قیمت نفتا در اروپا تغییر کرد

قیمت نفتا در اروپا به نقل از بازار نفت و گاز ایران 86.19 معامله شد .که بالاترین قیمت روز 86.72 و پایین ترین قیمت روز در تاریخ 13 مهر 85.92 می باشد.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛ قیمت نفتا در اروپا تغییراتی داشته است که ما به صورت جدول آن را برای شما آورده ایم. قیمت نفتا در اروپا  به صورت زیر می باشد:

 

قیمت نفت برنت

تغییرات قیمت نفتا در اروپا (نفت خام )نسبت به سال گذشته

هر نفت خام (WTI) در روزهای مشابه سال گذشته یعنی در تاریخ پنجشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۰  با رقم ۷۶.۸۹ دلار داد و ستد شده بود که مقایسه قیمت روز جاری با آن، بیانگر افزایش ۱۲.۰۹ درصدی یا ۹.۳ دلار نفت خام (WTI) نسبت به سال گذشته می باشد.

 

اروپا به دنبال اثرگذاری بر روی نفت روسیه

بر اساس قیمت نفتا در اروپا،  اتحادیه اروپا روز شنبه (۱۲ شهریورماه) از چین و هند خواست به ابتکار گروه هفت برای اعمال سقف قیمتی برای نفت پیوندند.

وزیران امور دارایی کشورهای عضو گروه هفت روز جمعه (۱۱ شهریورماه) طرح اعمال سقف قیمتی برای محموله‌های صادراتی نفت خام روسیه را تصویب کردند.

جزئیات نحوه عملکرد سقف قیمت در حال نهایی شدن است، اما تحلیلگران حوزه انرژی نگرانی‌هایی را درباره این طرح، به‌ویژه در خصوص اینکه آیا مصرف‌کنندگان کلیدی مانند چین و هند به آن ملحق می‌شوند یا خیر، مطرح کرده‌اند.

چین و هند پس از تنش‌های مسکو و کی‌یف و اعمال تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه کرملین، خرید نفت خام از روسیه را افزایش داده‌اند و از تخفیف‌های نفتی این کشور بهره‌مند شده‌اند.

کادری سیمسون، کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا در گفت‌وگویی با شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی در حاشیه نشست انرژی گروه ۲۰ در اندونزی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا اتحادیه اروپا انتظار دارد چین و هند درباره سقف قیمت پیشنهادی کمک کنند یا خیر، اظهار کرد: من فکر می‌کنم آنها هم باید از این طرح‌ها حمایت کنند.

وی افزود: چین و هند به تداوم خرید نفت از روسیه با هدف تأمین امنیت عرضه خود تمایل دارند و این شرایط به درآمدزایی روسیه کمک می‌کند.

کمیسونر انرژی اتحادیه قیمت نفتا در اروپا گفت: سقف قیمتی برای نفت روسیه به خریدارانی که به تحریم‌های اتحادیه اروپا ملحق نشده‌اند این فرصت را می‌دهد که نفت را با قیمتی منصفانه دریافت کنند.

هفته گذشته ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که با هندی‌ها در این باره مذاکرات سازنده‌ای داشته است، در حالی که چین در ماه ژوئیه گفته بود سقف قیمت مسئله‌ای بسیار پیچیده است.

انتظار می‌رود رقم سقف قیمتی پیش از اوایل ماه دسامبر امسال زمانی که تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه واردات محموله‌های دریایی نفت خام روسیه آغاز می‌شود، آماده شود، اما بازیگران بازار همچنان منتظر جزئیات بیشتر درباره رقم دقیق سقف هستند.

گروه هفت در بیانیه‌ای مشترک گفت: سقف قیمت به‌صورت شفاف به اطلاع عموم می‌رسد.

مسئول سیاست انرژی اتحادیه اروپا  بدون اشاره به زمان ارائه جزئیات نهایی افزود: کارهای فنی در حال انجام است.

روسیه گفته است به کشورهایی که محدودیت قیمتی اعمال کنند، نفت نمی‌فروشد.

قیمت نفتا و گاز در اروپا تغییر کرد

به گزارش خبرگزاری رویترز از اسلو، اویستین برگسویک اعلام کرد که قیمت‌های کنونی گاز طبیعی در قاره اروپا پایدار نیست و در معرض خطر بازگشت قرار داد.

وی در جریان کنفرانسی مربوط به اداره نفت نروژ گفت: من کمی نگران سطوح کنونی قیمت‌های گاز طبیعی هستم.

معاون تجاری مدیرعامل شرکت نفت اکینور تصریح کرد: قیمت نفتا در اروپا و قیمت گاز هم‌اکنون به بازه ۵۰۰ تا ۶۰۰ دلار به ازای هر بشکه معادل نفت رسیده است و این قیمت‌ها ماندگار نیستند، بنابراین خطر برگشت وجود دارد.

دورنمای تلاطم قیمت نفتا در اروپا

به گزارش خبرگزاری رویترز به‌دنبال تصمیم جدید روسیه مبنی بر اعزام نیروی نظامی تازه‌نفس به جبهه نبرد با اوکراین در هفته گذشته، نگرانی‌ها در مورد کاهش عرضه نفت و گاز شدت گرفت؛ به طوری‌که قیمت نفتا در اروپا درعرض تنها یک روز، بیش از ۲درصد افزایش را ثبت کرد. اما این افزایش قیمت دیری نپایید و تنها در فاصله کوتاهی، منحنی قیمت جهانی نفت سیر نزولی به خود گرفت. تهاجم روسیه به اوکراین، که منجر به تحریم گسترده این کشور از سوی بلوک غرب شده است، وقایع بسیاری را به دنبال داشته و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

تهدید بالقوه نبرد هسته‌ای

مایک مولن، رئیس سابق ستاد مشترک ارتش آمریکا، در مصاحبه با شبکه ای‌بی‌سی گفت مقامات واشنگتن باید در نظر داشته باشند احتمال می‌رود روسیه در بحبوحه حمله خود به اوکراین از سلاح هسته‌ای استفاده کند. او ادامه داد: «واقعا حدس زدن اینکه ولادیمیر پوتین، در برهه زمانی مشخص به چه فکر می‌کند، بسیار دشوار است.»  او با بیان اینکه امیدوار است اتخاذ سیاست‌های بازدارنده موثر باشد، گفت: «کرملین ویرانگرترین تسلیحاتی را که تاکنون روی زمین تولید شده است در اختیار دارد. پوتین ضربه کاری خورده و گوشه رینگ گیر افتاده است، بنابراین ما باید احتمال بهره‌برداری روسیه از سلاح هسته‌ای را جدی بگیریم.»

رجوع احتمالی روسیه به زرادخانه اتمی خود، تمامی معادلات کنونی بازار انرژی به‌ویژه نفت را دگرگون خواهد کرد.  تلویزیون رسمی روسیه در ابتدای جنگ، ویدئویی از دیدار پوتین با وزیر دفاع و رئیس ستاد مشترک روسیه منتشر کرد که به آن‌ها توصیه می‌کرد تسلیحات هسته‌ای را در «وضعیت رزمی» قرار دهند. پاتریشا لویس، رئیس برنامه امنیت بین‌الملل در اندیشکده چتم هاوس، در این باره گفت: «بر اساس مستندات موجود، روسیه ‌نمی‌تواند در زمان صلح از تسلیحات هسته‌ای‌ خود استفاده کند. پس برای استفاده از تسلیحات هسته‌ای باید وضعیت را از حالت صلح به وضعیت رزمی تغییر دهد.» وزیر دفاع انگلیس در واکنش به تهدید پوتین و در تلاش برای کم‌رنگ نشان دادن خطر حمله هسته‌ای، دستور اخیر پوتین را به «لفاظی سیاسی» تعبیر کرد. وی گفت: «پوتین مساله هسته‌ای را پیش کشیده تا به جهانیان یادآوری کند عامل قدرتمند بازدارندگی در دستان اوست.» به گفته متخصصان نظامی، اگر روسیه به یک کشور عضو ناتو حمله کند ممکن است با واکنش نظامی متقابل کشورهای هم‌پیمان مواجه شود؛ تا جایی که شعاع خسارات حمله احتمالی هسته‌ای ممکن است از جنگ دوم جهانی نیز فراتر برود.

فراخوان نیروی تازه‌نفس روسی

پوتین اعلام کرد در پاسخ به توطئه‌های پیدا و پنهان غرب، فرمان بسیج نیروهای تازه‌نفس را امضا کرده است. اعزام نیرو به منظور افزایش توان نیروهای روسی در میدان نبرد و دفاع از تمامیت ارضی روسیه، از روز چهارشنبه آغاز شد.  وارن پترسون، رئیس بخش تحقیقات کالا در بانک آی‌ان‌جی (ING)، در مصاحبه با رویترز گفت: «تشدید منازعات از هر نوع، منجر به افزایش ابهامات و نگرانی‌ها در مورد منابع انرژی روسیه خواهد شد.» او اضافه کرد: «اقدام  روسیه مبنی‌بر اعزام نیروی جدید نظامی، می‌تواند به تشدید تنش‌ بین کشورهای غربی با روسیه دامن زده؛ ضمن آنکه احتمال وضع تحریم‌های سخت‌گیرانه علیه روسیه را افزایش خواهد داد.» قیمت جهانی نفت پس از آغاز جنگ اوکراین، در ماه مارس سیر صعودی در پیش گرفت و در نهایت به بالاترین سطح قیمتی خود در طول چند سال گذشته رسید. تحریم های اتحادیه اروپا مبنی بر ممنوعیت واردات نفت خام روسیه از طریق دریا، از ۵ دسامبر اجرایی می‌شود. جنگ روسیه و اوکراین، فارغ از ابعاد سیاسی و امنیتی آن، باعث بروز شوک‌های بزرگ اقتصادی در دنیا و به‌ویژه در سطح اروپا و آمریکا شد.

دور جدید تحریم‌ها علیه روسیه

با عنایت به اینکه روسیه از بزرگترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان کالاهایی نظیر نفت و گاز و فلزات اساسی و نیز محصولات پایه کشاورزی مانند گندم و غلات و کودهای شیمیایی است، اختلال در عرضه و صادرات این محصولات و افزایش قیمت شدید ناشی از آن باعث شد نرخ نهایی کالا و خدمات در بسیاری از نقاط دنیا و از جمله اروپا روند افزایشی به خود بگیرد. تا جایی که در برخی کشورها نظیر آلمان به عنوان صنعتی‌ترین کشور اروپایی، سنگین‌ترین نرخ تورم سال‌های اخیر  این کشور را رقم زد. در ایالات متحده نیز تورم ناشی از افزایش هزینه تامین کالاهای اساسی، رکورد تورم ۴۰ سال اخیر این کشور را شکست.

قیمت سوخت جت در اروپا کاهش یافت

قیمت‌های سوخت جت اروپا در روز پنج‌شنبه با کاهش قیمت‌های آتی بنزین LCE و افزایش سهام کاهش یافت.

بر اساس آخرین داده های موسسه مشاوره lnsights global، ذخایر مستقل سوخت جت در مرکز تجارت و پالایش ARA در هفته منتهی

به ۲۷ اکتبر با ۳.۵ درصد افزایش به ۹۱۵۰۰۰ تن رسید.

طبق داده‌های شرکت سنگاپور، موجودی‌های عرقیات میانی در هفته منتهی به ۲۷ اکتبر ۱۰ درصد افزایش یافت و به ۱۰.۷۹ میلیارد رسید.

واردات سوخت جت با ۲۹ درصد کاهش در هفته به بیش از ۳۰۲۰۰۰ میلیارد رسید در حالی که صادرات با ۵۱ درصد کاهش به بیش از ۱۹۲۰۰۰ میلیارد رسید. محدودیت‌های جابه‌جایی در بازار آسیا-اقیانوسیه احتمالا بهبود تقاضای جت را خفه می‌کند، به‌طوری ‌که finnair پرچم‌ دار شرکت فنلاند در این هفته به اتکای خود به ترافیک هوایی آسیا و بسته شدن گسترده مناطق به سفرهای بین‌المللی اشاره کرد که دلیل بهبود در تعداد مسافران در مقایسه با سطوح سال ۲۰۱۹ کندتر است.