افزایش قیمت نفت در پی باز شدن مرزهای چین

قیمت نفت در آغاز معاملات امروز دوشنبه افزایش یافت؛ این در حالی است که چین در روز شنبه بازگشایی مرزهای خود را اعلام و چشم‌انداز تقاضای سوخت را افزایش داد.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛  در آغاز معاملات امروز، قیمت هر بشکه نفت خام برنت با ۵۳ سنت معادل ۰.۷ درصد افزایش به ۷۹ دلار و ۱۰سنت در هر بشکه رسید. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۴۶ سنت معادل ۰.۶ درصد افزایش به ۷۴ دلار و ۲۳ سنت رسید.

هر دو شاخص برنت و WTI طی هفته گذشته بیش از ۸ درصد سقوط کردند که بزرگترین کاهش هفتگی آن‌ها در شروع یک سال از سال ۲۰۱۶ است.

تینا تنگ، تحلیلگر CMC Markets در یادداشتی گفت: معاملات آتی نفت خام بیشترین ضرر هفتگی خود را در یک ماه گذشته به دلیل ترس از رکود داشت؛ این در حالی است که میان قیمت نفت از سال ۲۰۲۲ با تورم همبستگی مثبت مشاهده می‌شود.

از سوی دیگر، کاهش نرخ بهره ایالات متحده سبب تقویت بازارهای مالی و کاهش ارزش دلار شده است. دلار ضعیف‌تر، کالاهای دلاری را برای سرمایه‌گذارانی که دارای ارزهای دیگر هستند، مقرون به صرفه تر می‌کند.

چین، دومین مصرف‌کننده بزرگ نفت جهان، روز شنبه مرزهای خود را برای اولین بار در سه سال گذشته باز کرد و این اقدام، سبب تقویت چشم انداز تقاضای این کشور برای سوخت حمل و نقل شد.

پکن می‌گوید، از نظر داخلی، حدود ۲ میلیارد سفر در طول فصل سال نو قمری پیش‌بینی می‌شود که تقریباً دو برابر حرکت سال گذشته است و معادل ۷۰ درصد از سفرها در ۲۰۱۹ بوده است.

با این حال، نگرانی‌ها مبنی بر اینکه جریان عظیم مسافران ممکن است سبب افزایش مجدد عفونت‌ها و بهبود سقف در فعالیت‌های اقتصادی چین شود، همچنان وجود دارد.

شرکت خدمات انرژی Baker Hughes Co BKR.O روز جمعه اعلام کرد، شرکت‌های انرژی ایالات متحده در هفته گذشته، تعداد دکل‌های فعال نفت و گاز طبیعی را ۷ دکل کاهش دادند که بزرگترین کاهش هفتگی از سپتامبر ۲۰۲۱ بود.

قیمت نفت در معاملات امروز
قیمت نفت برنت در معاملات امروز، دوشنبه، ۸ ژانویه، در ساعت ۹:۴۳ به وقت تهران، با افزایش ۱.۴۴ درصدی در هر بشکه، ۷۹ دلار و ۷۲ معامله شد.

همچنین تا لحظه تنظیم گزارش، افزایش ۱.۵۵ درصدی را به ثبت رساند و در هر بشکه، ۷۴ دلار و ۹۱ سنت معامله شد.