روسیه تولید نفت را کاهش می‌هد

معاون نخست‌وزیر روسیه از احتمال کاهش تولید نفت این کشور به‌دلیل اعمال سقف قیمت خبر داد.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛ به نقل از خبرگزاری رویترز، الکساندر نواک روز دوشنبه (۳۰ آبان‌ماه) اعلام کرد که مسکو صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی خود را به کشورهای اعمال‌کننده سقف قیمت برای صادرات نفت روسیه متوقف خواهد کرد و ممکن است تولید نفت خود را هم کاهش دهد.

وی افزود روسیه همچنان یکی از عرضه‌کنندگان قابل‌اعتماد نفت بوده است و اعلام سقف قیمتی برای نفت این کشور سبب کاهش عرضه می‌شود.

مقام‌های آمریکا و کشورهای عضو گروه هفت در هفته‌های اخیر مذاکراتی فشرده‌ را بر سر طرح بی‌سابقه اعمال سقف قیمت برای محموله‌های دریایی روسیه که قرار است از پنجم دسامبر (۱۴ آذرماه) اجرایی شود، داشته‌اند.

خبرگزاری رویترز پیش‌تر گزارش داده بود که کشورهای عضو  گروه هفت و استرالیا توافق کرده‌اند به‌ جای پذیرش قیمت شناور، قیمتی ثابت را در زمان نهایی کردن سقف قیمتی برای نفت روسیه اواخر این ماه تعیین کنند.

آژانس بین‌المللی انرژی روز سه‌شنبه (۲۴ آبان‌ماه) اعلام کرد که تولید نفت روسیه در سال آینده میلادی پس از اجرایی شدن تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه بخش دریایی صادرات نفت خام روزانه یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه کاهش می‌یابد.

این نهاد بین‌المللی در گزارش ماهانه بخش نفت خود اعلام کرد که تلاش برای محروم کردن مسکو از درآمدهای نفتی، تردیدهای بیشتری را برای بازارهای نفت ایجاد می‌کند و بر قیمت‌ فرآورده‌های نفتی از جمله گازوئیل فشار می‌آورد.

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد: تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه واردات نفت خام و فرآورده‌های نفتی روسیه و ممنوعیت ارائه خدمات بیمه‌ای و دریایی فشار بیشتری بر توازن بازار نفت و به‌ویژه بازارهای گازوئیل می‌آورد و کمبود عرضه تشدید می‌شود.

اتحادیه اروپا از پنجم دسامبر (۱۴ آذرماه) واردات نفت خام روسیه و از پنجم فوریه (۱۶ بهمن‌ماه) فرآورده‌های نفتی روسیه را تحریم خواهد کرد و یکی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان بزرگ نفت جهان را مجبور به جست‌وجوی بازارهای جایگزین می‌کند.