کویت اجرای طرح پتروشیمی در کانادا را لغو کرد

شرکت نفت کویت پس از اجرای عملیات امکان‌سنجی و رسیدن به نتیجه غیرقابل اجرا بودن یک طرح پتروشیمی در آلبرتا کانادا، آن را لغو کرد.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛به نقل از پایگاه خبری زاویه، روزنامه عرب زبان کویتی الرأی گزارش داد که کویت تصمیم گرفته است که سرمایه‌گذاری مشترک چند میلیارد دلاری اجرای یک طرح پتروشیمی در کانادا را پس از محرز شدن غیرقابل اجرا بودن این طرح لغو کند.

شرکت دولتی صنایع پتروشیمی (PIC) کویت در پی تحمل زیان ۷۱.۴ میلیون دیناری (۲۳۵ میلیون و ۶۰۰ هزار دلاری) به‌دلیل توقف کار و لغو دو وام پروژه ۱.۷ میلیارد دلاری و ۱۵۰ میلیون به‌دلیل بحران شیوع ویروس کرونا دلاری در اوایل سال ۲۰۲۲ میلادی تصمیم به تعلیق اجرای این طرح گرفت شد.

شرکت دولتی صنایع پتروشیمی، بازوی سرمایه‌گذاری پایین‌دستی خارج از کویت، توصیه‌ای را برای لغو کامل اجرای این طرح پتروشیمی در کانادا به شرکت نفت کویت (KPC)، بالاترین نهاد نفتی در این کشور ارسال کرد.

روزنامه الرأی گزارش داد که هیئت مدیره شرکت نفت کویت تصمیم گرفته است پروژه را که هزینه پیش‌بینی شده آن ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار تا ۳ میلیارد دلار است، به درخواست شرکت دولتی صنایع پتروشیمی لغو کند.

این شرکت نفت کویت اعلام کرد که شرکت دولتی صنایع پتروشیمی اکنون در حال مطالعه روی چند طرح دیگر است.

براساس اعلام این شرکت کویتی، تجهیزات خریداری شده برای طرح پتروشیمی در آلبرتا به قیمت حدود ۲۴۶ میلیون دلار برای به حداقل رساندن زیان این طرح فروخته خواهد شد.

درخواست شرکت دولتی صنایع پتروشیمی کویت در سال ۲۰۱۹ میلادی موافقت کرد که سرمایه‌گذاری مشترک را در آلبرتا با مجری طرح خط لوله پمبینا (Pembina) راه اندازی کند و این دو شرکت نامزدهای نهایی را برای این پروژه انتخاب کرده بودند.

پمبینا اعلام کرد: در سال ۲۰۲۰ میلادی دو شریک توافق کردند که حدود ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار برای ساخت یک کارخانه هیدروژن‌زدایی از پروپان (PDH) و یک مرکز ارتقای پلی‌پروپیلن (PP) سرمایه گذاری کنند.

این پروژه قرار بود با سهمی برابر متعلق به سرمایه‌گذاری مشترک طرح پتروشیمی کانادایی-کویتی (CKPC) باشد.