آنکارا نفت و گاز بیشتری از ایران می‌خرد

رئیس‌جمهوری ترکیه از برنامه این کشور برای افزایش خرید نفت خام و گاز طبیعی از ایران خبر داد.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛ رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری‌ ترکیه در گفت‌وگو با شبکه «تی‌آرتی خبر» ترکیه اعلام کرد که آنکارا قصد دارد به‌دلیل پاسخگویی به افزایش روزافزون نیاز به انرژی و توسعه روابط دو جانبه خرید نفت و گاز از ایران را افزایش دهد.

وی افزود: حجم مبادلات تجاری آنکارا و تهران می‌تواند به ۳۰ میلیارد دلار برسد.

در جریان سفر اردوغان به تهران برای حضور در نشست ضامن روند آستانه با حضور رؤسای‌جمهوری ایران، روسیه و ترکیه مقام‌های ایران و ترکیه در حضور رؤسای‌جمهور دو کشور هشت سند و یادداشت‌تفاهم همکاری در موضوع‌های متنوع سیاسی، اقتصادی، ورزشی و فرهنگی امضا کردند.

طرح جامع همکاری بلندمدت میان ایران و ترکیه، موافقت‌نامه در زمینه‌های توسعه تأمین اجتماعی و ورزش، حمایت از بنگاه‌های کوچک اقتصادی، همکاری‌های رادیو و تلویزیونی و همکاری میان سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران و دفتر سرمایه‌گذاری ریاست‌جمهوری ترکیه از اسناد و یادداشت تفاهم‌نامه‌هایی است که به امضای مسئولان دو کشور رسید.

سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری در نشست مطبوعاتی مشترک با همتای ترکیه‌ای خود در تهران گفته بود: قراردادی که ۲۵ سال پیش با ترکیه برای انتقال گاز امضا شده است باید تمدید شود و شکل وسیع‌تری به‌خود بگیرد.

اردوغان نیز در این نشست خبری نیز تصریح کرده بود که  ما یک هدف یعنی رسیدن به حجم مبادلات تجاری ۳۰ میلیارد دلاری را تعیین کردیم و متأسفانه به‌دلیل شیوع ویروس کرونا این حجم تجارت به شکل معناداری کاهش یافت و اکنون به حجم تجارت ۷ میلیارد دلار رسیدیم. باور دارم با عزم راسخ دو کشور می‌توانیم حجم تجارت ۳۰ میلیارد دلاری را رقم بزنیم.

وی تأکید کرده بود: با گام برداشتن در حوزه نفت و گاز طبیعی می‌توانیم به این موضوع سرعت ببخشیم. همان‌طور که می‌دانید ترکیه در زمینه صنایع دفاعی در سال‌های اخیر اقدام‌های جهش‌گونه داشته است و بر همبستگی خود در این موضوع بسیار اهمیت قائل هستیم.