رئیس انجمن تولیدکنندگان یونولیت اعلام کرد:

تعطیلی خط تولید پتروشیمی پارس دلیل آشفتگی بازار یونولیت

لطفی، رئیس انجمن تولیدکنندگان یونولیت گفت: تعطیلی خط تولید شرکت پتروشیمی پارس، موجب افزایش قیمت ۴۰۰ برابری ماده اولیه تولید یونولیت شده است.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛ امیر لطفی گفت: حدود سه ماه است که خط تولید منومر استایرن (ماده اولیه تولید یونولیت) پتروشیمی پارس تعطیل شده و مشخص نیست چه زمانی به مدار تولید باز می‌گردد.

وی با بیان اینکه این موضوع جهش قیمت را در بازار مواد اولیه و همچنین بازار یونولیت به دنبال داشته است، افزود: جهش ناگهانی منومر استایرن موجب شد تا تولیدکنندگان یونولیت در تامین مواد اولیه با مشکل مواجه شوند و در دو ماه گذشته تولیدکنندگان ناچار به تعطیلی تولید یا فعالیت با حداقل ظرفیت شده اند.

لطفی ادامه داد: با توجه به آنکه تولید با افزایش چند برابری قیمت مواد اولیه دیگر صرفه اقتصادی ندارد، برخی تولیدکنندگان نیز قصد فروش واحدهای تولیدی خود را دارند.

رئیس انجمن تولیدکنندگان یونولیت با بیان اینکه حدود سه ماه است که پتروشیمی پارس پلی استایرن را در بورس عرضه نکرده است، گفت: تا پیش از افزایش قیمت این ماده اولیه، هفته‌ای ۲ هزار تن و ماهیانه بین ۸ تا ۱۰ هزار تن منومر استایرن توسط پتروشیمی پارس در بورس عرضه می‌شد، اما در حال حاضر ۸۰ درصد این ظرفیت وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه پتروشیمی تبریز هم یکی از شرکت‌هایی است که اقدام به واردات این ماده اولیه و عرضه آن در بورس می‌کرد، افزود: در حال حاضر، پتروشیمی تبریز حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد منومر استایرن مورد نیاز بازار را در بورس عرضه می‌کند، اما به دلیل آنکه میزان عرضه پایین و تقاضا زیاد است، رقابت به شدت بالاست و به همین دلیل ناظر بورس آن را حذف می‌کند.

لطفی گفت: حذف عرضه این ماده اولیه، نه تنها باعث کاهش قیمت نمی‌شود بلکه قیمت این ماده اولیه را چند برابر می‌کند.

وی به قیمت یونولیت در بازار بعد از افزایش قیمت ماده اولیه تولید آن اشاره کرد و افزود: قیمت یونولیت سقفی که در ساختمان سازی استفاده می‌شود، از ۵۰ هزار تومان در چند ماه اخیر، اکنون به بیش از ۵۰۰ هزار تومان رسیده است و این موضوع رکود در ساخت و ساز را تشدید کرده است.

لطفی با بیان اینکه پتروشیمی پارس تنها تولیدکننده ماده اولیه تولید یونولیت در کشور است و بقیه نیاز کشور از طریق واردات تامین می‌شود، گفت: متوقف شدن تولید منومر استایرن و عرضه نشدن آن در بورس، موجب آشفتگی در بازار تامین مواد اولیه و تولید یونولیت‌های سقفی و بسته بندی شده است و تعداد محدودی از واحدهای تولیدی می‌توانند از طریق مواد اولیه وارداتی به تولید بپردازند که آن هم با حداقل ظرفیت تولید انجام می‌شود.