سرمایه‌گذاری ۱۴ میلیارد یورویی برای ساخت پتروشیمی مکران در حال انجام است

مدیرعامل شهرک پتروشیمی توسعه نگین مکران گفت: سرمایه‌گذاری ۱۴ میلیارد یورویی برای ساخت پتروشیمی مکران و تکمیل آن با ظرفیت هشت و نیم میلیون تن در حال انجام است که پس از آغاز فعالیت و تولید محصول برای هزاران نفر ایجاد اشتغال می‌کند.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛علیرضا منیری ابیانه ظهار داشت: هلدینگ خلیج فارس، صندوق فرهنگیان، صنایع پتروشیمی سینا، صنایع اردیبهشت، صنایع لیپار، کیمیا صنعت مبنا و بدر شرق شستان از جمله سرمایه گذاران پتروشیمی مکران هستند.

وی با بیان اینکه دولت برای توسعه زیرساخت‌های سیستان و بلوچستان اعتبارات ویژه‌ای تخصیص و از هر کوششی برای تکمیل طرح‌های مهم زیرساختی نظیر راه آهن، ساخت جاده‌ها و پتروشیمی و فولاد دریغ نمی کند و همه سرمایه گذاران را تشویق و حمایت می‌کند، بیان کرد: همه زیرساختهای پتروشیمی شامل برق و آب در حال انجام و قرار است در مدت زمان ۱۰ ساله تمامی قسمت های پتروشیمی تکمیل و بهره برداری شود.

وی با اشاره به اینکه ۶۰ درصد جمعیت کشورهای پیشرفته در نزدیک سواحل زندگی می کنند ولی در کشور ایران فقط پنج درصد ساحل نشین هستند، افزود: ایران اسلامی بیش از یک دهه در غرب کشور درگیر جنگ و بعد از آن یک دهه در حوزه سازندگی بوده و سواحل به نوعی نادیده گرفته شده است.

وی ادامه داد: در سال ۱۳۸۹ رهبر معظم انقلاب سواحل مکران را گنج پنهان مطرح و بعد از آن مکررا مسوولان به آن تاکید کردند و در برنامه ششم توسعه و دیگر برنامه‌ها نیز به توسعه سواحل مکران تاکید شده است.

مدیرعامل شهرک پتروشیمی توسعه نگین مکران گفت: در برنامه‌های مختلف چابهار و منطقه مکران هاب سوم پتروشیمی کشور مطرح و بعد از آن اوایل دهه ۹۰ پتروشیمی مکران در زمینی به وسعت حدود یکهزار و ۲۰۰ هکتار در ۲۰ کیلومتری شهر چابهار توسط شرکت شستان آغاز بکار کرد.

منیری ابیانه تصریح کرد: برای نخستین بار در چابهار قرار است پتروشیمی زنجیره کامل تولید محصولات را اجرایی کند.

وی افزود: پتروشیمی ماهشهر در قبل از انقلاب و عسلویه بعد از انقلاب شکل گرفته و اشکالاتی نظیر زیست محیطی و سایر حوزه‌ها دارند که همه موارد در پتروشیمی چابهار رعایت شده و در فاصله ۲۴ کیلومتری از سواحل اقیانوسی و ۳۵ کیلومتری بندرشهید بهشتی جانمایی و اجرایی شده است.

وی با اشاره به اینکه یکی از اهداف پتروشیمی نگین مکران اشتغالزایی و تولید است، گفت: هنرستان پتروشیمی در چابهار یک سال در انتظار تحویل یک مکان برای راه‌اندازی و آغاز مهارت آموزی است.

وی بیان کرد: با تکمیل فاز یک طی ۱۰ سال آینده که شامل پنج جی تی ایکس، یک اوره امونیاک، یک مینی ال ان جی و یوتیلیتی است که خوراک همه اینها گاز متان و خط انتقال آن از ایرانشهر به چابهار در حال کار است و بیش از ۱۲ هزار شغل جدید ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: مجموعا ۲ هزار و ۴۰۰ نیروی فعال در شهرک پتروشیمی مشغول فعالیت هستند که حدود ۶۰ درصد بومی شهرستان چابهار  و یا روستاها و شهرهای همجوار هستند.

مدیرعامل شهرک پتروشیمی توسعه نگین مکران گفت: برای انتقال گاز ابتدا شرکت پتروشیمی در سال ۱۳۹۵ اقدامات را آغاز کرد و هم اینک توسط شرکت گاز در حال کار است.

منیری ابیانه افزود: برای انجام مسوولیت اجتماعی از تیم فوتبال ساحلی چابهار حمایت مالی کرده و در روستای وشنام فقیرمحمد مدرسه ۲ کلاسه ساخته شده و روستاهای مختلف آب هوتک تصفیه و شیرین کن نصب تا آب سالم و بهداشتی برای مردم روستایی تامین کنیم و همچنین در زمان سیل اخیر یکهزار و ۵۰۰ پرس غذای گرم به سیلزدگان تحویل داده شده است.

وی ادامه داد: یکی از اولویت ها تامین مسکن برای کارکنان و کادر مهندسی و اداری هست که برای این منظور تا اوایل سال آینده تعداد یکهزار و ۵۰۰ واحد مسکونی ساخته می‌شود.

مدیرعامل شهرک پتروشیمی توسعه نگین مکران ادامه داد: برای بخش مهارتی نظیر آرماتوربند، جوشکاری پلی اتیلین و بنایی باید از جامعه محلی استفاده شود چون این منطقه دور افتاده در محرومیت بوده و در شغلهای بالاتر نتوانستند در دانشگاههای مختلف رقابت کنند.