بررسی هفتگی سهام های پتروشیمی در بازار سرمایه

بررسی وضعیت سهام های مرتبط با پتروشیمی نشان می دهد که در این هفته از میان 29 سهم قابل خرید و فروش مرتبط با پتروشیمی، 7 سهم افزایش قیمت داشتند و 22 سهم با کاهش قیمت روبرو بودند.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران ؛اگرچه انتظار سرمایه گذاران بازار سرمایه در هشتمین هفته کاری تابستان (۲۲ – ۲۶ مردادماه) از این بازار رشد چشمگیر بود، اما آنچه در واقعیت اتفاق افتاد این انتظار را برآورده نکرد. اخبار مثبت مذاکرات هسته ای و افزایش احتمال توافق احیای برجام مطمئنا تاثیر مثبتی بر بورس خواهد داشت، اما این تاثیر در هفته های آتی رخ خواهد داد. در این هفته شاخص کل که در ابتدای معاملات روز شنبه یک میلیون و ۴۴۸ هزار واحد بود، در پایان معاملات روز چهارشنبه به یک میلیون و ۴۵۱ هزار واحد رسید. به این ترتیب بازدهی بورس در این هفته برای سهامداران به طور متوسط فقط ۰.۲ درصد بود.

بررسی وضعیت سهام های مرتبط با پتروشیمی نشان می دهد که این گروه در این هفته بازدهی مناسبی نداشت. در این هفته از میان ۲۹ سهم قابل خرید و فروش مرتبط با پتروشیمی، ۷ سهم افزایش قیمت داشتند و ۲۲ سهم با کاهش قیمت روبرو بودند. همچنان عموم افزایش قیمت هفتگی در محدوده کمتر از ۲ درصد بود که نشان می داد بازار راکد است.

این هفته نماد پتروشیمی اصفهان (شصفها) و پتروشیمی غدیر (غدیر) باز شد و تنها نماد بسته پتروشیمی مارون (مارون) است. البته سه نماد از این گروه، پتروشیمی ممسنی (ممسنی)، پتروشیمی کازرون (کازرو) و پتروشیمی دهدشت (دهدشت) نیز به دلیل ابهام در وضعیت اطلاعاتی مدتها است که بسته شده و هنوز در حالت تعلیق هستند.

بیشترین سود

از میان ۷ سهم دارای بازدهی مثبت در این هفته ، ۵ سهم سودی پایین تر از ۵ درصد داشتند و ۲ سهم سود بالاتر از این داشتند. پترول این هفته رکورد شکنی کرد و با ثبت ۱۱.۲ درصد سود هفتگی بعد از مدتها سهامدارنش را خوشحال کرد. شرکت سرمایه گذاری پتروشیمی (وپترو) نیز مثل هفته گذشته افزایش قیمت پیدا کرد. این نماد در هفته های قبل افت قیمت داشت و جزو پرزیان ها بود.

 

پنح سهام دارای بیشترین افزایش قیمت در این هفته به ترتیب عبارت است از:

 

نماد درصد سود قیمت ابتدای هفته قیمت پایانی وضعیت نهایی
پترول ۱۱.۲ ۲۰۰۵ ۲۲۳۵
وپترو ۹.۱ ۸۱۰۰ ۸۸۴۰
شفارا ۶.۴ ۴۱۰۳ ۴۳۶۵
شصفها ۳.۴ ۱۲۳۰۰۰ ۱۲۷۲۰۰
شستان ۲.۵ ۴۰۳۸ ۴۱۳۸

 

بیشترین زیان

همان طور که گفته شد این هفته ۲۲ سهم از میان سهام پتروشیمی با زیان مواجه شدند که زیان ۱۸ سهم از این تعداد، کمتر از ۵ درصد بود و ۴ سهم نیز زیان بیش از ۵ درصد را ثبت کردند. این هفته پتروشیمی داراب (داراب) با ثبت ۱۴ درصد زیان هفتگی پرزیانده ترین سهم پتروشیمی بود.

 

پنج سهم پرزیان این هفته به ترتیب عبارت است از:

نماد درصد زیان قیمت ابتدای هفته قیمت پایانی وضعیت نهایی
داراب ۱۴ ۱۳۸۷ ۱۱۹۳
نوری ۷.۷ ۹۷۵۳۰ ۹۰۰۳۰
شپدیس ۷.۱ ۱۸۵۴۱۰ ۱۷۲۱۸۰
جم ۵.۷ ۴۱۷۶۰ ۳۹۳۹۰
بوعلی ۵.۲ ۱۰۳۲۹۰ ۹۷۹۰۰

چشم انداز هفته آینده

امید به اینکه توافق احیای برجام بورس را به حرکت بندازد در بین کارشناسان وجود دارد. شاید تنها نکته ای که ممکن است مانع این موضوع شود، این است که اعتماد به بازار سرمایه بسیار کم شده و خروج سرمایه های حقیقی از این بازار ادامه دارد. شاید برای اعتماد مجدد به این بازار زمان زیادی لازم باشد.