موافقت مجلس با تقاضای ۲ فوریت اصلاح قانون تأمین قیر رایگان

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تقاضای دوفوریت اصلاح قانون بودجه برای تأمین قیر رایگان موافقت کردند.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛ نمایندگان در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به تقاضای دو فوریت طرح اصلاح بند ک تبصره (۱) قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور با ۱۸۰ رأی موافق، ۲۴ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۱ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

سیدکاظم دلخوش اباتری به عنوان متقاضی دو فوریت اصلاح این بند از قانون بودجه ۱۴۰۲ گفت: اعتقاد ما بر این بود که مصوبه سازمان برنامه و بودجه در لایحه بودجه اجرایی خواهد شد اما مصوبه سازمان برای شهرها و روستاها، همچنین راه‌های اصلی آسفالت و قیر نمی‌شود از این رو خواستار مصوبه مجلس هستیم.

نماینده مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: طبق قانون ۲۰ هزار میلیارد تومان برای قیر رایگان در نظر گرفته شد که یا باید نقداً پرداخت شود یا بر اساس بند (ب) و (ی) قانون بودجه ۱۴۰۲ صورت گیرد. با این شرایط قیمت قیر در سال جدید در هر تن ۲۰ میلیون تومان خواهد شد، با اصلاح بند (ک) و مقداری ویرایش ۲۰ هزار میلیارد برای قیر در نظر گرفته شده است که در اختیار دستگاه‌های اجرایی قرار می‌گیرد.

دلخوش تأکید کرد: اصلاح بند (ک) برای کشور قیر و آسفالت می‌شود و مازاد آن در اختیار پالایشگاه شرکت ملی نفت ایران وجود دارد.

مالک شریعتی نیاسر به عنوان نخستین مخالف تقاضای دوفوریت رسیدگی به طرح اصلاح بند (ک) تبصره (۱) قانون بودجه سال ۱۴۰۲، درباره قیر گفت: ده ها طرح دوفوریتی در نوبت بررسی قرار دارد که یکی از این طرح ها که از آن مطلع بوده و در کمیسیون صنایع قرار دارد طرحی برای ناترازی گاز و مشکلات جدی آن است که بیش از ۳ ماه از آن گذشته اما در نوبت بررسی قرار نگرفته است، به همین دلیل اصرار ما برای شفایت در هیات رئیسه است.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به امضاهایی که برای رأی دادن نمایندگان به نامزدهایی برای هیات رئیسه جمع شده است که تعهد به شفافیت در آن را داده اند، عنوان کرد: چگونه امروز صبح درخواست دوفوریت برای طرحی صورت می گیرد و همین امروز موضوع آن مطرح می شود از این رو باید شفاف شود که این اولویت بندی ها بر چه اساسی است.

وی در ادامه در اخطار قانون اساسی با استناد به اصل ۱۱۲ اظهار داشت: زمانی که مجمع تشخیص مصلحت، به غلط یا درست تصمیم را در موضوع اختلافی میان مجلس و شورای نگهبان می گیرد، مجلس نمی تواند مجددا به آن ورود پیدا کرده و مورد اصلاح قرار دهد لذا این موضوع خلاف قانون اساسی است.

شریعتی در ادامه تصریح کرد: از سوی دیگر وزیر نیز در خصوص این قانون اعلام کرده که نمی تواند آن را اجرا کند.

عبدالحسین روح الامینی نجف آبادی به عنوان دومین مخالف تقاضای دوفوریت برای این طرح، ضمن مهم دانستن موضوع قیر برای روستائیان، ابراز داشت: تعداد جلساتی که در این مجلس درباره قیر گذاشته شده بسیار زیاد بوده است در حالی که موضوعات دیگری نیز در کشور وجود دارد که باید به آن ها پرداخته شود و از جمله آن ها موضوع مرغ، دان مرغ، استند قلب، پروتز پا، گاز، برق، هوای پاک، فاضلاب و … است.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در ادامه با تاکید بر اینکه باید توازن و تعادل در اولویت سنجی ها در نظر گرفته شود، اظهار داشت: از سوی دیگر این موضوع نوعی مداخله است چرا که خلاف تفسیر شورای نگهبان است که می گوید هیچ یک از مراجع قانونگذاری حق رد، ابطال، نقض و فسخ مصوبه مجمع مصلحت را ندارد، اما اگر موضوع مربوط به اختلاف میان شورای نگهبان و مجلس باشد، بعد از گذشت زمان می توان به آن ورود پیدا کرد در حالی که هنوز زمانی از آن نگذشته است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در پایان با تاکید بر اینکه نباید اولویت ها جابه جا شود، عنوان کرد: نیت همکاران ما خالصانه است اما باید انرژی زیاد روی آن گذاشته شود چرا که دولت به تنهایی می تواند درباره موضوع قیر تصمیم گیری کند.