از سوی شرکت مهندسی و توسعه گاز محقق می‌شود؛

ساخت مخزن ذخیره‌سازی میعانات گازی و احداث پروژه خط لوله جدید صادرات گاز مایع

ساخت مخزن ذخیره‌سازی میعانات گازی در پالایشگاه پارسیان و احداث پروژه خط لوله جدید صادرات گاز مایع (ال‌پی‌جی) از سایت یک مجتمع گاز پارس جنوبی از سوی شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران در حال اجراست.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛ رضا نوشادی، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران در بازدید از پروژه احداث سیستم اعلان حریق پالایشگاه گاز پارسیان، آن را فراهم‌کننده تجهیزات کمکی در بهره‌برداری از پالایشگاه و پروژه احداث مخزن ذخیره‌سازی میعانات را سبب فروش و صادرات این محصولات با ارزش افزوده بالا اعلام کرد.

ابراهیم اصالتی، مجری طرح‌های پالایش شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران درباره پروژه احداث سیستم اعلان حریق پالایشگاه پارسیان (Fire & Gas Detector) توضیح داد: برخی تجهیزات به‌صورت مستقیم در فرآیند بهره‌برداری  ایفای نقش می‌کنند و بعضی تجهیزات مانند سیستم اعلان حریق برای بهره‌برداری ایمن ضرورت دارند.

وی افزود: برای نمونه اگر آتش‌سوزی در پالایشگاه رخ دهد سبب می‌شود پالایشگاه از سیکل تولید خارج شود، بنابراین اجرای پروژه احداث سیستم اعلان حریق برای پالایشگاه پارسیان می‌تواند با جلوگیری از بروز چنین خطراتی به تداوم تولید منجر شود و استمرار تولید محصول برای پالایشگاه را تضمین کند.

مجری طرح‌های پالایش شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با بیان اینکه سیستم کنترل، آشکارسازها، سنسورها و دیگر تجهیزات ابزاردقیق به‌کاررفته در این پروژه از تازه‌ترین استانداردهای روز دنیا برخوردارند و  بالاترین درجه امنیت و ایمنی را برای این مجتمع پالایشی به ارمغان می‌آورند، تصریح کرد: اجرای این پروژه، ایمنی و یکپارچگی همه بخش‌های صنعتی و غیرصنعتی پالایشگاه را زیر پوشش قرار می‌دهد و هرگونه نشت گاز و آتش‌سوزی در تأسیسات و مخازن نگهداری مایعات گازی به‌سرعت اعلان می‌شود تا بلافاصله اقدام‌های لازم برای مهار خطر انجام شود.

ساخت مخزن ذخیره‌سازی میعانات گازی و احداث پروژه خط لوله جدید صادرات گاز مایع

احداث مخزن ذخیره‌سازی به ظرفیت ۷۰ هزار مترمربع

اصالتی با اشاره به در حال احداث بودن مخزن ذخیره‌سازی به‌ ظرفیت ۷۰ هزار مترمربع در پالایشگاه گاز پارسیان یادآور شد: میعانات تولیدی پالایشگاه در این مخازن نگهداری شده و از طریق خطوط لوله به تجهیزات بارگیری انتقال می‌یابند تا به فروش برسند که این مخازن راهبردی با ذخیره‌سازی میعانات کمک می‌کند این محصولات با ارزش سوزانده نشود و با فروش یا صادرات آنها، ارزش افزوده ایجاد شود.

پروژه ساخت خط لوله جدید صادرات گاز مایع از سایت یک مجتمع گاز پارس جنوبی

مدیران شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران همچنین با حضور در سایت یک مجتمع گاز پارس جنوبی، درباره پروژه احداث خط لوله جدید صادرات گاز مایع که در  این منطقه احداث می‌شود، بحث و تبادل نظر کردند.

بیژن گرجیان، سرپرست طرح خط لوله نهم سراسری گاز با بیان اینکه هم‌اکنون گاز مایع (ال‌پی‌جی سرد) از پالایشگاه‌های واقع در سایت یک پارس جنوبی به اسکله صادراتی منتقل می‌شود تا از این طریق بارگیری و صادر شود، اظهار کرد: فرآیند انتقال ال‌پی‌جی سرد با چهار خط لوله انجام و با توجه به دمای پایین سیال از عایق‌های حرارتی برای حفظ دمای آن استفاده می‌شود.

وی در تشریح ضرورت اجرای پروژه احداث خط لوله جدید ادامه داد: از آنجا که فرآیند بهره‌برداری از این خطوط به‌مدت  ۲۰ سال استمرار داشته است تاکنون فرصتی برای تعمیر و نگهداری از خطوط یادشده پدید نیامد که این موضوع به مرور زمان سبب کاهش بازده بارگیری ال‌پی‌جی سرد شد.

سرپرست طرح خط لوله نهم سراسری گاز  با بیان اینکه «پروژه احداث خط لوله جدید صادرات گاز مایع از سایت یک مجتمع گاز پارس جنوبی» اکنون در مرحله طراحی قرار دارد، تصریح کرد: در این پروژه یک خط جدید به‌منظور ایجاد فرصت برای تعمیر و نگهداری خطوط موجود اجرا می‌شود که این مهم سبب افزایش ظرفیت انتقال گاز مایع سرد به اسکله و متعاقباً ارتقای ظرفیت صادرات می‌شود.