قیمت نفت کاهش یافت

کاهش پیش‌بینی تولید ناخالص داخلی چین و ادامه نگرانی‌ها درباره تصمیمات فدرال رزرو آمریکا، قیمت نفت را کاهش داد.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛ روز دوشنبه قیمت نفت کاهش یافت، در حالی که پیش‌بینی تولید ناخالص داخلی کمتر از انتظار چین، خوش‌بینی به بهبود تقاضای نفت خام در سال جاری را کاهش داد و ارزش بازارها نیز قبل از نشانه‌های سیاست پولی ایالات متحده در این هفته کاهش یافت. آخر هفته دولت چین اعلام کرد که رشد اقتصادی ۵ درصدی را در سال جاری هدف‌گذاری کرده که نسبت به ۳ درصد در سال ۲۰۲۲ افزایش یافته است. اما این پیش‌بینی کمتر از انتظارات تحلیل‌گران تلقی می‌شود و احتمالاً دولت انتظار کاهش سرعت رشد تقاضای کالاهای چینی در خارج از کشور را دارد.

چشم‌انداز متوسط اقتصاد چین امیدها را تضعیف کرد که بهبودی در این کشور تقاضای نفت را به بالاترین سطح در سال جاری سوق می‌دهد، حتی اگر طبق داده‌های هفته گذشته فعالیت‌های تجاری پس از لغو محدودیت‌های ضد کووید به شدت بهبود نشان داده است. معاملات آتی نفت برنت با ۰.۹ درصد کاهش به ۸۵.۲۷ دلار در هر بشکه رسید، در حالی که بهای معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمدیت با ۰.۶ درصد کاهش به ۷۹.۱۷ دلار در هر بشکه در ساعت ۵:۰۷ به وقت تهران رسید.

طبق داده‌های تورم و تجارت چین در این هفته انتظار می‌رود که نشانه‌های بیشتری از وضعیت اقتصادی بزرگترین واردکننده نفت جهان ارائه شود. این هفته تمرکز بر سخنان جروم پاول، رئیس فدرال رزرو در روز سه‌شنبه است، که انتظار می‌رود نشان دهد که نرخ بهره آمریکا در سال جاری به کجا می‌تواند برسد. نرخ تورم بیش از انتظار نگرانی از افزایش نرخ‌ها، حمایت از دلار و فشار بر بازارهای نفت خام را افزایش داده است. اما تغییر شدید دلار در اواخر هفته گذشته به نفع قیمت نفت خام بود.

روز دوشنبه دلار پس از کاهش شدید هفته گذشته ثابت ماند. بازارها بیم آن دارند که کند شدن فعالیت‌های اقتصادی، ناشی از نرخ‌های بهره بالا، تقاضای نفت را در سال جاری متوقف کند. افزایش نرخ بهره ایالات متحده تا سال ۲۰۲۲ به بازارهای نفت خام ضربه زد و قیمت‌ها را تاکنون در سال ۲۰۲۳ در رکود نگه داشته است. تمرکز این هفته نیز بر روی داده‌های حقوق و دستمزد غیرکشاورزی در ماه فوریه است که قرار است در روز جمعه انجام شود. هرگونه نشانه‌ای از قدرت در بازار کار به فدرال رزرو فضای اقتصادی بیشتری برای ادامه افزایش نرخ بهره می‌دهد. همچنین انتظار می‌رود تورم بالا در اروپا با واکنش شدید بانک مرکزی اروپا مواجه شود و شرایط پولی جهانی را تشدید کند.