بررسی هفتگی سهام های پتروشیمی در بازار سرمایه

بررسی وضعیت سهام های مرتبط با پتروشیمی نشان می دهد که از 29 نماد، 19 نماد با افزایش قیمت مواجه شدند و 10 نماد منفی بودند که تقریبا آماری مانند هفته قبل است .

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛ در هشتمین هفته کاری تابستان (۵ – ۹ شهریورماه) اگرچه بازار سرمایه در شک و ابهام بسر می برد و رفتاری محتاطانه داشت، اما پتروشیمی ها هفته ای نسبتا خوب را پشت سر گذاشتند.

در این هفته مجموعه صعود و نزول شاخص کل در روزهای مختلف نهایتا منجر به تغییر بسیار کمی در این شاخص شد. این شاخص که در ابتدای معاملات روز شنبه یک میلیون و ۴۴۲ هزار واحد بود، در پایان معاملات روز چهارشنبه به یک میلیون و ۴۳۹ هزار واحد رسید که نشان دهنده کاهش اندکی است. در واقع میانگین زیان سهامداران در این هفته ۰.۲ درصد بود که قابل چشم پوشی است.

با این همه، بررسی وضعیت سهام های مرتبط با پتروشیمی نشان می دهد که این گروه هفته امیدوار کننده ای را پشت سر گذاشتند. در این هفته از ۲۹ نماد، ۱۹ نماد با افزایش قیمت مواجه شدند و ۱۰ نماد منفی بودند که تقریبا آماری مانند هفته قبل است و این موضوع ثبات در روند مثبت این گروه را نشان می دهد.

نماد پتروشیمی مارون (مارون) در این هفته همچنان بسته بود. سه نماد از این گروه، پتروشیمی ممسنی (ممسنی)، پتروشیمی کازرون (کازرو) و پتروشیمی دهدشت (دهدشت) نیز به دلیل ابهام در وضعیت اطلاعاتی مدتها است که بسته شده و هنوز در حالت تعلیق هستند.

بیشترین سود

از میان ۱۹ سهم دارای بازدهی مثبت در این هفته ، ۱۲ سهم سودی پایین تر از ۵ درصد داشتند و ۳ سهم سودی بین ۵ تا ۱۰ درصد داشتند و ۴ سهم نیز سودی بالاتر از ۱۰ درصد پیدا کردند. پتروشیمی ارومیه (شاروم) که هفته ماقبل این بعد از مدتها وارد جدول پربازده های پتروشیمی شد و با ۹ درصد سود هفتگی در رده دوم این جدول ایستاده بود، این هفته نیز سودده بود و با بیش از ۱۲ درصد سود پربازده ترین سهم پتروشیمی شناخته شد. اما پتروشیمی فارابی (شفارا) که هفته گذشته پربازده ترین سهم بود، این هفته دچار کاهش اندک قیمت شد و از این جدول فاصله گرفت.

 

پنح سهام دارای بیشترین افزایش قیمت در این هفته به ترتیب عبارت است از:

 

نماد درصد سود قیمت ابتدای هفته قیمت پایانی وضعیت نهایی
شاروم ۱۲.۱ ۱۴۰۹۰ ۱۵۷۹۰
خراسان ۱۰.۹ ۱۰۵۵۱۰ ۱۱۶۹۸۰
شپدیس ۱۰.۸ ۱۷۶۶۵۰ ۱۹۵۶۸۰
کرماشا ۱۰.۲ ۵۷۰۶۰ ۶۲۹۰۰
شیراز ۷.۳ ۶۶۲۱۰ ۷۱۰۳۰

 

بیشترین زیان

همان طور که گفته شد این هفته ۱۰ سهم از میان سهام پتروشیمی با زیان مواجه شدند که زیان همه این سهم ها کمتر از ۴ درصد بود که همین موضوع نشان دهنده کاهش اندک قیمت آنها در مقابل افزایش قیمت بالای سهام پربازده بود.

پتروشیمی داراب (داراب) که در هفته های قبل زیانده ترین سهم پتروشیمی بود، همان طور که پیش بینی می شد این هفته اندکی افزایش قیمت پیدا کرد ولی محدوده قیمتی اش نزدیک قیمت اسمی (۱۰۰ تومان) باقی ماند. جای این سهم را در جدول زیانده ها پتروشیمی زاگرس (زاگرس) گرفت که هفته را با زیان ۳.۳ درصدی گذراند.

پنج سهم پرزیان این هفته به ترتیب عبارت است از:

نماد درصد زیان قیمت ابتدای هفته قیمت پایانی وضعیت نهایی
زاگرس ۳.۳ ۱۱۰۵۰۰ ۱۰۶۹۰۰
نوری ۲.۶ ۹۵۶۰۰ ۹۳۰۸۰
شغدیر ۱.۸ ۷۱۰۳۰ ۶۹۶۹۰
شاراک ۱.۱ ۳۳۸۷۰ ۳۳۴۹۰
فارس ۱ ۷۷۹۰ ۷۷۱۰

چشم انداز هفته آینده

امیدواری در میان سهام پتروشیمی بسیار است. ارزش بنیادی سهام شرکت های معتبر پتروشیمی حتی در وضعیت نامساعد بازار هم برای سرمایه گذاری درازمدت مناسب است و پیش بینی سود خوبی دارد. کلیت بازار سرمایه اما همچنان درگیر خروج پول سهامداران حقیقی است و تا این وضعیت ادامه دارد، نمی توان امید به جهش دوباره بورس داشت.