توافق عراق و آلمان در زمینه گاز و تولید انرژی

عراق و شرکت زیمنس توافق‌های گسترده‌ای در استخراج و صادرات گاز و نیز تولید انرژی امضا کردند.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛ صدراعظم آلمان در دیدار با نخست‌وزیر عراق در برلین از تمایل کشورش به واردات گاز از این کشور سخن گفت.

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با السودانی در برلین گفت، “عراق شریک بسیار مطلوبی در تامین نفت و گاز ماست.” او این امکان را مطرح کرد که آلمان به عنوان هاب گازی برای انتقال گاز به سایر کشورهای اروپایی عمل کند.

شولتس با اشاره به آسیب‌های ناشی از وابستگی آلمان به واردات گاز از روسیه، تاکید کرد که برلین مراقب است در تامین گاز مورد نیاز خود دوباره تنها به یک کشور وابسته نشود. تا پیش از شروع جنگ اوکراین، گاز روسیه نیمی از نیاز آلمان را تامین می‌کرد.
در حال حاضر صدور گاز روسیه به آلمان کاملا قطع شده است.
شولتس افزود: «نیاز بسیاری به گاز وجود دارد و این امر تنها به آلمان محدود نیست، بلکه کشورهای دیگر هم به گاز نیاز دارند، امیدواریم عراق به شریک ما در بهره‌برداری از گاز و نفت تبدیل شود. ما در تلاش هستیم تا سال ۲۰۳۵ میلادی به کشوری بدون تولید کربن بدل شویم.»
نخست‌وزیر عراق در واکنش به سخنان شولتس گفت کشورش مایل است صادرات گاز خود را توسعه دهد. او از طرح‌هایی سخن گفت که بنا بر آنها قرار است عراق گازی را که هنگام تولید نفت به دست می‌آید به جای سوزندان مورد استفاده قرار دهد یا صادر کند. او افزود که در رابطه با این طرح‌ها شرکت‌های آلمانی برای سرمایه‌گذاری دعوت شده‌اند.
السودانی با ستایش از حمایت نظامی آلمان از عراق و با بیان این که دستگاه‌های امنیتی کشورش حالا در شرایطی هستند که می‌توانند مستقلا به دفع و طرد تروریسم بپردازند گفت: «ما پروژه‌های راهبردی بسیاری از جمله ساخت بندر فاو را داریم که بزرگ‌ترین بندر عراق است.»
بحث واردات گاز از عراق به اروپا در حالی مطرح می‌شود که ایران به عنوان دومین دارنده ذخائر گاز جهان به دلیل مناقشات بین‌المللی و توسعه‌نیافتگی صنایع استخراج و صادرات گازی، نقشی بسیار حاشیه‌ای در بازار گاز جهان دارد. در روزهای اخیر ایران در تامین گاز مصرفی داخلی خود نیز با مشکل مواجه شده است. این در حالی است که عراق که منابع گازی عمده‌ای ندارد از سال ۲۰۲۰ با استفاده از یک ترمینال گاز مایع در بصره، صادرات این سوخت را آغاز کرده است.
السودانی در  با بیان اینکه دولت عراق ایجاد اشتغال و مبارزه با فساد را در اولویت خود قرار داده، تصریح کرد: «در دیدارها با مقامات آلمانی درباره فرصت سرمایه‌گذاری در گاز همراه با نفت عراق رایزنی کردیم، ما تجربه موفقیت‌آمیزی با شرکت زیمنس داریم و تمایل خود برای ورود شرکت‌های دیگر سرمایه‌گذاری به عراق را بیان کردیم.»
توافق‌های عراق و زیمنس همچنین شامل اجرای پروژه‌های انرژی تجدیدپذیر از جمله انرژی خورشیدی و بادی و ساخت ایستگاه‌های مبدل در سراسر عراق و همچنین آموزش تکنسین‌های وزارت برق عراق و انتقال تجارب می‌شود.
در همین حال وزارت اقتصاد آلمان اعلام کرده است  که کریستین بروخ مدیرعامل زیمنس انرژی با زیاد علی وزیر برق عراق برای افزایش تولید برق این کشور به میزان ۱۱ گیگاوات تفاهم‌نامه‌ای امضا کرده است.روبرت هابک وزیر اقتصاد آلمان در مراسم امضای این تفاهم‌نامه با حضور فواد حسین وزیر امور خارجه عراق در برلین گفته است که عراق در سال های آتی سرمایه گذاری قابل توجهی در زیرساخت انرژی خواهد کرد و زیمنس انرژی نقش مهمی در این امر خواهد داشت.
عراق بر اساس داده‌های بین‌المللی پنجمین تولیدکننده بزرگ نفت در جهان است و بودجه آن به شدت به درآمدهای نفتی وابسته است.