وزیر امور اقتصادی و دارایی:

پتروشیمی‌ها پیشانی کارنامه صنعتی کشور هستند/ تزریق هفته‌ای ۳۵۰ میلیون دلار به سامانه نیما

وزیر امور اقتصادی و دارایی، پتروشیمی‌ها را پیشانی کارنامه صنعتی جمهوری اسلامی ایران دانست و بر پیگیری دغدغه‌های این صنعت در وزارت اقتصاد تأکید کرد.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛به نقل از انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی، نشست مدیران این انجمن، مدیران شرکت‌ها و هلدینگ‌های بزرگ پتروشیمی و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی با سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصاد و دارایی روز سه‌شنبه (۲۶ مهرماه) به همت انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی، در محل سالن نشست‌های این وزارتخانه برگزار شد.

سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصاد و دارایی در این نشست، بر پیگیری دغدغه‌های مدیران صنعت پتروشیمی از سوی خود و همکارانش در وزارت اقتصاد تأکید کرد و گفت: نگاه ما به تعیین متغیرهایی که به صنایع و فعالیت‌های اقتصادی کسب‌وکار باز می‌گردد، نگاه درآمدی نیست. نگاه درآمدی، نگاه اشتباهی است، همان طور که در مسئله خصوصی‌سازی و واگذاری‌ها نیز نگاه اشتباهی وجود داشته است.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه نگاه درآمدی، نگاه رایجی بوده که به عواقب بلندمدت توجه نمی‌کند و فقط با یک نگاه کوتاه مدت به‌دنبال کسب درآمد برای چند ماه است، ادامه داد: این نوع نگاه، پیامدهای منفی مانند بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران را ایجاد و انگیزه سرمایه‌گذاری در صنایع را در بلندمدت، تضعیف می‌کند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: زمانی که درهای بیرونی به روی ما بسته است، باید سرمایه‌گذاری داخلی حمایت شود و سرمایه‌گذار به جای سرمایه‌گذاری در جایی که مضر و مخل رشد اقتصادی است در طرح‌های اقتصادی سرمایه‌گذاری کند.

خاندوزی با اشاره به اینکه پتروشیمی‌ها، پیشانی کارنامه صنعتی جمهوری اسلامی ایران هستند، ادامه داد: اگر به چند دهه قبل بازگردیم و بخواهیم چند کار اقتصادی بزرگ در کشور را معرفی کنیم، بی‌شک یکی از آنها توسعه شتابان صنعت پتروشیمی است.

وی یادآور شد: معتقدیم که سودآوری، حق فعال اقتصادی و بخش خصوصی است. در عین حال، التزام به قانون و پرداخت مالیات و دیگر موارد نیز حق دولت است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به برخی مشکلات مطرح‌شده از سوی فعالان صنعت پتروشیمی گفت: راهکار اصلی رفع این مشکلات این است که در زمان تصویب قانون بودجه، برای آنها چاره‌اندیشی شود تا نیاز به اصلاحیه یا استفساریه نباشد.

خاندوزی درباره مشکل بدهی تولیدکنندگان اوره به شرکت گاز و طلب آنها از جهاد کشاورزی اظهار کرد: کمک می‌کنیم بدهی و طلب آنها تهاتر شود.

وی ادامه داد: درباره مشکلات مالیاتی که مطرح شد، رئیس سازمان امور مالیاتی نشستی را با فعالان صنعت پتروشیمی برگزار خواهد کرد تا مشکلات برطرف شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: معاون اقتصادی وزارتخانه به‌عنوان نماینده وزارتخانه در بررسی طرح‌ها و لوایح در کمیسیون اقتصادی دولت نیز پیشنهادهایی مکتوب درباره تعیین نرخ خوراک و متن پیشنهادی برای لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ دریافت و پیگیری می‌کند تا این‌گونه نباشد که پس از تصویب قانون بودجه به‌دنبال حل مسئله باشیم.

تزریق هفته‌ای ۳۵۰ میلیون دلار  ارز به سامانه نیما

احمد مهدوی، دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی، هدف از تشکیل این نشست را بیان دغدغه‌ها و مهم‌ترین موانع موجود بر سر راه حیات و توسعه صنعت پتروشیمی کشور از زبان مدیران زحمتکش این حوزه دانست و گفت: مدیران صنعت پتروشیمی افسران خط مقدم جبهه در جنگ اقتصادی هستند و همواره برای رونق تولید، اشتغال و ثروت‌اندوزی کشور تلاش می‌کنند.

وی با اشاره به جایگاه صنعت پتروشیمی گفت: صنعت پتروشیمی هر هفته ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیون دلار ارز به سامانه نیما تزریق می‌کند.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی یادآور شد: برای دستیابی به اهداف اسناد بالادستی و درآمدزایی، باید به تقویت بخش تولید توجه کرد.

مهدوی با برشمردن موانع موجود در مسیر تولید محصولات صنعت پتروشیمی کشور از جمله مشکلات واحدهای تولید متانولی، نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و مطالبات سنگین معوق شرکت‌های پتروشیمی از دولت خواستار ورود جدی وزارت اقتصاد به‌عنوان حامی سرمایه‌گذاران کشور به موارد یادشده شد تا چرخ تولید صنعت پتروشیمی به‌عنوان مزیت کشور از حرکت باز نماند.

ارزآوری ۵۴ میلیارد دلاری پتروشیمی‌ها

فربیرز کریمایی، قائم مقام انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی نیز در ادامه این نشست با ارائه گزارشی آماری و مستند از آخرین وضع و عملکرد صنعت پتروشیمی و مهم‌ترین موانع و چالش‌های آن گفت: ظرفیت اسمی صنعت پتروشیمی ۹۰.۲ میلیون تن و تولید واقعی ۶۵.۳ میلیون تن در سال است.

وی اضافه کرد: در اوج تحریم یعنی سال‌های ۹۷ تا ۱۴۰۱، صنعت پتروشیمی بیش از ۵۴ میلیارد دلار برای کشور ارزآوری داشته است. افزون بر این بیش از ۲۲ میلیارد دلار از نیاز صنایع پایین‌دستی این حوزه و ۳ میلیارد دلار کود اوره بخش کشاورزی را در سخت‌ترین شرایط تحریمی کشور تأمین کرده است.

قائم مقام انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی ادامه داد: نگاه به صنعتی که دارای چنین نقش اثرگذاری در بدترین شرایط اقتصادی کشور بوده است، باید تغییر یابد و سیاست‌گذاری‌ها و قوانین و مقررات باید به‌گونه‌ای باشد که توجه سرمایه‌گذاران را به این حوزه معطوف و مؤلفه‌های اقتصادی را برای دوره‌های طولانی‌تری پیش‌بینی‌پذیر کند.

کریمایی از وزیر اقتصاد خواست در نشست هیئت دولت برای لایحه بودجه ۱۴۰۲ دیدگاه‌های کارشناسی‌شده این انجمن را برای تعیین مواردی همچون بازتعریف موادخام و نیمه‌خام پتروشیمی، اصلاح شیوه قیمت‌گذاری نرخ خوراک و … مورد توجه قرار دهد و از ظرفیت وزارت اقتصاد در این خصوص استفاده کند.

در این نشست، مدیران عامل شرکت‌های پتروشیمی نوری، متانول کاوه، سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی، تاپیکو، بندر امام، بوشهر، زاگرس، لردگان، فجرانرژی، تخت جمشید، رجال و مروارید به بیان دغدغه‌های فعالان این صنعت پرداختند. به گفته برخی از مدیران این صنعت، واحدهای تولیدکننده اوره حدود ۳۳ هزار میلیارد تومان بابت تحویل کود اوره، از نهادهای ذی‌ربط طلب دارند، این در حالی است که آنها بابت درآمدی که هنوز به حساب آنها واریز نشده، هم باید مالیات بپردازند و هم طلب شرکت گاز را پرداخت کنند.

مسائل مربوط به مالیات، مالیات ارزش افزوده صادرات و… نیز از دغدغه‌های دیگر مطرح‌شده از سوی مدیران حاضر در این نشست بود که وزیر اقتصاد اعلام کرد: در نشستی با سازمان امور مالیاتی، این مسائل و مشکلات بررسی شود. موضوع مواد نیمه‌خام و حذف معافیت‌های مالیاتی صادراتی محصولات پتروشیمی نیز از دیگر مسائلی بود که از سوی مدیران شرکت‌های پتروشیمی مطرح شد.