بررسی هفتگی سهام های پتروشیمی در بازار سرمایه

بررسی وضعیت هفته گذشته سهام های مرتبط با پتروشیمی نشان می دهد که از 29 نماد، 20 نماد با افزایش قیمت مواجه شدند و 9 نماد منفی بودند.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛در هفتمین هفته کاری تابستان (۲۹ مرداد – ۲ شهریورماه) بالاخره تاثیر اخبار مثبت مذاکرات در بورس دیده شد. مجموع تحولات هفته را اگر از روی شاخص کل در نظر بگیریم، روند منفی است؛ یعنی در واقع شاخص کل که در ابتدای معاملات روز شنبه یک میلیون و ۴۵۱ هزار واحد بود، در پایان معاملات روز چهارشنبه به یک میلیون و ۴۴۲ هزار واحد رسید. به این بورس در این هفته برای سهامداران به طور متوسط ۰.۶ درصد زیان داشت.

با این همه بررسی وضعیت سهام های مرتبط با پتروشیمی نشان می دهد که این گروه هفته امیدوار کننده ای را پشت سر گذاشتند. در حالی که در هفته های ماقبل عموم سهم های پتروشیمی با کاهش قیمت مواجه بودند، این هفته از ۲۹ نماد، ۲۰ نماد با افزایش قیمت مواجه شدند و ۹ نماد منفی بودند.

بیشترین سود

از میان ۲۰ سهم دارای بازدهی مثبت در این هفته ، ۱۵ سهم سودی پایین تر از ۵ درصد داشتند و ۴ سهم سودی بین ۵ تا ۱۰ درصد داشتند و یک سهم نیز سودی بالاتر از ۱۰ درصد پیدا کرد. پتروشیمی فارابی (شفارا) که هفته گذشته نیز جزو سهام های سودده بود، این هفته با کسب ۱۳.۶ درصد سود، رکورد شکنی کرد. پتروشیمی ارومیه (شاروم) نیز بعد از مدتها وارد جدول پربازده های پتروشیمی شد و با ۹ درصد سود هفتگی در رده دوم ایستاد.

پنح سهام دارای بیشترین افزایش قیمت در این هفته به ترتیب عبارت است از:

نماد درصد سود قیمت ابتدای هفته قیمت پایانی وضعیت نهایی
شفارا ۱۳.۶ ۴۲۷۱ ۴۸۵۱ صف خرید
شاروم ۹.۱ ۱۳۰۱۰ ۱۴۱۹۰
شپترو ۶.۵ ۱۶۹۵ ۱۸۰۵
نوری ۶.۳ ۹۰۲۴۰ ۹۵۹۵۰
شجم ۶.۱ ۸۰۶۰ ۸۵۵۰

بیشترین زیان

همان طور که گفته شد این هفته ۹ سهم از میان سهام پتروشیمی با زیان مواجه شدند که زیان ۸ سهم از این تعداد، کمتر از ۵ درصد بود و تنها یک سهم نیز زیان بیش از ۵ درصد را ثبت کرد. همچون هفته قبل، این هفته نیز پتروشیمی نیمه کاره داراب (داراب) با ثبت ۸.۶ درصد زیان هفتگی پرزیانده ترین سهم پتروشیمی بود. این سهم در هفته قبل نیز ۱۴ درصد زیان داشت. اما نکته مهم این است که با رسیدن قیمت این سهم به مرز ۱۰۰ تومان مشتری هایی برای این سهم پیدا شده و در روز چهارشنبه این سهم با صف خرید بسته شد.

پنج سهم پرزیان این هفته به ترتیب عبارت است از:

نماد درصد زیان قیمت ابتدای هفته قیمت پایانی وضعیت نهایی
داراب ۸.۶ ۱۱۹۳ ۱۰۹۰ صف خرید
فارس ۴.۶ ۸۲۱۰ ۷۸۳۰
جم ۳ ۳۹۹۸۰ ۳۸۸۰۰
شاراک ۰.۸ ۳۴۲۲۰ ۳۳۹۶۰
پارس ۰.۷ ۲۳۳۴ ۲۳۱۷

 

چشم انداز هفته آینده

بازار سرمایه اگرچه هنوز نیاز به اعتماد سازی بسیار برای حضور سرمایه گذاران غیرحرفه ای دارد، اما شاید توافق هسته ای بتواند تحرکی را در بین سهامداران باسابقه شکل دهد و باعث رشد شاخص کل و صعود آن تا کانال یک میلیون و ۵۰۰ هزار شود.