بررسی سهم‌های پتروشیمی در بازار سرمایه/پرواز بازار سرمایه

بازار سرمایه در هفته کاری گذشته (19 – 23 آذرماه) و بالاخص در دو روز آخر ناگهان حرکتی را شروع کرد که به نظر می رسد می تواند آغازی بر رشد ضروری قیمت ها دراین بازار باشد.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛ در این هفته شاخص کل بورس از عدد یک میلیون و ۴۰۳ هزار واحد در آغاز معاملات شنبه آغاز شد و اگرچه در این روز این شاخص، کانال یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد را از دست داد اما در روز دوشنبه یکبار دیگر افزایش قیمت ها باعث رشد آن شد، ولی اتفاق اصلی در روز سه شنبه افتاد که شاخص رشدی کم سابقه ۴۵ هزار واحدی را تجربه کرد. این وضعیت در روز چهارشنبه هم ادامه یافت و در نهایت در پایان معاملات هفته، شاخص کل بورس به عدد یک میلیون و ۴۷۳ هزار واحد رسید.

 به این ترتیب در این هفته سهامداران به طور متوسط سودی نزدیک به ۵ درصد را از این بازار کسب کردند.

وضعیت سهام پتروشیمی نیز در این هفته بسیار خوب بود. از میان ۳۳ سهم قابل خرید و فروش در این گروه، ۳۰ سهم با رشد قیمت همراه بود و تنها ۳ سهم کاهش قیمتی اندک را تجربه کردند.

بیشترین سود

از ۳۰ سهمی که در این هفته افزایش قیمت داشتند ۱۷ سهم سودی کمتر از ۵ درصد کسب کردند، ۸ سهم سود بین ۵ تا ۱۰ درصد را تجربه کردند و ۵ سهم نیز سود چشمگیر بالای ۱۰ درصد داشتند. طلایه دار افزایش قیمت سهام پترول بود که با ۱۳ درصد سود هفتگی، افق روشنی را برای سهامداران خود ترسیم کرد. این سهم در هفته ماقبل با زیان ۵.۲ درصدی در جدول زیانده ها بود!

همچنین شرکت سرمایه گذاری پتروشیمی (وپترو) که چند هفته ای است افزایش قیمت مستمر دارد این هفته هم با بیش از ۱۰ درصد افزایش قیمت در جدول پربازده ها قرار گرفت.

پنج سهم پرسود این هفته به ترتیب عبارت است از:

نماد

درصد سود

قیمت ابتدای هفته

قیمت پایانی

وضعیت نهایی

پترول

۱۳

۱۸۱۴

۲۰۵۰

شغدیر

۱۲.۸

۵۲۶۶۰

۵۹۴۰۰

صف خرید

بوعلی

۱۱.۸

۲۵۴۸۰

۲۸۴۸۰

شپترو

۱۱

۱۴۵۱

۱۶۱۱

صف خرید

وپترو

۱۰.۴

۱۱۵۵۰

۱۲۷۵۰

 

بیشترین زیان

همان طور که گفته شد این هفته تنها ۳ سهم از میان سهام پتروشیمی با زیان مواجه شدند که کاهش قیمت هر سه سهم کمتر از ۲ درصد بود. مقایسه این وضعیت با کاهش قیمت بیش از ۲۰ سهم در هفته ماقبل نشان دهنده بهبود وضعیت در این هفته است.

سه سهم زیانده این هفته به ترتیب عبارت است از:

نماد

درصد زیان

قیمت ابتدای هفته

قیمت پایانی

وضعیت نهایی

شخارک

۱.۱

۳۷۴۳۰

۳۷۰۰۰

مارون

۰.۵

۱۷۸۹۰۰

۱۷۷۹۰۰

شصفها

۰.۵

۱۲۳۶۵۰

۱۲۳۰۰۰

 

چشم انداز هفته آینده

صف های خرید شکل گرفته در پایان معاملات روز چهارشنبه بالاخص در سهام پتروشیمی آبادان (شپترو)، پتروشیمی امیرکبیر (شکبیر)، پتروشیمی غدیر (شغدیر) و حتی پتروشیمی نیمه کاره داراب (داراب) نشان دهنده اقبالی است که به بازار شده است. اگر روند رشد بازار در روزهای آغازین هفته از تلاطم بازار ارز و طلا متاثر نشود، می توان هفته ای عجیب و پرسود را برای بازار سرمایه پیش بینی کرد.