بررسی سهم های پتروشیمی در بازار سرمایه

خبرهایی که می رسد نشان می دهد که برنامه هایی برای بهبود روند بازار سرمایه وجود دارد که می تواند برای سرمایه گذاران حرفه ای و آنهایی که برای درازمدت به فکر سرمایه گذاری در بورس هستند، کمک کند.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛ بازار سرمایه در پنجمین هفته کاری زمستان (اول – پنجم بهمن ماه) بعد از چند هفته موفق دوباره گرفتار اصلاح قیمت شد و نتوانست به روندی که از آذرماه آغاز شده بود، ادامه دهد.

در این هفته شاخص کل بورس که در آغاز معاملات روز شنبه روی عدد یک میلیون و ۶۸۹ هزار قرار داشت، در پایان معاملات روز چهارشنبه به عدد یک میلیون و ۶۱۲ هزار واحد کاهش پیدا کرد .

وضعیت سهام پتروشیمی در این هفته متاثر از بازار بود، اگرچه در این بین سهم هایی هم بودند که سودهای چشمگیری نصیب سهامداران کردند. از میان ۳۲ سهم ۱۱ سهم با افزایش قیمت روبرو شدند و ۲۲ سهم نیز کاهش قیمت داشتند. نماد پتروشیمی گلستان (شستان) که هفته گذشته بسته شده بود، این هفته هم بسته ماند.

بیشترین سود

از ۱۱ سهمی که در این هفته افزایش قیمت داشتند ۷ سهم سودی کمتر از ۵ درصد کسب کردند، یک سهم سود بین ۵ تا ۱۰ درصد را تجربه کرد و ۲ سهم هم سود چشمگیر بالاتر از ۱۰ درصد داشتند. سهام پتروشیمی فارابی (شفارا) با سودی بالاتر از ۱۳ درصد بار دیگر پربازده ترین سهام پتروشیمی شد و رکورد سود هفته گذشته اش را نزدیک به دو درصد بالا برد. اما شرکت سرمایه گذاری پتروشیمی (وپترو) که دوماه گذشته را سراسر با افزایش قیمت پشت سر گذاشته بود، این هفته بالاخره به ایستگاه اصلاح قیمت رسید.  پتروشیمی شیراز (شیراز) نیز که طی ماه های اخیر حاشیه های مدیریتی پیدا کرده بود، گویا این روزها از حاشیه ها گذر کرده و امیدواری هایی را شکل داده است. این سهم نیز در این هفته سودی بالاتر از ده درصد داشت.

پنج سهم پرسود این هفته به ترتیب عبارت است از:

 

نماد درصد سود قیمت ابتدای هفته قیمت پایانی وضعیت نهایی
شفارا ۱۳.۴ ۵۳۸۰ ۶۱۰۰
شیراز ۱۱.۳ ۷۵۴۸۰ ۸۴۰۰۰
بوعلی ۸.۲ ۳۳۷۰۰ ۳۶۴۷۰
شصفها ۴ ۱۵۷۰۰۰ ۱۶۳۲۵۰ صف خرید
خراسان ۳.۴ ۱۱۲۴۳۰ ۱۱۶۲۵۰

 

بیشترین زیان

همان طور که گفته شد این هفته ۲۲ سهم از میان سهام پتروشیمی با زیان مواجه شدند که کاهش قیمت ۱۱ سهم کمتر از ۵ درصد و کاهش قیمت ۸ سهم بین ۵ تا ۱۰ درصد بود.

پترول که هفته گذشته جزو سهام های پربازده بود این هفته اصلاح قیمتی بالا خورد و در صدر جدول زیانده ها قرار گرفت. قیمت پتروشیمی نیمه کاره داراب (داراب) هم یکبار دیگر با اصلاح قیمت ۱۰ درصدی، به زیر قیمت اسمی (۱۰۰ تومان) نزول کرد.

 

پنج سهم زیانده این هفته به ترتیب عبارت است از

نماد درصد زیان قیمت ابتدای هفته قیمت پایانی وضعیت نهایی
پترول ۱۳.۵ ۲۵۴۶ ۲۲۰۳
داراب ۱۰ ۱۰۸۴ ۹۷۵
شاراک ۱۰ ۳۴۱۶۰ ۳۰۷۴۰
نوری ۹.۸ ۱۱۱۳۶۰ ۱۰۰۴۰۰
شفن ۸.۱ ۶۱۴۰ ۵۶۴۰

 

چشم انداز هفته آینده

اگرچه این هفته بورس چندان امیدوار کننده نبود اما خبرهایی که می رسد نشان می دهد که برنامه هایی برای بهبود روند بازار سرمایه وجود دارد که می تواند برای سرمایه گذاران حرفه ای و آنهایی که برای درازمدت به فکر سرمایه گذاری در بورس هستند کمک کند.