بررسی هفتگی سهام پتروشیمی در بازار سرمایه

بررسی سهام پتروشیمی نشان می دهد که سهام این گروه هفته خوبی را پشت سر گذاشت و بازدهی بسیار خوبی در اکثر سهام این گروه به چشم می خورد. در مجموع این هفته، از میان 32 سهم قابل خرید و فروش، 26 سهم بازدهی مثبت داشتند و 6 سهم هم با کاهش قیمت روبرو شدند.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛ در دومین هفته اردیبهشت (۹ – ۱۳ اردیبهشت) همچنان موفقیت های اخیر بورس و در نگاهی دقیقتر سهام پتروشیمی ادامه داشت. در این هفته شاخص کل بورس که در آغاز معاملات هفته روی عدد دو میلیون و ۳۶۵ هزار واحد قرار داشت در پایان معاملات روز چهارشنبه روی عدد دو میلیون و ۵۱۴ هزار واحد متوقف شد.

به این ترتیب این شاخص کانال مهم و دارای تاثیر روانی بسیار دو و نیم میلیون واحد را فتح کرد. همچنین به این ترتیب بازدهی بورس در این هفته به طور میانگین ۶.۲ درصد شد. شاخص هم‌وزن نیز وضعیت بسیار خوبی را تجربه کرد و در این هفته توانست بازدهی ۸.۸ درصدی را در کارنامه خود ثبت کند. بر همین اساس شاخص هم‌وزن از تراز ۷۸۶ هزار و ۴۹۵ واحدی در هفته گذشته به ۸۵۵ هزار و ۸۸۷ واحدی رسید.

شاخص کل فرابورس نیز هفته صعودی را پشت سر گذاشت و شاخص کل این بازار توانست از سطح ۲۹ هزار و ۷۴۳ هزار واحدی در هفته گذشته به تراز ۳۱ هزار و ۹۶۶ واحدی در این هفته برسد. در نهایت شاخص کل فرابورس در دومین هفته اردیبهشت رشد ۷.۴ درصدی را تجربه کرد.

بررسی سهام پتروشیمی نشان می دهد که سهام این گروه نیز هفته خوبی را پشت سر گذاشت و بازدهی بسیار خوبی در اکثر سهام این گروه به چشم می خورد. در مجموع این هفته، از میان ۳۲ سهم قابل خرید و فروش، ۲۶ سهم بازدهی مثبت داشتند و ۶ سهم هم با کاهش قیمت روبرو شدند. در این هفته نماد پتروشیمی گلستان (شستان) همچنان بسته بود.

بیشترین سود

از میان ۲۶ سهمی که در این هفته افزایش قیمت داشتند، ۱۲ سهم سودی کمتر از ۵ درصد داشتند، ۸ سهم سودی بین ۵ تا ۱۰ درصد را تجربه کردند و ۶ سهم سود عالی بالای ۱۰ درصد را کسب کردند. صدر جدول پربازده ها این هفته در اختیار قدیمی ترین پتروشیمی کشور، پتروشیمی آبادان (شپترو) بود که با سود بیش از ۱۴ درصد خود بالاتر از بقیه سهم ها قرار گرفت. پتروشیمی ارومیه (شاروم) نیز برای چهارمین هفته متوالی در این جدول قرار داشت.

پنج سهم با بالاترین سود این هفته به ترتیب عبارت است از:

نماد درصد سود قیمت ابتدای هفته قیمت پایانی وضعیت نهایی
شپترو ۱۴.۲ ۲۸۱۳ ۳۲۱۳ صف خرید
شفارا ۱۳.۴ ۸۴۳۰ ۹۵۶۰
شجم ۱۰.۶ ۱۰۳۳۰ ۱۱۴۲۰
شاروم ۱۰.۴ ۴۲۲۰۰ ۴۶۶۰۰
شصفها ۱۰.۳ ۱۹۳۰۰۰ ۲۱۲۹۵۰ صف خرید

 

بیشترین زیان

همان طور که گفته شد این هفته ۶ سهم از میان سهام پتروشیمی با زیان مواجه شدند که میزان کاهش قیمت همه این سهم ها کمتر از ۲ درصد بود. به این ترتیب این کاهش قیمت را باید فقط اصلاح قیمتی موقتی به حساب آورد. پنج سهم با بالاترین کاهش قیمت این هفته به ترتیب عبارت است از:

حساب آورد. پنج سهم با بالاترین کاهش قیمت این هفته به ترتیب عبارت است از:

 

نماد درصد زیان قیمت ابتدای هفته قیمت پایانی وضعیت نهایی
بوعلی ۱.۲ ۵۷۳۰۰ ۵۶۵۹۰
مارون ۱.۲ ۲۱۸۴۰۰ ۲۱۵۸۵۰
فسا ۱.۱ ۱۰۲۷ ۱۰۱۶
شغدیر ۰.۹ ۹۸۹۳۰ ۹۸۰۳۰
داراب ۰.۸ ۱۲۱۸ ۱۲۰۸

 

چشم انداز هفته آینده

بدون شک بورس هفته های خوبی را پشت سر می گذارد و بخشی از اعتماد سلب شده از این بازار دوباره بازگشته است. عقب ماندگی سهام شرکت های بنیادی و دارای ارزش ذاتی از تورم، نوید بخش سود خوبی برای خریداران این سهام است و سهم های پتروشیمی های فعال و دارای بازدهی مثبت می تواند یکی از گزینه های اصلی سرمایه گذاری در این بازار باشد.