بررسی سهم های پتروشیمی در بازار سرمایه

از 33 سهمی که هفته گذشته افزایش قیمت داشتند 7 سهم سودی کمتر از 5 درصد کسب کردند، 10 سهم سود بین 5 تا 10 درصد را تجربه کردند و 15 سهم نیز سود چشمگیر بالای 10 درصد داشتند.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛ بازار سرمایه در اولین هفته کاری زمستان (۳ – ۷ دی ماه) هفته ای گرم، امیدبخش و پرسودی را پشت سر گذاشت. افزایش قیمت ها به اندازه ای بود که علی رغم اینکه در این هفته ۴ روز کاری وجود داشت ولی سهام های با سود بالای ۱۰ درصد بسیار بودند. صف های خرید بعد از دو سال شدت گرفت و بازدهی بورس از طلا و ارز بیشتر شد.

شاخص کل بورس که در آغاز معاملات این هفته یک میلیون و ۴۹۶ هزار واحد بود به اندازه ای بالا رفت که طی همین هفته با قدرت دو کانال بالاتر رفت و در پایان معاملات روز چهارشنبه به عدد یک میلیون و ۶۴۷ هزار واحد رسید که به این ترتیب در این هفته سرمایه گذاران به طور میانگین سودی بالاتر از ۱۰ درصد را کسب کردند.

وضعیت سهام پتروشیمی نیز در این هفته بسیار چشمگیر بود. این گروه سهام به دلیل ارزش ذاتی بالای خود بدون شک در وضعیت مطلوب بازار، گروهی بسیار سودده خواهد بود و این امر در این هفته به تمامی خود را نشان داد. این هفته از میان ۳۳ سهم قابل خرید و فروش این گروه هیچ سهمی با کاهش قیمت روبرو نشد و همه این سهم ها افزایش قیمت های عموما بالا داشتند.

بیشترین سود

از ۳۳ سهمی که در این هفته افزایش قیمت داشتند ۷ سهم سودی کمتر از ۵ درصد کسب کردند، ۱۰ سهم سود بین ۵ تا ۱۰ درصد را تجربه کردند و ۱۵ سهم نیز سود چشمگیر بالای ۱۰ درصد داشتند. طلایه دار افزایش قیمت ها ، این هفته پتروشیمی نوری (نوری) بود که با سودی بالاتر از ۲۰ درصد چشم ها را خیره کرد. در پایان معاملات سه روز در این هفته صف خرید برای این سهم وجود داشت و هر روز سقف افزایش قیمت شامل حال این سهام می شد.

پنج سهم پرسود این هفته به ترتیب عبارت است از:

نماد درصد سود قیمت ابتدای هفته قیمت پایانی وضعیت نهایی
نوری ۲۰.۳ ۹۶۱۹۰ ۱۱۵۷۵۰
شاروم ۱۹.۶ ۱۶۷۲۰ ۲۰۰۰۰
شاراک ۱۷.۱ ۳۱۰۰۰ ۳۶۳۱۰ صف خرید
کرماشا ۱۵.۹ ۵۹۷۲۰ ۶۹۲۴۰
بوعلی ۱۴.۶ ۳۰۷۱۰ ۳۵۲۰۰

چشم انداز هفته آینده

این سومین هفته ای بود که بورس روی مدار افزایش قیمت افتاده و به این ترتیب امیدهای بسیاری در این بازار شکل گرفته است. شکل گیری صف های خرید متعدد نشان می دهد که سرمایه گذاری با امید به آینده همراه شده است. در میان سهام پتروشیمی سهم پتروشیمی های تندگویان (شگویا)، آبادان (شپترو)، خراسان (خراسان)، جم (جم)، امیرکبیر (شکبیر)، خارگ (شخارک) و شازند (شاراک) در پایان معاملات روز چهارشنبه همچنان صف خرید داشت که می تواند در آغاز معاملات هفته پیش رو باعث افزایش بیشتر قیمت این سهم ها شود.

این شرایط البته می تواند خطرناک هم باشد. اینکه عموم سهم ها با افزایش قیمت مواجه هستند می تواند باعث تبلیغات کاذب افراد سودجو شود و افراد غیرحرفه ای را متمایل به خرید سهم های کم ارزش کند و این امر یکبار دیگر زیانی را به سرمایه گذاران غیرحرفه ای این بازار در آینده وارد سازد.

آگاهی از وضعیت شرکت ها و مشورت با افراد مطلع و حرفه ای های این بازار می تواند باعث سرمایه گذاری مطمئن در این بازار شود.