گازپروم شیر گاز «لتونی» را بست

گازپروم، شرکت غول انرژی روسیه روز شنبه ۳۰ ژوئیه اعلام کرد صدور گاز طبیعی به کشور «لتونی» را متوقف کرده است، تصمیمی که در ارتباط مستقیم با جنگ روسیه علیه اوکراین است.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛شرکت گازپروم با اعلام این خبر در کانال تلگرامی خود دلیل این تصمیم خود را «تخطی» لتونی از شرایط «خرید» گاز طبیعی روسیه، اعلام کرده است.

کشور کوچک «لتونی» عضو اتحادیه اروپا در حوزه دریای بالتیک و با روسیه هم مرز است.

گازپروم تصمیم به قطع گاز صادراتی خود به لتونی را یک روز پس از اعلامیه «لاتویاس گاز»، شرکت انرژی لتونی، گرفت. این شرکت روز گذشته اعلام کرد که بهای گاز وارداتی خود از روسیه را نه به روبل بلکه به یورو پرداخت می‌کند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در ماه مارس و در اوج تنش مسکو با اتحادیه اروپا گفت کشورهایی که «دوست» مسکو نیستند باید بهای گاز وارداتی خود از روسیه را به روبل بپردازند.

کاخ کرملین سیاست جدید خود را پس از آن در پیش گرفت که برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا در پاسخ به حمله روسیه به اوکراین، دارایی‌های این کشور را مسدود کردند.

روسیه تا به امروز صدور گاز طبیعی خود به کشورهای لهستان، بلغارستان، فنلاند، هلند و دانمارک را به دلیل سرپیچی آنان از پرداخت بهای گاز به روبل، قطع کرده است.