همزمان با سایه افکندن تقاضای ضعیف بر ترکیه روند صعودی پلی‌پروپیلن متزلزل شد

احتمال می‌رود قیمت‌های پلی‌پروپیلن در میان‌مدت حول بازه محور قرار گرفته، و از سوی محدودیت عرضه در نتیجه تعطیلی تعدادی از واحدهای سعودی و تولیدکننده داخلی (شرکت پتکیم) مورد حمایت قرار گیرند.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛ در اواخر اوت، همزمان با کاهش نرخ عملیاتی واحدها که فعالیت خرید تبدیل‌کنندگان در ترکیه در نتیجه آن افزایش یافت، قیمت‌های وارداتی پلی‌پروپیلن به کف خود رسیدند. از آنجایی که افزایش هزینه‌های خدمات شهری همراستا با تعطیلی تعدادی از واحدها عرضه‌کنندگان را مورد حمایت قرار داد، بازار شاهد روند صعودی در سپتامبر بود. با این وجود، اخیراً روند صعودی به دلیل تقاضای غیرحمایتی همزمان با چالش‌های مالی و بازارهای ساکت پایین‌دستی، متزلزل شده است.

فرونشست تقاضا مانعی بر سر راه رویه‌های صعودی پلی‌پروپیلن رافیا

از زمان تغییر جهت بازار در ماه گذشته، قیمت‌های پلی‌پروپیلن رافیا عربستان سعودی ۵۰ دلار در هر تن (در حدود ۵ درصد) افزایش یافته‌اند. در ابتدای اکتبر، فروشندگان با وجود حاشیه سودهای اندک و کاهش تخصیصات آن‌ها،نشئت گرفته از تعطیلی واحدها در غرب آسیا به توجیه کردن تلاش‌های صعودی خود ادامه دادند.

با این حال، بازارهای به طور فزاینده‌ای تحت نفوذ فعالیت‌های ضعیف در صنایع پایین‌دستی قرار گرفته، که خریدهای رزین را محدود به نیازهای اساسی کرده و رویه‌های صعودی را تحت کنترل خود نگاه داشت.

قیمت‌های پلی‌پروپیلن رافیا عربستان سعودی با رویه ثابت در میزان ۱۰۷۰ تا ۱۱۰۰ دلار در هر تن (سی‌آی‌اف ترکیه، شامل ۶.۵ درصد مالیات) قرار گرفتند. افت تقاضا، همچنین تاثیر روند ثابت تا کاهشی دوره پسا تعطیلات در چین و افت نرخ باربری منطقه، جلوی رویه‌های صعودی مضاعف از سوی فروشندگان را گرفته است.

قیمت‌های پلی‌پروپیلن فیبر و غیر بافتی به دلیل ضعف مداوم مشتقات کاهش یافتند

برخلاف سیر صعودی قیمت‌های رافیا، پیشنهادات پلی‌پروپیلن فیبر از هفته‌های گذشته بعد از رویه‌های افزایشی در طی سپتامبر، ثابت ماندند. این امر به آن خاطر بود که تقاضای مشتقات، عمدتاً از سوی صنایع فرش و منسوجات همزمان با نگرانی‌های رکودی که بازارهای مالی و کالای جهانی را به احاطه خود در آورده، علائمی از بهبود نشان ندادند.

بر اساس داده‌های اتحادیه صادرکنندگان جنوب شرق آناتولی، صادرات فرش ترکیه در سپتامبر در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته ۹.۳ درصد کاهش یافت و به میزان ۲۴۶.۱۵۹ میلیون دلار رسید.

قیمت‌های هموپلیمر پلی‌پروپیلن فیبر سعودی با افت ۳۰ تا ۴۰ دلاری در میزان ۱۱۰۰ تا ۱۱۵۰ دلار در هر تن (سی‌آی‌اف ترکیه، شامل ۶.۵ درصد مالیات) ارزیابی شدند. قیمت‌های هموپلیمر پلی‌پروپیلن تزریقی سعودی با روندی ثابت تا ۱۰ دلار کاهشی با شرایط یکسان در میزان ۱۱۲۰ تا ۱۱۵۰ دلار در هر تن قرار گرفتند. در این میان، در واکنش به رکود شدید در بازارهای مشتقات، قیمت‌های پلی‌پروپیلن غیربافتی در میزان اندک ۱۱۰۰ دلار در هر تن گزارش شدند.

بازارهای غیربافتی همزمان با تعطیلی برخی از خطوط تولید تبدیل‌کنندگان به دلیل سفارشات ضعیف، شاهد انقباض شدید تقاضا بودند. در طی تورم افسارگسیخته که تجارت‌ها و مصرف‌کنندگان را به طرز نامطلوبی تحت تاثیر خود قرار داد، تقاضا برای کاربردهای بسته‌بندی غذا افت کرد.

لغزش نرخ های باربری موجب افت قیمت‌های همبسپار دسته‌‌ای پلی‌پروپیلن شد

همچنین در بازار کوپلیمرها، قیمت‌های همبسپار دسته‌‌ای پلی‌پروپیلن تزریقی و کوپلیمر رندوم پلی‌پروپیلن نوع ۳ کره‌ای به دلیل افت نرخ‌های باربری در سطوح پایینی نمایان شدند. یکی از تاجران گفت: «با ذکر افت هزینه‌های لجستیک، قیمت پیشنهادی خود به عرضه‌کننده کره‌ای را کاهش دادیم.»

قیمت‌های همبسپار دسته‌‌ای پلی‌پروپیلن تزریقی با افت ۵۰ تا ۶۰ دلاری در میزان ۱۲۷۰ تا ۱۳۰۰ دلار در هر تن (سی‌آی‌اف، نقدی) قرار گرفتند، و قیمت‌های کوپلیمر رندوم پلی‌پروپیلن نوع ۳ با افت ۶۰ تا ۹۰ دلاری در میزان ۱۳۵۰ تا ۱۴۰۰ دلار در هر تن ارزیابی شدند. قیمت‌های همبسپار دسته‌‌ای پلی‌پروپیلن سعودی همزمان با فراوانی دسترسی‌پذیری و تقاضای ضعیف، قادر به بهبود نبودند. آن‌ها با رویه‌ای ثابت تا ۱۰ دلار کاهشی در میزان ۱۱۷۰ تا ۱۲۰۰ دلار در هر تن (سی‌آی‌اف، شامل ۶.۵ درصد مالیات) ایستادند.

در حال حاضر، ظرفیت‌های خاموش در غرب آسیا بازار را حفظ کرده‌اند

احتمال می‌رود قیمت‌های پلی‌پروپیلن در میان‌مدت حول بازه محور قرار گرفته، و از سوی محدودیت عرضه در نتیجه تعطیلی تعدادی از واحدهای سعودی و تولیدکننده داخلی (شرکت پتکیم) مورد حمایت قرار گیرند.

از سوی دیگر، محدودیت‌های مالی، تقاضای ضعیف، افت نرخ باربری و نزدیکی به پایان سال، بازارهای پلی‌پروپیلن را تحت تاثیر خود قرار خواهند داد. خریداران در حال حاضر به انتظار نشسته تا ببینند کدام عامل تاثیر‌گذار محقق خواهد شد.

تعدادی از معامله‌کنندگان پیش‌بینی می‌کنند همزمان با از سرگیری فعالیت واحدهای تعطیل، قیمت‌ها رو به افت بگذارند. با در نظر گرفتن افت بازارهای معاملات آتی در میان کاهش قیمت‌های نفت و افت ارزش یوان، روند بهبود پسا تعطیلات چین کوتاه‌مدت بود. این امر همراستا با نگرانی‌های تقاضا در بازارهای اروپا به شرایط ضعیف افزوده می‌شود. یکی از معامله‌کنندگان اصلی بازار اظهار داشت: «احتمال می‌رود بازارهای جهانی در طی باقی سال به سطوح ژوئیه تا اوت بازگردند.»

بر اساس داده‌های میانگین هفتگی، قیمت‌های غرب آسیایی در ترکیه نسبت به قیمت‌های وارداتی در چین، ۱۵۰ دلار در هر تن برتری قیمتی دارند. با در نظر گیری نرخ باربری در حدود ۱۰۰ دلار در هر تن از غرب آسیا به ترکیه، این اختلاف قیمتی در حال حاضر سالم به نظر می‌رسد.