مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران:

مزایده کاهش فلرینگ سایت‌های یک و ۲ پارس جنوبی شنبه برگزار می‌شود

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران از برگزاری مزایده برای کاهش گازهای مشعل در سایت‌های یک و دو پارس‌جنوبی در روز شنبه هفته آتی خبر داد.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛ مجید چگنی، در آیین گردهمایی و هم اندیشی مدیران ارشد صنعت نفت گفت: تا پایان شهریور سال ۱۴۰۰ ظرفیت پالایش و نم‌زدایی گاز کشور ۱ میلیارد و ۳۱ میلیون متر مکعب در روز بود که با آمدن گاز فاز ۱۴ به مدار این میزان به ۱ میلیارد و ۵۹ میلیون مترمکعب در روز رسید، در سال قبل از دولت سیزدهم ۳۸ هزار کیلومتر خطوط لوله انتقال داشتیم که این میزان به ۳۸ هزار و ۲۵۱ هزار کیلومتر افزایش پیدا کرد، در دوره قبل ۱۲۲۱ شهر و ۳۵ هزار ۵۷۵ روستا گازرسانی شده بود و در سال اول دولت سیزدهم ۶ شهر اضافه شد و ۳۶ هزار و ۳۶۵ روستا از نعمت گاز برخوردار شدند.

وی افزود: تعداد توربوکمپرسورهای انتقال گاز تا شهریور ۱۴۰۰ برابر ۳۲۶ دستگاه بود که این عدد در شهریور ۱۴۰۱ به ۳۳۷ رسید، در دوره قبل ۲۹.۵ میلیون واحد تحت پوشش گازرسانی بودند که این عدد به بیش از ۳۰ میلیون واحد رسید، مشترکین نیز از ۲۶ میلیون به ۲۶.۶ میلیون رسید و در مجموع ۷۵ درصد انرژی کشور به واسطه گازرسانی تأمین می‌شود. همچنین شبکه گاز رسانی شهری و روستایی به بیش از ۴۲۰ هزار کیلومتر رسید.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران ادامه داد: برداشت از منابع در سال ۱۴۰۰ برابر ۲۸۸ میلیارد مترمکعب بوده است که در ۱۴۰۱ انشالله به ۳۰۵ میلیارد مترمکعب برسیم و پیش‌بینی می‌شود با توسعه‌های جدید در پارس‌جنوبی و میدان‌های مستقل برداشت به ۳۱۰ میلیارد مترمکعب در سال ۱۴۰۲ برسد.

چگنی درباره پیش‌بینی افزایش ظرفیت پالایش و نم‌زدایی نیز گفت: انتظار می‌رود ۱ میلیارد و ۳۱ میلیون ظرفیت با تکمیل فاز ۱۴ به ۱ میلیارد و ۷۳ و در سال ۱۴۰۲ به یک میلیارد و ۸۷ میلیون مترمکعب برسد.

وی درباره طرح‌های ذخیره‌سازی تصریح کرد: چند طرح ذخیره‌سازی در دست اجرا داریم، فاز دوم شوریجه دی در دست اجرا است که افزایش ذخیره‌سازی تا ۱۰ میلیون متر مکعب در روز را محقق می‌کند، همچنین فاز دوم سراجه که اکنون مناقصه آن در حال انجام است و با اجرای آن میزان برداشت در چهار ماهه سرد سال ۵ میلیون متر مکعب افزایش خواهد یافت که جمع پروژه‌های در دست اجرا ظرفیت برداشت گاز را تا ۲۵ میلیون متر مکعب افزایش خواهد داد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران درباره طرح‌های انتقال گاز تصریح کرد: خطوط بهره‌برداری شده حدودا ۳۸ هزار کیلومتر بود که با طرح‌های در دست اجرا شامل ۱۴ طرح عمده که از سوی شرکت مهندسی توسعه گاز در دست اقدام است، انشالله این میزان تا پایان سال به ۳۸ هزار ۹۵۲ کیلیومتر می‌رسد.

چگنی درباره دستگاه‌های توربوکمپرسور نیز گفت: برای تقویت فشار در سال ۱۴۰۰، تعداد ۳۲۶ دستگاه داشتیم که به ۳۳۷ در ۱۴۰۱ رسیدیم و در ۱۴۰۲ به ۳۴۸ دستگاه خواهیم رسید.

وی در تشریح بهره‌مندی مشترکین از نعمت گاز گفت: درصد بهره‌مندی خانوارهای شهری ۹۸.۴ تا پایان ۱۴۰۰ بود که تا پایان سال جاری به ۹۸.۷ درصد و تا پایان سال ۱۴۰۲ به ۹۹ درصد می‌رسد.