مشارکت عمان، عربستان و کویت در اجرای یک طرح پتروشیمی در منطقه ویژه الدقم

طرح جدید پتروشیمی عمان شامل یک واحد کراکر بخار و واحدهای جانبی و یک تأسیسات استخراج گاز طبیعی مایع شده (ال‌ان‌جی) خواهد بود و این نخستین سرمایه گذاری برای یک طرح پتروشیمی و پالایشی یکپارچه فوق عظیم در داخل یکی از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس است.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛به نقل از پایگاه خبری زوایا، شرکت ملی نفت عمان (OQ)، شرکت سعودی بیسیک اینداستریز عربستان (سابک) و کویت پترولیوم اینترنشنال (کی‌پی‌آی) برای ساخت یک مجتمع پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی اادقم (SEZAD) در عمان قرارداد توسعه مشترک (JDA) امضا کردند.

خبرگزاری دولتی عمان در گزارشی اعلام کرد این مجتمع پتروشیمی شامل یک واحد کراکر بخار و واحدهای جانبی و یک تأسیسات استخراج گاز طبیعی مایع شده (ال‌ان‌جی) خواهد بود.

سابک در دسامبر ۲۰۲۱ با هدف مطالعه روی طرح توسعه یک پروژه پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی الدقم در جریان سفر محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان به مسقط با شرکت ملی نفت عمان یادداشت تفاهم امضا کرد.

شرکت ملی نفت عمان و کویت پترولیوم اینترنشنال از شریکان اصلی سرمایه‌گذاری مشترک طرح ساخت پالایشگاه الدقم هستند.

پروژه پتروشیمی الدقم (DPP) مرحله دوم مجموعه پتروپالایشگاهی به شمار می‌رود که پالایشگاه الدقم آن را برنامه‌ریزی کرده است و به عنوان بخشی از مشارکت راهبردی میان شرکت نفت عمان و کویت پترولیوم اینترنشنال (Kuwait Petroleum International) اجرایی می‌شود.

شرکت صنایع پالایش و پتروشیمی دقم (DRPIC) پیش‌تر اعلام کرده بود که طرح ساخت پالایشگاه دقم طبق برنامه پیش می‌رود و انتظار می‌رود تا سه ماه نخست سال ۲۰۲۲ میلادی تکمیل شود.

پروژه طراحی و مهندسی پایه یادشده همچنین شامل یک تاسیسات استخراج مایعات گاز طبیعی (NGL) در مرکز عمان و یک خط لوله ۲۳۰ کیلومتری از مناطق تحت امتیاز به مجموعه پتروشیمی جدید در الدقم است که که در حوزه اختیارات شرکت نفت عمان (Oman Oil) و اورپیک (Orpic) قرار می گیرد.

این نخستین سرمایه گذاری برای یک طرح پتروشیمی و پالایشی یکپارچه فوق عظیم در داخل یکی از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس (GCC) است.