی تأکید کرد و گفت: شرکت ملی صنایع پتروشیمی همه تدارکات و نیازهای لازم برای سرمایه‌گذاران را فراهم می‌کند تا سرمایه‌گذار با خیالی آسوده صنعت را توسعه دهد.

 شاهمیرزایی درباره فروش مجوزهای پتروشیمی اعلام کرد: سرمایه‌گذاران در صورت تمایل به نقل و انتقال مجوز باید هماهنگی‌های لازم را از مرجع صادرکننده داشته باشند، در غیر این صورت ممکن است، اساس مجوز از دست این عزیزان خارج شود.

 مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تأکید بر این نکته که هلدینگ‌ها و سرمایه‌گذاران پتروشیمی برای طرح‌های توسعه‌ای خود برنامه عملیاتی به شرکت ملی صنایع پتروشیمی ارائه کنند، افزود: متولی توسعه هر بخش مشخص است و بهتر است منافع کلان و ملی کشور دیده شود.

 وی به فضای مثبت ایجادشده پس از سفر وزیر نفت به آمریکای لاتین برای توسعه همکاری‌ها در زمینه صنعت پتروشیمی اشاره کرد و گفت: به‌منظور توسعه بازار صنعت پتروشیمی ایران باید محصولات مرغوب و باکیفیت به بازار عرضه کرد.