مهمترین دستاوردهای مدیریت برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در سال ۱۴۰۱

مهمترین فعالیت‌های مدیریت برنامه‌ريزي تلفيقي شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در سال  1401 شامل برنامه‌ریزی و اتخاذ رویکرد هم‌زمان‌سازی فعالیت‌ها(Fast Tracking) قبل از ابلاغ مصوبات شرکت ملی نفت ایران است که در دو بخش برنامه حفاری و پروژه‌های روسطحی به اجرا درآمد.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛ به نقل از پایگاه اطلاع رسانی نفت‌خیز، از اقدامات و دستاوردهای گسترده این مدیریت در راستای افزایش و رونق تولید ملی می توان به موارد قابل توجه پیش رو اشاره نمود: هماهنگی، برنامه‌ریزی و صدور مجوز ساخت موقعیت‌های چاه‌های تعمیری قبل از ابلاغ برنامه مصوب سال ۱۴۰۱، که ثمرات این اقدام شامل کاهش چشمگیر زمان انتظارات حفاری ناشی از اعلام برنامه از میزان ۱۴۲۵ روز در سال ۱۴۰۰ به ۲۰۴ روز در سال ۱۴۰۱(کاهش زمان انتظارات ناشی از برنامه به میزان یک‌هفتم سال ۱۴۰۰) است.

اختصاص شماره پروژه به شرح نیازهای مهم و ابلاغ به مجریان و صدور مجوز فرآیند مناقصه برای پروژه‌های مهمی که درخواست مالی افزایش اعتبار آن‌ها منتظر تصویب در هیئت‌مدیره شرکت ملی نفت ایران بوده است. که از ثمرات این اقدام، تسریع در انجام فعالیت‌های اجرایی و کاهش زمان دوره عمر پروژه‌ها جمعاً به میزان ۸۵ ماه برای ۲۸ فقره پروژه بود.

پیگیری در به ثمر نشاندن احیاء برنامه‌های پنج‌ساله حفاری به‌جای برنامه سالیانه دکل  لاین است که در این فرآیند، برنامه حفاری سه‌ساله ۱۴۰۴- ۱۴۰۲ از هیئت‌مدیره شرکت ملی نفت ایران اخذ و ابلاغ گردید. از ثمرات این اقدام نیز، امکان تأمین ملزومات حفاری و کاهش زمان انتظارات حفاری جهت تحقق حداکثری برنامه نگه‌داشت توان تولید است.

افزایش بازدیدهای میدانی از طرح‌ها و پروژه‌ها و پیگیری و پایش پیشرفت آن‌ها، برگزاری جلسات بررسی و پایش طرح و پروژه‌ها به‌منظور رفع تنگناهایی اجرایی و مالی آن‌ها. (شامل ۵۹ جلسه و بررسی ۲۲۲ فقره پروژه)، فعال نمودن بخش سرمایه‌گذاری از طریق بررسی ظرفیت‌های قانونی، احصاء نیازهای عملیاتی و ارائه راهکارهای لازم ازجمله پیشنهاد انجام برخی از پروژه‌ها به روش BOO از دیگر اقدامات قابل ملاحظه این مجموعه به شمار می آید.

افزایش تعاملات با مدیریت برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران از طریق برگزاری جلسات حضوری و ویدئوکنفرانس جهت اخذ مصوبات لازم که در این راستا، مصوبات اخذ شده از شرکت ملی نفت ایران در سال ۱۴۰۱ در مقایسه با سال ۱۴۰۰ به این شرح است: مصوبات سال ۱۴۰۰: ۲۳ فقره پروژه جدید و ۱۱ مصوبه افزایش اعتبار پروژه‌ها- مصوبات سال ۱۴۰۱: ۲۵ فقره پروژه جدید و ۳۶ مصوبه افزایش اعتبار پروژه‌ها، که نشان از  افزایش ۸۰ درصدی مصوبات سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ دارد.

از اقدامات قابل توجه دیگر مدیریت برنامه ریزی تلفیقی در سال گذشته، بررسی، پیشنهاد و پیگیری جهت بازنگری برخی از فرآیندهای مهم جاری در شرکت و بهبود این فرآیندها، ازجمله بهبود فرآیند کارسازی اسنادمالی و کاهش تأخیر در مطالبات پیمانکاران و سازندگان کالا، بررسی و آسیب‌شناسی قراردادهای تعمیرات اساسی و ارائه پیشنهاد الگوی قراردادی جدید بوده است.

از دستاوردهای مهم مدیریت برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در سال ۱۴۰۱ می‌توان به تهیه و تدوین برنامه پنج‌ساله تولید و توزیع نفت خام، گاز و مایعات گازی اشاره کرد.

در سال گذشته کمیته‌های (بررسی فنی) و (عملیاتی و فنی) مناطق نفتخیز با دریافت ۱۰۵ شرح نیاز و بررسی کارشناسی تمام آن‌ها، همچنین بررسی ۱۳۱ شرح نیاز در کمیته بررسی فنی و بررسی ۶۶ شرح نیاز در کمیته عملیاتی و فنی که شامل نیازهای سال های گذشته نیز بوده است و نیز انجام مطالعه مهندسی ۶  شرح نیاز در کمیته‌های فنی توانست کارنامه موفقی از خود به جای گذارد.

از دیگر دستاوردهای مهم در مدیریت برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در سال ۱۴۰۱ می‌توان به تعیین تکلیف پروژه‌های سرمایه‌ای اشاره کرد که در همین راستا با تشکیل ۵۹ جلسه و بررسی ۲۲۲ پروژه که شامل شرح نیازهای دریافتی در سال‌های گذشته نیز می‌باشد، توانست ۲۴ پروژه را (در حد کارهای انجام‌شده، دارای گواهی، حذف) خاتمه دهد.

از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ تا پایان سال ۱۴۰۱، تعداد ۱۵۷ فقره درخواست مالی از مجریان پروژه‌های سرمایه‌ای دریافت شد که از این تعداد، ۱۳۰ درخواست در کارگروه بررسی درخواست مالی تایید شد، ۱۰۰ درخواست در کمیسیون بودجه مصوب و به مدیریت برنامه‌ریزی تلفیقی ارسال شد و ۳۵ درخواست در هیات مدیره مناطق نفتخیز مصوب شد.

پیگیری تأمین اعتبارات موردنیاز طرح‌ها و پروژه‌ها نیز از دیگر عمل‌کردهای مدیریت برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در سال ۱۴۰۱ بود.

از دیگر اقدامات مدیریت برنامه‌ریزی تلفیقی مناطق نفتخیز در سال ۱۴۰۱ امکان‌سنجی اقتصادی طرح‌ها و پروژه‌ها بوده است که در این راستا پروژه‌های متعددی اجرایی شدند که در ادامه صرفا به عناوین آنها پرداخته می شود: اجرای مطالعات احداث کارخانه تولید نیتروژن و ارسال گزارش نهایی به مدیریت سرمایه‌گذاری و کسب‌وکار شرکت ملی نفت ایران جهت اخذ مجوزهای لازم، پیگیری و تهیه گزارش جامعی از میزان نیازهای ضروری و استراتژیک مرتبط با تولید (کالا، مواد، ماشین‌آلات و تجهیزات) و ارسال آن به مدیریت کسب‌وکار شرکت ملی نفت ایران جهت تأمین بخشی از آن‌ها با استفاده از ظرفیت تهاتر با نفت، پیگیری تمدید قرارداد مزایده گازهای ارسالی به مشعل مارون ۳ و ۶ با شرکت تامکار گاز (اعلام مبانی قیمت‌گذاری و مدت تمدید قراردادها با همکاری مدیریت‌های امور فنی، مدیریت تولید و اداره امور حقوقی و قراردادها)، جمع‌آوری و ارائه گزارش نهایی گازهای همراه ارسالی به مشعل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب جهت برنامه‌ریزی مزایده‌های آتی با همکاری معاونت‌ها، ادارات و شرکت‌های ذی‌ربط، تهیه گزارش جامع بسته‌های سرمایه‌گذاری درزمینه صرفه‌جویی در مصرف انرژی با همکاری مدیریت تولید و ارسال به مدیریت سرمایه‌گذاری و کسب‌وکار شرکت ملی نفت ایران، پیگیری و نظارت عالیه بر موضوع سرمایه‌گذاری LNG کوچک‌مقیاس، پیگیری اداری جهت فعال نمودن کمیته سرمایه‌گذاری شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب.

مدیریت برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در حوزه برنامه‌ریزی‌های مالی با تهیه و تکمیل گزارش طرح‌های سرمایه‌ای شرکت ملی نفت ایران برای اخذ مجوز اصلاحی سرمایه‌گذاری از محل منابع داخلی از شورای اقتصاد(موضوع ماده ۸۷ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت)، تهیه، جمع‌بندی و ارسال موافقت‌نامه طرح تملک دارایی سال ۱۴۰۲ شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و ارسال به مدیریت برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران، انجام پیش‌بینی بودجه و تهیه و ارسال کتابچه بودجه پروژه‌های سرمایه‌ای به شرکت ملی نفت ایران، پیگیری موضوع اصلاح روش تخصیص در راستای کاهش زمان (از حدود سه ماه به یک ماه) با همکاری مدیریت‌های امور مالی و مهندسی و ساختمان، پیگیری، تسریع و تسهیل در تخصیص اسناد نیتروژن، پیگیری تعدیل اعتبار پروژه‌های سرمایه‌ای این شرکت ناشی از به‌روزرسانی نرخ تسعیر ارز، پیگیری حذف هزینه‌های تبعی پروژه‌های سرمایه‌ای از طریق مدیریت امور مالی، پیگیری تأمین نقدینگی پروژه‌های سرمایه‌ای و همچنین جمع‌آوری اطلاعات مرتبط با تفریغ بودجه و ارسال به مدیریت امور مالی توانست نقش به سزایی در پیش برد اهداف سازمان داشته باشد.

در حوزه مدیریت اطلاعات و سامانه‌ها نیز با تهیه گزارش فعالیت و وضع عمومی شرکت به مجمع عمومی صاحبان سهام، مشارکت در عملیاتی سازی سامانه یکپارچه اطلاعات مدیریت پروژه‌ها، مشارکت در عملیاتی سازی سامانه داشبورد مدیریتی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، مدیریت گزارشات مربوط به جلسات عملیاتی صبحگاهی تولید از طریق سامانه مربوطه، تلاش در راستای ارتقای سطح بلوغ مدیریت اطلاعات در شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، برگزاری دو نشست کافه کتاب تخصصی و تهیه، تأمین، دسترس‌پذیر نمودن و به اشتراک‌گذاری منابع اطلاعاتی فنی، تخصصی و مدیریتی کارنامه درخشانی از خود بر جای گذاشت.