تولید اتیلن قطر ۷۰ درصد افزایش می‌یابد

ساخت واحد کراکر اتان در پروژه بزرگ پتروشیمی شهر صنعتی راس لفان قطر، مجموع تولید اتیلن این کشور را نزدیک به 70 درصد افزایش می‌دهد.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛  به نقل از نشریه مید، سرمایه‌گذاری مشترک قطر انرژی و واحد شیمیایی شورون فیلیپس آماده اعطای قراردادهای اصلی پروژه بزرگ پتروشیمی واقع در شهر صنعتی راس لفان است.

سرمایه‌گذاری مشترک قطرانرژی و شورون فیلیپس هشتم ژانویه (یکشنبه، ۱۸ دی‌ماه) میزبان آیین رسمی امضای قراردادهای ئی‌پی‌سی طرح اجرای پتروشیمی بزرگ شهر صنعتی راس لفان خواهد بود.

به نظر می‌رسد شرکت سامسونگ اینجینیرینگ کره‌جنوبی (Samsung Engineering) بسته نخست شامل طرح ساخت کراکر اتان مرکزی و تکنی‌مونت (Tecnimont) ایتالیا هم بسته دوم شامل ساخت دو واحد پلی‌اتیلن سنگین یک واحد با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون تن و دیگری با ظرفیت تولید سالانه ۶۸۰ هزار تن دریافت‌کنندگان این قراردادهای ئی‌پی‌سی در ژانویه سال ۲۰۲۳ میلادی خواهند بود.

به گفته یک منبع، قرار است دو بسته اصلی ئی‌پی‌سی در ژانویه اعطا شوند.

مذاکرات نهایی بین کارفرما و پیمانکاران در حال انجام است و دیگر مراحل منتهی به اعطای قرارداد در حال انجام است.

پیمانکاران پیشنهادهای تجاری خود را برای اجرای طرحی به ارزش ۵ میلیارد دلار تا هفتم اوت ۲۰۲۲ و پیشنهادهای فنی را در پنجم ماه مه پارسال ارسال کردند.

قطر انرژی وبخش شیمیایی شورون فیلیپس در ژوئن بسته‌ای مربوط به کارهای اولیه اجرای این طرح را به پیمانکاران تلفیقی (CCC) اعطا کردند.

بر اساس این گزارش ، قطر انرژی مناقصه‌های اصلی را برای ارائه قراردادهای EPC ساخت واحدهای کراکر اتان و پلی‌اتیلن سنگین برگزار کرد.

شرکت ژاپنی جی‌جی‌سی (JGC) و دایلیم کره‌جنوبی کارهای مهندسی و طراحی مقدماتی را در طرح بزرگ پتروشیمی راس افان به‌عنوان بخشی از قراردادهایی که در سال ۲۰۲۰ از سوی سرمایه‌گذاری مشترک قطر انرژی- بخش شیمیایی شورون فیلیپس امضا شدند، انجام داده‌اند.

قطرانرژی ۷۰ درصد از سهام این شرکت را در اختیار دارد و مجری طرح ساخت این پروژه بزرگ پتروشیمی است و باقیمانده آن متعلق به بخش شیمیایی شرکت شورون فیلیپس استو
این تأسیسات پتروشیمی در شهر صنعتی راس لفان بزرگترین واحد کراکر اتان منطقه را با ظرفیت تولید سالانه ۲.۰۸۰ میلیون تن خواهد داشت، کراکر اتان تولید کلی اتیلن قطر را نزدیک به ۷۰ درصد افزایش می‌دهد.

این مجموعه همچنین دارای دو واحد تولید پلی‌اتیلن سنگین با استفاده از فناوری انحصاری «مارتک» (Martech) بخش شیمیایی واحد شورون فیلیپس به‌طوری که ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و ۶۸۰ هزار تن را دارا خواهد بود و مجموع تولید پلی‌اتیلن قطر را حدود ۸۲ درصد افزایش می‌دهد.