افزایش قیمت چیپس پلی استر با عرضه تلفیقی

نائب رئیس انجمن صنایع نساجی ایران گفت: عرضه تلفیقی مواد اولیه پتروشیمی که از اواخر فصل بهار انجام شده، افزایش قیمت مواد اولیه مورد نیاز صنعت نساجی را به دنبال داشته است.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛شاهین کاظمی با بیان اینکه عرضه تلفیقی، مصوبه کارگروه تنظیم بازار محصولات پتروشیمی است، افزود: بر این اساس، متوسط قیمت چیپس پلی استر داخلی و خارجی تعیین و به عنوان قیمت کف عرضه مشخص شد که ناگهان افزایش قیمت پایه محصولات را به دنبال داشت.

وی اضافه کرد: با آغاز عرضه تلفیقی، قیمت چیپس پلی استر از ۲۹ هزار تومان به ۳۴ هزار تومان افزایش پیدا کرده، البته فعالان صنعت نساجی، صد در صد موافق عرضه مواد اولیه در بورس کالا هستند، اما اگر درست اجرا نشود و نظارت بر آن وجود نداشته باشد، به یک آسیب جدی برای صنعت تبدیل می‌شود.

کاظمی با اشاره به مزیت ایران در محصولات پتروشیمی گفت: هم اکنون مجتمع پتروشیمی تندگویان تنها تامین کننده چیپس پلی استر در کشور است که هم تولید و هم واردات این محصول را بر عهده دارد و سال گذشته به طور متوسط هفته‌ای ۶ هزار و ۴۰۰ تن چیپس پلی استر تولید کرده است.

وی ادامه داد: با توجه به انحصار ایجاد شده برای این مجتمع، هر نوع تصمیم گیری برای عرضه یا تعیین قیمت این محصول، ذینفعان این صنعت را با مشکل مواجه می‌کند.

نائب رئیس انجمن صنایع نساجی ایران با بیان اینکه صنعت نساجی بزرگترین مصرف کننده چیپس پلی استر در کشور است، گفت: این در حالی است که برای تصمیم گیری در مورد عرضه یا تعیین قیمت این محصول، هیچ مشورتی با فعالان صنعت نساجی به عنوان بزرگ‌ترین ذینفع این بخش صورت نمی‌گیرد و در کارگروه تنظیم بازار محصولات پتروشیمی نماینده انجمن صنایع نساجی حضور ندارد.