بررسی هفتگی سهام های پتروشیمی در بازار سرمایه

کاهش قیمت ها در بازار بورس ، برای سرمایه گذاران حرفه ای که اهداف بلندمدت را دنبال می کنند، جذاب شده است.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛در اولین هفته کاری پاییز (۲ – ۶ مهرماه)، هفته ای با دو روز تعطیلی، بازار سرمایه بالاخره به چرخشی که باید رسید. اگر چه در اولین روز هفته همچنان قیمت ها ریزش داشت ولی در دو روز کاری بعد، خوشبختانه روند کاهش قیمت ها متوقف شد و بعد از مدتها در بعضی از سهم ها امیدواری حاصل شد و حتی صف های خرید هم مشاهده شد. شاخص کل بورس در آغاز معاملات روز شنبه عدد یک میلیون و ۳۵۵ هزار واحد ار نشان می داد، که در این میان وضعیت سهام مرتبط با پتروشیمی هم بسیار بهتر از هفته ماقبل بود. در حالی که در هفته ماقبل تمام سهام این گروه بجز یک سهم بازدهی منفی داشت، در این هفته ۱۳ سهم افزایش قیمت داشتند.

با این حال باید اشاره کرد که عموم سهام کاهش یا افزایش قیمت چشمگیری نداشتند. دو روز تعطیل در این هفته نفس بازار را گرفته بود و همین طور کم اقبالی به بورس باعث شده بود که خرید و فروش ها رونق مطلوب را نداشته باشد. با این حال در روز چهارشنبه ورود پول حقیقی به بورس امیدوار کننده بود.

بیشترین سود

همانطور که بیان شد در این هفته ۱۳ سهم با افزایش قیمت روبرو شدند که درصد افزایش قیمت همه این سهم ها کمتر از ۴ درصد بود. در این هفته دو پتروشیمی بوعلی و نوری با توجه به گزارش های مالی مطلوبی که داشتند مورد اقبال قرار گرفتند و برای سهامدارانشان وضعیتی نسبتا مطلوب را رقم زدند.

پتروشیمی نیمه کاره گلستان (شستان) که به دلیل وعده های دولت مبنی بر شروع عملیات اجرایی نوسان قیمتی رو به بالا داشت، این هفته هم مقداری افزایش قیمت را تجربه کرد و در میانه جدول پرسودها بود.

پنج سهم پرسود این هفته به ترتیب عبارت است از:

نماد

درصد سود

قیمت ابتدای هفته

قیمت پایانی

وضعیت نهایی

بوعلی

۳.۹

۹۲۳۷۰

۹۶۰۰۰

نوری

۳.۵

۸۵۸۷۰

۸۸۸۴۰

صف خرید

شجم

۱.۸

۷۹۰۰

۸۰۴۰

شستان

۱.۷

۴۴۷۹

۴۵۵۷

شصفها

۱.۵

۱۲۸۰۵۰

۱۳۰۰۰۰

 

بیشترین زیان

همان طور که گفته شد این هفته ۱۹ سهم از میان سهام پتروشیمی با زیان مواجه شدند که زیان ۱۶ سهم کمتر از ۵ درصد بود و ۳ سهم نیز زیان بالاتر از ۵ درصد را ثبت کردند.

 از سه پتروشیمی ممسنی ، کازرون و دهدشت که بعد از باز شدن نمادشان در طی هفته های قبل شاهد صف های فروش طویل بودند و کاهش قیمت بالای ۱۰ درصد داشتند، فقط پتروشیمی ممسنی در این حالت باقی ماند ولی دو پتروشیمی کازرون و دهدشت وضعیت عادی پیدا کردند. از عجایب آنکه در پایان روز چهارشنبه نماد پتروشیمی دهدشت حتی صف خرید هم داشت! پتروشیمی فن آوران که روزگاری جزو سهام بسیار پربازده بود طی هفته های قبل همواره کاهش قیمت داشته که این وضعیت این هفته هم ادامه داشت و این سهم پس از پتروشیمی کازرون، دومین سهم زیانده هفته شد.

پنج سهم پرزیان این هفته به ترتیب عبارت است از:

نماد

درصد زیان

قیمت ابتدای هفته

قیمت پایانی

وضعیت نهایی

ممسنی

۸.۲

۱۱۲۸۰

۱۰۳۵۰

شفن

۵.۳

۵۶۶۰

۵۳۶۰

کرماشا

۵.۲

۶۰۴۰۰

۵۷۲۵۰

شاراک

۳.۷

۳۱۵۶۰

۳۰۳۹۰

داراب

۳

۱۰۶۶

۱۰۳۴

صف فروش

 

چشم انداز هفته آینده

وضعیتی که در روز چهارشنبه برای بورس شکل گرفت کمی امیدواری نسبت به این بازار را در دل ها زنده کرد. در واقع کاهش قیمت ها باعث شده که قیمت های بسیاری از سهم ها در کف قرار بگیرد و این در حالی است که ارزش ذاتی این سهم ها بسیار بالاتر از قیمتی است که این روزها پیدا کرده است. همین موضوع بورس را برای سرمایه گذاران حرفه ای که اهداف بلندمدت را دنبال می کنند، جذاب کرده است.