طرح ملی پتروپالایش دهلران یک عسلویه کوچک است / سهم ۶۰ درصدی ساخت داخل در پروژه پتروپالایشی دهلران

مدیرعامل گروه اویک در دومین همایش «صندوق ثروت ملی و عدالت بین‌نسلی» گفت: طرح عظیم و ملی پتروپالایش دهلران در آینده عسلویه‌ای کوچک خواهد بود که حدود ۶۰ درصد اقلام موردنیاز آن از داخل کشور تأمین می‌شود.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛

به نقل از اویک، محمدجواد شمس در بخشی از این آیین به تأمین مالی بخش خصوصی در حوزه نفت و گاز و معرفی طرح پتروپالایش دهلران پرداخت و این طرح عظیم ملی را که شامل NGL3100، ایستگاه تقویت فشار و پتروشیمی دهلران و واحدهای مختلف پتروشیمی می‌شود، عسلویه‌ای در ابعاد کوچک‌تر دانست که منطقه دهلران را متحول خواهد کرد.

وی مجموع ارزش محصولات صادراتی سالانه پروژه‌های دهلران را حدود یک میلیارد دلار برشمرد و گفت: در صورت تکمیل این پروژه‌ها، ارزش محصولات آنها روزانه حدود ۳ میلیون دلار می‌شود که می‌تواند نقشی مؤثر در توسعه منطقه دهلران داشته باشد.

به گفته مدیرعامل گروه اویک، حدود ۶۰ درصد اقلام این طرح به ارزش ۲۵۳ میلیون دلار، ایرانی است که با رهنمودهای مقام معظم رهبری و پای کار آمدن صنعت محقق شده و دستاورد بسیار بزرگی است، در حالی که در سال‌های گذشته دستیابی به چنین رکوردی آرزوی صنعت نفت بوده است.

شمس تعدد ذینفعان و تصمیم‌گیران، مشکلات ترخیص کالا از گمرک، انتقال ارز به سازندگان خارجی، غیرقابل پیش‌بینی بودن نرخ تورم در مقایسه با برآورد اولیه قراردادی و تحمیل هزینه‌های تضامین بانکی را از مهم‌ترین موانع اجرای پروژه‌ها دانست و پیشنهادهایی برای رفع موانع ارائه داد.

به گزارش شانا، دومین همایش «صندوق ثروت ملی و عدالت بین‌نسلی» با سخنرانی علی صالح‌آبادی، رئیس کل بانک مرکزی، محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری، مهرداد بذرپاش، رئیس دیوان محاسبات کشور، مهدی غضنفری، رئیس هیئت عامل صندوق توسعه ملی و محمدجواد شمس، مدیرعامل گروه اویک روز سه‌شنبه (۲۷ اردیبهشت‌ماه) برگزار شد.

همایش «صندوق ثروت ملی و عدالت بین‌نسلی» به‌منظور تبیین فرامین مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و دولت سیزدهم درباره صیانت از ثروت ملی و انتقال آن به نسل‌های آینده در قالب سرمایه‌های ماندگار و مولد و اعلام سیاست‌های تسهیلاتی و رویکرد جدید صندوق توسعه ملی با عنوان «صندوق ثروت ملی و عدالت بین‌نسلی» برگزار شد. در این همایش تهدیدها و فرصت‌ها و راهکارهای تنوع‌بخشی به منابع و اثربخشی به مصارف صندوق توسعه ملی بررسی شد.