شیرهای ایمنی درون چاهی ۲ چاه سرکش گازی تعویض و چاه ها ایمن شدند/ صرفه جویی ۲۰۰ میلیارد ریالی نفتی ها در یک اقدام جهادی

مهندسان و کارشناسان بخش های مختلف شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مسجدسلیمان با اتکا به توانمندی علمی و تخصصی خود توانستند عملیات تعویض شیر ایمنی درون چاهی 2 حلقه چاه گازی مخزن ژوراسیک مسجدسلیمان که در زمره پر ریسک‌ترین مخازن گازی جهان می‌باشد را در شرایط کاملاً ایمن به اتمام برسانند.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛ به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی نفت‌خیز به نقل از روابط عمومی شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مسجدسلیمان، در این عملیات که طی یک هفته مداوم و با حضور بخش های مختلف این شرکت و مدیریت تعمیر، تکمیل و خدمات فنی چاه های شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب انجام شد، پس از کُشتن چاه ها و تعویض درپوش معیوب آنها، شیرهای ایمنی درون چاهی این ۲ حلقه چاه که در حالت باز ( جام ) بوده را خارج و شیرهای ایمنی درون چاهی جدید با موفقیت به جای آنها نصب گردید.

طبق این گزارش، در صورت عدم موفقیت در اجرای این عملیات، برای اجرای تعویض شیرهای درون چاهی معیوب، اجباراً می بایست عملیات ایمن سازی با حضور دستگاه لوله مغزی سیار یا دکل تعمیراتی انجام می‌شد که در آن صورت ۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۲۰۰ ریال هزینه در بر داشت .

لازم به توضیح است شیر ایمنی درون چاهی، بخش جدایی ناپذیر از عملیات تکمیل چاه های گازی است که از چاه و تأسیسات استخراج و تولید نفت و گاز در برابر جریان غیر کنترل سیال چاه حفاظت می نماید .

شایان ذکر است مخزن گازی ژوراسیک مسجدسلیمان به دلیل بالا بودن مقدار هیدروژن سولفوره آن و وجود گسل های عمیق، در زمره مخازن خطرناک و پیچیده جهان به شمار می آید .