خیز پالایشگران کره‌ای به سمت تجارت پتروشیمی

شرکت‌های پالایشگر کره جنوبی به‌دنبال گسترش فعالیت‌های خود در زمینه تجارت مصحولات پتروشیمی هستند.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛ به نقل از خبرگزاری رویترز، از آن جا که پالایش نفت به‌شدت در برابر قیمت‌های جهانی نفت خام آسیب‌پذیر شده است و در عین حال افزایش نوسان‌های حاشیه سود پالایش و مقررات ‌محیط زیستی در سراسر جهان، شرکت‌های پالایش نفت کره جنوبی در حال گسترش تجارت خود در صنعت پتروشیمی هستند.

شرکت پالایش نفت اس‌اویل کره‌جنوبی در نظر دارد برای ساخت بزرگ‌ترین واحد کراکر بخار جهان در اولسان ۷ میلیارد دلار در حوزه پتروشیمی سرمایه گذاری می‌کند.

این پروژه قرار است سال ۲۰۲۳ میلادی آغاز و تا ۲۰۲۶ به بهره‌برداری برسد، انتظار می‌رود این واحد سالانه ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تن انواع محصول پتروشیمی تولید کند و پیش‌بینی می شود حجم تجارت پتروشیمی این شرکت کره‌ای از ۱۲ درصد به ۲۵ درصد برسد.

شرکت جی‌اس کلتکس کره‌جنوبی در نوامبر امسال تولید الفین را در مجتمع یئوسو (Yeosu) آغاز کرد.

واحد کراکر با خوراک مخلوط جی‌اس کلتکس سالانه ۷۵۰ هزار تن اتیلن، ۵۰۰ هزار تن تن پلی‌اتیلن، ۴۱۰ هزار تن پروپیلن، ۲۴۰ هزار تن C4 و ۴۱۰ هزار تن گازوئیل پیرولیز تولید خواهد کرد.

هیوندای کیمیکال که ازسوی هیوندای‌اویل بانک و لوته‌کمیکال راه‌اندازی شده، به‌تازگی یک واحد پتروشیمی خوراک سنگین در مجتمع دایسان هیوندای اویل‌بانک واقع در سئوسان ساخته است.

برخلاف واحدهای پتروشیمی موجود که از نفتا و گاز مایع به‌عنوان مواد خام استفاده می‌کنند، مجموعه هیوندای کمیکال نفت سنگین ارزان‌تر و گازهای فرعی مصرف می‌کند و برای تولید سالانه ۸۵۰ هزار تن اتیلن و ۵۰۰ هزار تن پروپیلن طراحی شده است.