کاهش چشمگیر بهای جهانی نفت به پایین سطح در سال ۲۰۲۲

با پایان معاملات هفته گذشته، طلای سیاه نزولی کم‌سابقه را در ماه‌های اخیر پشت سر گذاشت.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛ بهای نفت در معاملات پرنوسان روز جمعه کاهش یافت و هر دو شاخص مهم نفت بیشترین افت هفتگی خود را در ماه‌های اخیر ثبت کردند زیرا نگرانی‌های فزاینده در خصوص رکود اقتصادی، تمامی مشکلات مرتبط با عرضه نفت را پس از انتشار داده‌های ضعیف اقتصادی در چین، اروپا و ایالات متحده خنثی کرده است.

در پایان معاملات روز جمعه، بهای هر بشکه نفت خام وست تگزاس اینترمدیت ایالات متحده (WTI) با ۴۴ سنت کاهش به ۷۱ دلار و ۲ سنت رسید که پایین ترین سطح برای سال ۲۰۲۲ محسوب می‌شود. هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال نیز با ۵ سنت کاهش، ۷۶ دلار و ۱۰ سنت معامله شد.

رابرت یاوگر، تحلیلگر میزوهو، در این خصوص گفت: «هر گونه نگرانی در مورد عرضه نسبت به نگرانی در مورد اقتصاد جهان از اهمیت کمتری برخوردار است.»

در نخستین ساعات معاملات روز جمعه پس از آنکه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه گفت این کشور ممکن است تولید خود را در واکنش به سقف قیمتی اعمال‌شده برای صادرات نفت خام مسکو کاهش دهد، بهای نفت اندکی افزایش یافت و بیش از یک درصد صعود را تجربه کرد. با این حال، افزایش کمی بالاتر از حد شاخص قیمت‌های تولیدکننده ایالات متحده در ماه نوامبر، و اخبار مربوط به راه‌اندازی مجدد خط لوله کی استون، این افزایش را خنثی کرد و شاخص‌های نفتی را بیش از یک دلار پایین آورد. فعالیت خط لوله کی استون اوایل هفته گذشته پس از نشط ۱۴ هزار بشکه نفت در ایالت کانزاس آمریکا متوقف شد.

هر دو شاخص نفت خام هفته گذشته را با حدود ۱۰ درصد نزول هفتگی به پایان رساندند. این بزرگترین کاهش هفتگی از آوریل برای WTI ایالات متحده و از اوایل اوت برای برنت است.

همچنین اقتصاددانان بر این باورند که در چین، افزایش ابتلا به کووید-۱۹ احتمالاً رشد اقتصادی را در چند ماه آینده کاهش خواهد داد علیرغم آنکه برخی محدودیت های کووید در این کشور حذف شده است.